Spanje 2017

19 februari 2017 - Itala, Italië

​Zondag 19 februari

DSC_0055​   Na twee weken hard klussen in het nieuwe huis van Kenny en Dorien waarbij we van iedereen

veel hulp hadden, zijn we een paar dagen thuis geweest om de was te doen en de spullen in

te pakken om morgen richting Spanje te gaan. In 2001 hebben we deze voor het eerst gemaakt

en we hebben 1 jaar overgeslagen, dus we weten intussen de weg maar we hebben er weer zin in.

Maandag 20 februari

​We zijn vanmorgen om 9.00 uur vertrokken en eerst naar Kenny en Dorien gereden om het kenteken bewijs wat we vergeten waren

op te halen. Daarna zijn we via Antwerpen, Brussel, Charlerois, Chalons en Champagne en Troyes naar Auxerre gereden waar we

overnacht hebben. Het was een grauwe dag met veel motregen en niet prettig om te rijden.

Dinsdag 21 februari

IMG-20170228-WA0000​   Om 8.00 uur zijn we weggereden om via Clamecy, Moulins, Clermond-Ferrand, Millau en Beziers naar de Carrefour

in Serignan te rijden, waar je goed kunt staan om te overnachten, hier scheen de zon en hebben we nog een paar

boodschappen gedaan. En er was weer een dag om.

​Woensdag 22 februari

​   De camper was tijdens de reis vreselijk vuil geworden, dus die hebben we eerst gewassen om daarna langs Narbonne

DSC_0073  Perpignan, bij Le Perthus de grens over, via Figueres en Olot waar we geluncht hebben naar de mooie

camperplaats in Vic te rijden waar we om 14.15 uur waren en in de zon konden zitten. Dit vinden wij

altijd een mooie rustige route om tol vrij voorbij Barcelona aan de kust te komen.

Donderdag 23 februari

​Om 9.30 uur zijn we weer gaan rijden om via Manresa, de C15 naar Vila Franka del Pinedes en daarna de N340-A7 naar Castellon waar we

om 14.00 uur waren en toen was de zon er ook.

Vrijdag 24 februari

​Vannacht tikte de regen al op het dak, om 9.00 uur zijn we gaan rijden om in de stromende regen over de snelweg langs Valencia naar

Alcoy en toen naar El Campello waar Ede en Ineke ook waren te rijden. We hebben bij gepraat en een borrel gedronken en ondanks het wat

minder mooie weer was het een gezellige dag.

Zaterdag 25 februari

DSC_0082​   ​vanmorgen op de fiets naar de markt in st Joan met Ede en Ineke, dat is zo'n 15 km wel hebben we een

flinke regenbui gehad, kip van het spit gekocht dat is altijd lekker in Spanje en na het eten konden we weer

buiten zitten.

Zondag 26 februari

DSC_0079​   Ede en Ineke hadden hun kleinzoon Marijn al vroeg op bezoek, die had een trainings week voor het wielrennen wat hij doet

in Calpe gehad en kwam daarna een dag bij opa en oma op visite, die hem tegen de avond naar het vliegveld in Alicante

gebracht. Verder hebben we een beetje gefietst en buiten een boek gelezen.

Maandag 27 februari

​   ​Het was feest, Ede is 74 jaar geworden. Aria had s'morgens al vroeg een slinger aan de camper gehangen, er was koffie

DSC_0078   met gebak en aan het eind van de middag hebben we een stevige borrel gedronken. Het was een

gezellige dag.

​Dinsdag 28 februari

Vandaag stond er een stevige wind en was het warm, maar achter een wind scherm goed uit te houden.

DSC_0085   In de loop van de middag zijn we met Ede en Ineke de boulevard afgelopen om een terrasje te pakken

en s'avonds hebben we met z'n vieren gegeten om daarna van de zonsondergang tegenieten.

Woensdag 1 maart

​   ​We hebben een nieuwe internet bundel en kunnen nu beter het blog bijwerken. De zon scheen al vroeg

DSC_0089   met z'n vieren buiten koffie gedronken om daarna op de fiets naar de markt te gaan, daar geshopt en de

vrouwen hebben over diverse dingen stevig over de prijs onderhandeld. Daarna nog wat boodschappen

gedaan en verder in de korte broek buiten in het zonnetje gezeten om half zeven zijn we naar binnen

gegaan omdat het toen af begon te koelen.

SP2017-141   ​Donderdag 2 maart

​   ​Het was een warme dag met 30 graden in de zon en weinig wind. We hebben niet zoveel gedaan, een

paar boodschappen in de supermarkt, buiten gezeten en in de loop van de middag zijn we langs een paar

winkeltjes naar het eind van de boulevard gelopen waar we op een terras een biertje gedronken hebben.

​Vrijdag 3 maart

DSC_0094​   Om 10.00 uur zaten we met Ede en Ineke op de fiets op weg naar Alicante, dat is makkelijk aan te fietsen. Het was weer een

mooie dag. Daar hebben we koffie gedronken, rondgelopen in de binnenstad, wat gegeten en toen we terug waren konden we

nog buiten zitten.

Zaterdag 4 maart

​   Samen met Ineke op de fiets naar de markt in st Joan. Ede bleef bij de camper die had het te druk met schoonmaken. We hebben

een paar binnendoor weggetjes ontdekt die leuk zijn om te fietsen, op de markt hebben we kip, sinaasappels en nog wat dingen gekocht maar toen

terug gingen begon het te regenen. Na de lunch hebben we schaatsen op de tv gekeken, het was een bewolkte dag met een paar flinke regen buien.

Zondag 5 maart. ​Weinig nieuws te melden, een stukje gewandeld, buiten gezeten en schaatsen op de televisie gekeken.

DSC_0100   ​Maandag 6 maart.​ Vanmorgen hebben we afscheid genomen van Ede en Ineke, zij gaan deze week een stukje naar boven omdat

ze eind maart thuis willen zijn en wij gaan verder. Eerst hebben we gas getankt, boodschappen gedaan en toen zijn we om Alicante, langs het vliegveld naar Gran Alicant gereden. Daar ligt een smalle weg langs de kust naar Santa Pola waar we halverwege op een openveld waar nog meer campers stonden gestopt zijn en hier hebben we buiten in de zon gezeten. Het was een warme dag. Er waren wel een paar vervelende ruk winden zodat de camper vol met zand lag.

DSC_0106   ​Dinsdag 7maart. ​Het was weer een prachtige dag. We zijn op de fiets gestapt en via Santa Pola naar La Marina gefietst, daar hebben we in het verleden veel met de camper gestaan maar dat mag op de leuke plekjes niet meer. Op El Pinet stond het nog wel bomvol met campers, dat vinden wij gewoon niet leuk meer. In La Marina hebben we wat rond gefietst en gegeten, daarna zijn we tussen de zoutpannen door weer terug naar Santa Pola gegaan, daar hebben we nog wat boodschappen gedaan en de rest van de middag hebben we bij de camper in de zon gezeten. We hebben toch nog ruim 40 kilometer gefietst.

DSC_0111    Woensdag 8 maart. ​Weer op de fiets, nu weer naar Alicante hier hebben we een beetje rond de haven gefietst. Er liggen veel grote jachtschepen en dat is altijd mooi om te zien. In Alicante hebben we nog een terrasje gepakt en zijn toen weer terug gefietst. De rest van de dag hebben we bij de camper gezeten.

​Donderdag 9 maart. ​Gisteren hebben we contact gehad met Jan en Marja, die komen vandaag onze kant uit. Eerst hebben we boodschappen gedaan in Santa Pola en toen we terug kwamen waren ze er al. De rest van de dag hebben we bij gepraat en DSC_0118geborreld.

​Vrijdag 10maart. ​Vanmorgen met Jan en Marja op de fiets naar Elche, er stond een straffe wind maar alleen Jan heeft geen batterij op zijn fiets, dus de anderen hadden er niet zoveel last van. Elche is een palmen stad, er staan heel veel palmbomen en in de omgeving zijn ook bedrijven waar oude bomen in bakken opgeslagen staan te wachten op een nieuwe bestemming. Onderweg hebben we koffie gedronken en een uurtje door de gezellige stad gelopen, er zijn zoveel schoenen winkels dat ze gewoon aan de muur hangen, we hebben nog een kerk bezocht, een terrasje gepakt en toen we DSC_0116terug waren met z'n vieren bij de camper gegeten.

Zaterdag 11 maart. ​Met z'n vieren op de fiets naar de markt in Santa Pola, dat is toch nog ruim 20 kilometer heen en weer over een mooie weg langsDSC_0126 de kust en de boulevard. De markt zo groot dat je er wel een paar uur rond kan lopen en er is van alles te koop. Wij hebben weer kip en sinaasappels gekocht, daarna zijn we langs de supermarkt gefietst en toen we terug waren was de dag weer groten deels om.

Zondag 12 maart. ​Vrijdagavond en zaterdagmorgen liep de parkeerplaats bom vol met Spaanse campers en personen auto's, die tot midden in de nacht in groepen buiten zaten. het is wel rumoerig, maar toch leuk om te zien DSC_0129hoe de mensen zo met elkaar een heel weekend recreeren en in de buitenlucht zijn. Wij hebben een potje jeux de boules gespeeld en verder in de stoel zitten kijken hoe de Spanjaarden zich vermaken.

Maandag 13 maart. ​Gisterenavond begon het te regenen, onweren en te waaien, de hele nacht en de volgende dag ging het door. Zulk slecht weer hebben we nog niet veel gehad en het bleef de hele dag keihard regenen. we zijn weggereden van ons plekje wat nu een modderpoel was, in La Marina bij de camping hebben we water getankt, het vuile water geloosd en het toilet geleegd. DSC_0131Daarna boodschappen gedaan bij de Lidl en toen zijn we via Cartagena en Mazarron naar Aguilas gereden waar we in de loop van de middag aan DSC_0132kwamen. Daar hebben we een drankje gedaan in de camper en heeft marja gekookt. Na het eten klaarde het weer op en hebben we nog een strand wandeling gemaakt.

Dinsdag 14 maart. ​Vannacht begeon het weer hard te regenen en te waaien. Na de koffie hebben we besloten om naar Portugal te rijden, dus hebben we de tank vol gegooid met diesel en zijn over de snelweg via Lorca en Granada naar Archidona dat ligt langs de A92 gereden, onderweg hebben we veel mist gehad en je rijdt tot bijna 1400 meter hoogte dus vaak tussen de sneeuw en je ziet ook strooiwagens op de route, het is wel een route met veel mooie uitzichten. In Archidona hebben we nog een rondje door de stad gelopen DSC_0138met Jan en Marja en daarna een borrel in de camper gedronken. Morgen verder.

​   Woensdag 15 maart. ​Om 9.00 uur reden we al om via Sevilla en Huelva en een mooie vlakke rustige snelweg naar Vila Real inDSC_0139 Portugal te rijden. De zon scheen door de dakluiken de camper in, dus het was wel uit te houden. Onderweg zie je een paar grote auto kerkhoven, ik denk dat ze die wrakken gewoon laten staan voor de onderdelen. Rond het middaguur waren we in Vila Real, de klok moet een uur terug gezet IMG-20170318-WA0010worden, met jan nog een stuk gefietst en de vrouwen zijn de stad in gegaan. Daarna hebben we nog een biertje op een terras gedronken.

​Donderdag 16 maart. ​Aria ontmoette nog een ezel, hij zei alleen niet veel terug, zie foto, verder hebben we de was gedaan in een wasserette en           DSC_0142een beetje aan gehobbyd. Het weer was niet zo best met af en toe een bui.

Vrijdag 17 maart. ​Het was weer een zonnige dag, boodschappen gedaan, alle voorraden en tanks weer bij gevuld en toen zijn we naar de andere kant van Monte Gordo gereden, dat is zo'n 10 kilometer en daar hebben we bij het strand, wat ze Adam en Eva noemen de

DSC_0145camper neer gezet. s'Middags zijn we op de fiets door het bos naar Monte Gordo geweest en hebben in het restaurant van O'Tapas lekker gegeten. Hier zijn we op vorige reizen al eerder geweest, het is altijd goed en gezellig.

Zaterdag 18 maart. ​Vanmorgen op de fiets naar Monte Gordo. Daar hebben we winkeltjes gekeken, een boodschap gedaan en een biertje gedronken op een terras. Na de Lunch hebben wij buiten in het zonnetje gezeten en Jan en marja hebbenDSC_0147​ een strand wandeling gemaakt. Toen ze aan het eind van de middag weer terug waren DSC_0148hebben we bij de camper nog een borrel gedronken.

Zondag 19 maart. ​Na de koffie hebben we de fiets gepakt, bij Altura werden we van de weg af gestuurd met meer fietsers moesten we vanwege een triathlon met een omweg? verder. Via Manta Rota en Cacela Velha waar we nog een poosje met Zeeuwen de we op vorige reizen ook tegen kwamen zitten praten zijn we naar Cabanas gefietst daar hebben we nog op een terras gezeten, en weer terug bij de camper konden nog we in de zon zitten.

Maandag 20 maart.​ Vandaag naar Vila Real gefietst om boodschappen te doen, dat is zo'n 18 DSC_0155DSC_0156kilometer heen en weer. Bij de Intermarche hebben we verse vis gekocht, wij vinden dat ze in Portugal bij de supermarkten meestal de beste vis hebben. Terug bij de camper  hebben hebben we de vis in de loop van de middag buiten gebakken en het wordt eentonig de rest van de middag in de zon gezeten.

​Dinsdag 21 maart. ​Weer een eind gefietst, via Castro Marim naar Vila Real, daar boodschappen gedaan bij de Lidl en toen weer terug naar de camper. Aan het eind van de middag hebben we nog een paar potjes Jeux de Boules DSC_0158​gespeeld en een borrel gedronken. Het was een rustige dag.

DSC_0164   Woensdag 22 maart. ​Jan is jarig, samen koffie gedronken en toen naar Monte Gordo gelopen, daar op een terras wat gedronken en later waren we uitgenodigd om uit eten te gaan bij O'Tapas. Het  eten was weer lekker en het was een gezellige dag.

​Donderdag 23 maart. Vandaag gaan we ieder een andere kant uit. Jan en Marja gaaan door het binnenland DSC_0166​naar boven en wij gaan naar Tavira. Na ze uitgezwaaid te hebben zijn wij ook gaan rijden, eerst de voorraden aan gevuld, dit keer bij de Aldi in Tavira en daarna zijn we het natuur gebied ingereden waar we vorig jaar de mosselen van de      rotsen plukten, er was nu geen mossel te vinden maar het is bijzonder mooi om te staan.

DSC_0174   ​​Vrijdag 24 t/m zondag 26 maart. ​Een beetje rond Tavira gefietst en een paar boodschappen gedaan. Op zaterdag zijn we naar de parkeerplaats bij de brug in Tavira gereden, hebben in DSC_0184​een vis restaurant waar het altijd druk is gegeten en daarna nog wat rondgelopen. Zondag was een slechte dag met veel wind en hevige regen buien. We zijn via Fuseta naar Olhao gereden en hebben daar bij de haven de camper neer gezet om het slechte weer uit te zitten.

DSC_0186    Maandag 27 maart. ​Vandaag scheen de zon weer volop. Eerst hebben we een tas wasgoed bij de wasserette gewassen, daarna boodschappen gedaan bij de Lidl en toen zijn we naar Olhos de Agua 10 km voor Albufeira gereden, omDSC_0192​ daar op een prachtig plekje op gras vlak bij het strand de stoelen buiten te zetten en te genieten.

Dinsdag 28 maart. ​Op de fiets naar Quarteira, dat is voor ons een bekende tochtDSC_0194​ langs de haven van Vila mora waar het al behoorlijk druk is met Engelse toeristen. In Quarteira hebben we nog een flink rondje gefietst en toen we bij de camper terug waren was het in de middag.

​Woensdag 29 maart. Het was markt in Quarteira, dat is een grote markt op 2 plaatsen in de stad. Daar hebben we rond gelopen en toen we terug waren hebben we bij de camper gezeten.

Donderdag 30 maart. ​Vandaag zijn we naar Albufeira gefietst, een leuke stad met veel DSC_0202terrassen, souvenirwinkels en drukte. we waren hier vorige jarenDSC_0212 in februari, maar je kunt het verschil goed zien als je een paar weken later bent is er veel meer te doen. Daar hebben we rond gelopen en terug bij de camper heb ik nog een poging gedaan om in zee te zwemmen, maar vanwege de hoge golven kon je niet op je benen blijven staan het was weer een top dag.

Vrijdag 31 maart. ​Weer een stukje verder, via Albufeira en Vale de Parra waar we een mannetje langs de weg weten die lekkere sinaasappels verkoopt dus daar een paar zakken gekocht en toen naar Silves gereden, daar achter het kasteel op een parkeerplaats de camper neergezet, de stad ingelopen en bij een restaurant waar we vorig jaar ook waren weer super lekker gegeten. Daarna hebben we nog een poosje de toerist uitgehangen in de stad en toen zDSC_0213ijn we naar het Barragem de Arade gereden waar je prachtig kunt staan, dat weten meer mensen omdat het daar behoorlijk druk was.

Zaterdag 1 april. ​Nu een stukje terug gereden, via S, Bartolomeus de Messines en S, Bras de Arportel hebben we een hele mooie route naar Olhao gereden. In Olhao was het markt, dus daar nog wat rond gelopen en s'middags op een terras een biertje gedronken.

​Zondag 2 april. Vanmorgen zijn we naar Tavira gereden, daar hebben we nog wat rond gelopen, ook omdat het een hele gezellige stad is, koffie gedronken op een terras en daarna zijn we doorgereden naar Adam en Eva bij Monte Gordo waar we eerder deze reis met Jan en Marja stonden en van daar uit zijn we op de fiets bij het restaurant van O'Tapas in Monte Gordo gaan eten, voor ons een beetje een afscheid van de Algarve. Toen we terug bij de camper waren vroegen twee Hollandse stellen die een stukje verderop zaten of we er bij kwamen zitten. Van weerskanten konden we allerlei tips over plekjes geven en het werd een gezellige middag.

DSC_0220   Maandag 3 april. ​Eerst boodschappen gedaan in Vila Real, daarna zijn we zoveel mogelijk langs de Rio Guadiana, dat is de grens rivier met Spanje naar Alcoutim gereden. Het was een prachtige heuvel achtige route en de natuur staat volop in bloei. Het is een afstand van nog geen 50 km en nog net in de Algarve. In Alcoutim hebben we meestal onder de luifel bij de camper gezetenom dat het in de zon veel te heet was. Aan het eind van de middag hebben we nog eenrondje door het dorp gelopen, een leuk klein dorpje met een haventje.

DSC_0223   Dinsdag 4 april. ​Vandaag naar Mina de S,Domingos gereden, een piep klein dorpje waar deDSC_0228

restanten van een kopermijn te zien zijn. Daar is een meer waar je in kunt zwemmen. En prachtige camperplaats. Hier hebben we een beetje rond gefietst, de mijn bekekenen verder in de schaduw gezeten. Dit is een plaats waar we zeker terug komen.

Woensdag 5 april. ​Weer verder naar het noorden. Langs Serpa, Moura en Elvas zijn we naarIMG_3299

IMG_3302​Barragem de Pavoa bij Castello de Vide gereden. De kant van Portugal langs de Spaanse grens is prachtig. Bij het Baragem kan je mooi staan en in de omgeving staan veel bomen waar de kurk af geschild is. Het was weer genieten vandaag.

​Donderdag 6 april. ​We waren al vroeg op pad, over smalle wegen en soms een dam van een Barragem zijn we via Castello Branca naar Castello Mende gereden, dat is een heel oud stadje

waar al een paar honderd jaar niets veranderd is. Zelfs de mensen zijn stok oudDSC_0236DSC_0234​ maar wel heel

vriendelijk. Hier hebben we een poosje rondgelopen en verder nog wat ervaringen uit gewisseld van mede camperaars die daar ook stonden.

Vrijdag 7 april. ​Het laatste stukje van Portugal was vandaag aan de beurt. Langs hellingen met druiven en olijf bomen, ook waren er hele stukken die voor gaande jaren verbrand zijn. We hadden vaak uitzicht over de rivier de Douro. We zijn naar Miranda do Douro gereden wat een oud om muurt centrum heeft wat heel gezellig enDSC_0246​ mooi is.

hebben we nog een paar oude kerken bezocht een een rond wandeling gemaakt. Morgen gaan we Spanje in.

DSC_0253   ​Zaterdag 8 april. ​Gisteren avond hadden we uitzicht op de verlichte stadsmuur en de stad, dat was mooi om te zien. vandaag veel snelweg we rijden over Zamora, Vallodolid en Burgos naar Miranda de Ebro. daar hebben we getankt en boodschappen gedaan. daarna zijn we naar Vitoria Gasteiz gereden waar in de stad een parkeerplaats is waar je goed kan en mag staan. Het was rustig op de weg, weinig vracht DSC_0256verkeer en prachtig weer dus goed om te rijden.

DSC_0259   Zondag 9 april. ​Na een rustige nacht in de stad, het laatste stuk door Spanje. Bij Biarritz zijn de grens over gegaan, toen zijn we naar Mont-de-Marsan gereden en daarna naar Bergerac. Boven Bergerac zijn we in Lembrac, een dorpje met 5 huizen en een hele mooie camperplaats de ze Air du Cadeau noemen gestopt en daar hebben we nog een paar uur in de zon gezeten.

Maandag 10 april. ​vandaag reden we om 8.00 uur weg, bij Perigueux kwamen we wegen weg werkzaam heden en de ochtend DSC_0265spits al snel in de file. Verder gereden via Limoges en Orleans. Toen we om 16.00 uur in de buurt van Parijs kwamen was er weer file, toch zijn we doorgereden tot Villers Cotterets langs de N2 boven Parijs. Het was geen makkelijke dag om te rijden. Morgen DSC_0267verder.

​Dinsdag 11 april. ​Het laatste stuk van deze reis, via Maubeuge, Brussel en Antwerpen zijn we naar Kenny en Dorien in Rijsbergen gereden waar we hartelijk werden ontvangen. Kody wilde DSC_0268meteen naar de speeltuin dus oma kon zich weer uitleven. Het was weer fijn om ze te zien.

Woensdag 12 april. ​Na het ontbijt zijn we naar huis gegaan en daar zijn we meteen begonnen met de camper uitruimen en schoonmaken, dat was geen overbodige luxe.

Het was weer een prachtige reis met veel mooi weer en dat is waar je altijd op hoopt en voor gaat. We hebben het weer gezellig gehad met Ede en Ineke en later met Jan en Marja. Vooral het binnenland van Portugal waar we nog niet eerder waren vinden we erg mooi met vriendelijke mensen waarvan je kan merken dat ze het leuk vinden dat je woonplaats bezoekt en hier komen we zeker terug.

1. Corry:
    20 februari 2017
    Hallo Johan en Aria,
    Een goede reis gewenst en....na de gedane klussen is het goed rusten!!
    Hartelijke groet,
    Corry
  2. Bart:
    22 februari 2017
    Johan Aria namens ons vele veilige kilometers , en uiteraard veel zon.
    Gr Yvon en Bart
  3. Franka Roeters:
    28 februari 2017
    Hoi Johan en aria,

N mooie zonnige tijd toegewenst op jullie reis
  4. Dorien Vellekoop:
    5 maart 2017
    Gevonden en gelezen Leuke blog weer. Veel plezier lieverds
  5. Anneke:
    6 maart 2017
    Dag lieden, even bij gelezen en weer opde hoogte van wel en wee. Merken dat het nog steeds wisselvallig weer is. Maar geniet als de zon er wel is. Wij zijn ook a h voorbereiden ,gaan a s maandag richting Calabria e Puglia in zuid italie. Zien wel hoe het loopt. Waarschijnlijk nog even bij Minke kijken in Barneveld.
    Veel plezier nog samen en groeten aan Ede en Ineke.
  6. Koevoets Nico:
    6 maart 2017
    Hoi Johan,
    Wij zitten in Monte Gordo. Mogelijk zien we mekaar nog terug in Olhos de aqua.
  7. Anneke:
    18 maart 2017
    Jullie gevlucht voor vies weer? Wij staan in Saronno ,morgen gaan we naar Milaan. We hebben goed reis weer gehad , alleen voor de Gotthardtunnel kwartiertje file. Er was maar een buis open. Leuk dat Jan en Marja met jullie reizen,doe ze de hart groeten.
  8. Ede en Ineke Staal.:
    21 maart 2017
    We hopen dat het weer goed blijft. Nog een leuke vacantie en de groeten aan Jan en Marja.