Herfst 2016 Frankrijk

​​Zaterdag 15 oktober

​Kenny en Dorien kwamen s'morgens nog op de koffie, om gedag te zeggen en we onze kleinzoon nog even konden knuffelen. Daarna zijn we naar Echt

in Limburg vertrokken om bij de firma Schippers een lithium accu te laten plaatsen. Daar hebben we een paar uur zitten wachten en toen alles naar volle

tevredenheid gemonteerd was zijn we naar de camperplaats in Thorn gereden om te overnachten.

​Zondag 16 oktober

​Het beloofde een prachtige dag te worden, dus niet te veel kilometers maken. We zijn naar Leende gereden om daar op een parkeerplaats bij een

gemeenschapshuis te gaan staan, vandaaruit hebben we een prachtige fietstocht rond Valkenswaard gemaakt en op het terras bij de Achelse kluis

in de zon een biertje gedronken. Daarna terug naar de camper en hebben we besloten om op de parkeerplaats te overnachten.

​Maandag 17 oktober

​Na een rustige nacht zijn we naar Turnhout gereden om in het ziekenhuis een bezoek te brengen bij Heleen, dat is de oudste zus van Aria, die

therminaal ziek is. Daar zijn we tot begin van de middag gebleven en na een emotioneel afscheid zijn we verder gegaan met onze reis dwars door

Belgie naar Bambois in de buurt van Charlerois om daar op een parkeerplaats bij een waterzuivering installatie te overnachten.

Dinsdag 18 oktober

​Vandaag zijn we via Phillipville en Coursin waar we gas getankt hebben via de N5 naar Charleville Mezieres gereden. Daar hebben we bij Orange

een internet kaartje gekocht en wat door de stad gelopen om verder in de camper een boek te lezen. Het was wisselend bewolkt en met 13 gr. fris weer.

Woensdag 19 oktober

IMG_3218​   Na een rustige nacht met zo nu en dan alleen het tikken van de regen op het dak zijn we via de voor ons

bekende route Reims, Epernay, Sezanne en Troyes naar de camperplaats in Auxerre gereden, daar was

een kleine kermis maar er was nog een plaatsje vrij. Aan het eind van de middag zijn we de stad nog in gelopen

en hebben daar wat gegeten. Auxerre is een prachtige stad en zeker een bezoek waard. Het was wisselend

bewolkt met zo nu en dan een waterig zonnetje en dan weer een spatje regen en 15 graden.

Donderdag 20 oktober

De parkeerplaats kwam in de loop van de avond stamp vol te staan, dus zijn we toen er s'morgens een beetje ruimte we snel vertrokkenen en naar

St Pourcain sur Seoul gereden waar je op een voormalige camping prachtig kunt staan. Hier hebben we nog een uurtje de fiets gepakt en in de omgeving

een fietstocht gemaakt. Het was bewolkt weer en 13 graden.

​Vrijdag 21 oktober

IMG_3220​   Het was een grauwe kille ochtend, dus zijn we maar doorgereden en via de A75, Clermond Ferrand en Millau

waar we de zon tegemoet reden bij Lodeve van de weg afgegaan en naar de camperplaats in Bedarieux

gereden, waar het lekker weer was zodat de stoeltjes nog een uurtje naar buiten konden en wij uiteraard

ook.

​Zaterdag  22 oktober

Een dag op de plaats rust, we zijn wat door het plaatsje gelopen, hebben een boek gelezen en ik heb nog een uurtje de fiets gepakt om een rondje door de

omgeving te fietsen. De dag begon zonnig maar er kwam in de loop van de dag bewolking. Tegen de avond kwam de politie zeggen dat er regen verwacht

werd en dan mag je er niet blijven staan, er stonden zo'n 15 campers die allemaal weggingen. Wij zijn bij een sport complex op de parkeerplaats gaan staan.

Morgen zien we verder.

Zondag 23 oktober

De regen viel met bakken uit de lucht en de parkeerplaats begon vol te lopen met sporters dus zijn we richting Meze vertrokken, onderweg hebben we nog

wat boodschappen gedaan en verder in Meze op de camperplaats een boek gelezen.

Maandag 24 oktober

Het was een grauwe dag, we hebben rustig aan gedaan en zijn na de lunch richting de Camarque gaan rijden. Onderweg kwam de zon  en dan ziet alles

er weer een stuk leuker uit. De temperatuur is met 20 graden goed en in Salin de Giraud zijn we op de camperplaats gestopt.

Dinsdag 25 oktober

IMG_3225​   Het was weer een bewolkte dag, maar toch best lekker om buiten te zijn. We hebben de fiets gepakt en zijn

naar Plage Piemanson gefietst, daar hebben we in het verleden met de camper op het strand gestaan en we

wilden er nog een keer kijken. Van het strand was bijna niets meer over, er stonden nog wel een paar campers

op de parkeerplaats maar verder was er niet veel meer te zien.

Woensdag 26 oktober

IMG_3229   Vandaag een rondje om het dorp gefietst en na de lunch zijn we naar La Grande Motte gereden. Toen we daar

aankwamen hebben we langs een straat geparkeerd en de fiets gepakt. Bij de heven zagen we een aantal campers

staan dus de camper opgehaald en er naast gezet. Daarna zijn we op de fiets langs de kust naar Le Grau du Roi

gegaan, dat is een leuk plaatsje en nog een beetje authentiek met veel vissers boten. Het was weer een mooie dag.

Donderdag 27 oktober

IMG_3231​   De zon was er al vroeg bij, we zijn op de fiets langs de kust via Carnon naar Palavas gereden, daar hebben we

mosselen met friet gegeten met vooral een paar oesters voor mij. Toen we terug bij de camper kwamen was er

bijna weer een mooie dag voorbij.

​Vrijdag 28 oktober

​Vanmorgen boodschappen gedaan bij de Lidl, die zie je overal in Europa dus dat zijn we gewend. Daarna naar Monpellier gereden waar we nu bij de Ikea het

blog bij zitten te werken omdat we denken we een internet kaartje gekocht hebben wat alleen via een smartphone gebruikt kan worden en het op een tablet

via de hotspot niet doet. Dus we hebben alleen mobiel internet via de smartphone van Aria maar er zijn ergere dingen. Later zijn we via Sete naar de camper

plaats tussen Sete en Agde gereden en daar hebben we nog buiten gezeten.

Zaterdag 29 oktober

IMG_3239. Vanmorgen op de fiets naar Sete, daar was het op zaterdag gezellig druk en het is een leuke stad. Daar hebben

we wat rondgelopen en gefietst. Toen we terug kwamen bij de camper hebben we de korte broek aangedaan, de

stoelen buitengezet en zijn we lekker in het zonnetje gaan zitten.

Zondag 30 oktober

​De klok een uur teru gezet, dus het was best nog fris toen we naar Agde fietsten. Daar hebben we op een terras koffie gedronken en wat rondgelopen. Wij

vinden Agde een grauwe stad. Toen we terug bij de camper waren hebben we nog een poosje buiten gezeten en later in de middag zijn we naar Meze gereden,

hier waren we al eerder deze reis maar vanwege het slechte weer nog niet zoveel gezien, dus dat gaan we morgen doen.

Maandag 31 oktober

​Na het ontbijt hadden we er zin in, dus hebben we de camper binnen en buiten gesopt en schoongemaakt en dat was geen overbodige luxe. Later op de

ochtend zijn we naar Meze gefietst, daar boodschappen gedaan en gezien dat het in het leuke stadje op maandag gezellig druk is met behoorlijk gevulde

terrassen.

Dinsdag 1 november

IMG_3243   Vandaag weer een stukje gaan rijden. Onderweg bij een kraampje mosselen en oesters gekocht en toen naar

de camperpiaats net voorbij Vias gereden, een prachtig plek. Daar hebben we buiten gekookt en gegeten. De

zon liet het wel een beetje afweten maar het was lekker weer om buiten te zijn.

Woensdag 2 november

IMG_3244​   De eigenaar van de camperplaats had een folder waarop hij een paar fiets routes had uitgezet die hij ook nog met

pijlen op de weg had geverfd, dus zijn we over allerlei binnendoor weggetjes naar Vias gefietst en naar Vias plage

hier stonden we 35 jaar geleden op een camping maar er is niet veel veranderd. vandaar zijn we langs het kanaal

du Midi met een omweg weer terug gereden. Toen we terug waren hebben we een praatje met onze buren gemaakt

en verder niet veel gedaan.

Donderdag 3 november

​We zijn op de fiets langs het kanaal du Midi naar Beziers gegaan, het plan was om naar de Ecluses de Fonseranes te gaan. Daar zijn zeven sluizen en een

scheepslift op een rij, maar omdat alles opgebroken was, je er bijna niet bij kon komen en we er al eerder geweest zijn hebben we daar maar vanaf gezien. Met

een flinke klim zijn we naar de binnenstad van Beziers gereden, hebben daar wat gegeten, een poging gedaan om het blog bij te werken wat niet lukte en zijn

weer terug naar de camper gefietst. Er was weer bijna een mooie dag om.

Vrijdag 4 november

​Weer een stukje verder. In Serignan hebben we boodschappen gedaan en toen kwamen we op het idee om bij de Carrefour te gaan wassen. Ondertussen

kon ik het blog bijwerken bij de Mc Donalds. Daarna hadden we geen zin meer om verder te gaan en hebben we op de parkeerplaats waar nog meer campers

stonden overnacht.

Zaterdag 5 november

​Eerst nog een boodschap gedaan en Aria wilde nog naar de Gifi, dat is een soort Chinese supermarkt. Na de koffie zijn we via Valras plage en Coursan en verder

langs de kust via Narbonne plage richting Gruissan gegaan en zijn toen op een parkeerplaats voor een camping die dicht is gestopt. Het is wisselend bewolkt

en 17 graden.

Zondag 6 november

​Het duurt vrij lang voordat je de zon begint te voelen, maar het is november. Aan het eind van de ochtend zijn we op de fiets naar Narbonne plage gegaan, daar

was een kleine markt waar we over gelopen zijn, daarna zijn we nog door gefietst naar St Pierre la Mer en weer terug. In de middag konden we in de zon zitten.

Maandag 7 november

​Vanmorgen zijn we naar Port la Nouvelle gereden, daar hebben we op de camperplaats geparkeerd, wat rond gelopen en gefietst. Het was een zonnige dag

met een stevige frisse wind.

Dinsdag 8 november

IMG_3258​   Er staat een koude harde wind, de zon is er wel maar buiten is het niet aangenaam. We zijn via Leucate en

Canet plage naar Perpignan gegaan. Daar hebben we een boterham gegeten en zijn toen de Pyreneen in gereden,

bij Villefrance de Conflent daar heb je fort Liberia hebben we een stop gemaakt en zijn door het prachtige dorpje

gelopen. Daarna zijn we doorgereden tot l'Hospitalet pres l'Andorre, dat is op de grens met Andorra waar we op de

camperplaats overnacht hebben. Toen we in de bergen waren begon het te sneeuwen en werd het een witte wereld.

​Woensdag 9 november

​Na een koude nacht was toen we vanmorgen de gordijnen open deden alles wit, de wegen waren schoon dus op naar Andorra. Het is leuk om er een keer door

te rijden, maar in Andorra la Vella, dat is de hoofdstad is met een camper niet te parkeren en het was bar koud dus zijn we na een koffie pauze doorgereden

tot we net voor de spaanse grens een groot winkelcentrum zagen, daar hebben we een paar uur geshopt. De prijzen zijn hier een stuk prettiger als bij ons.

Toen we weer buiten kwamen was de zon er weer, we hebben daar de camper gewassen die er niet uit zag van de pekel en na overleg besloten om in Spanje

richting Gerona te gaan omdat het weerbericht de komende week voor Frankrijk slecht is en het over de Pyreneen beter moet zijn. Aan de Spaanse kant van de

grens moesten we stoppen en alle klepjes, luiken en kastjes moesten open en werden doorzocht, ook wilden ze weten of we alcohol, tabak en hoeveel cash geld

we bij ons hadden. We denken dat ze zo'n mooie camper wel eens van binnen wilden zien. Toen we verder mochten rijden zijn we naar Ripoll gereden om te

overnachten.

Donderdag 10 november

​Vanmorgen bij Orange het Spaanse internetkaartje wat we nog hadden opgewaardeerd, daarna koffie gedronken in de stad en een wandeling gemaakt. Het

duurde lang voordat de zon er was en dan is het toch koud omdat we nog vrij hoog zitten. Na de lunch zijn we door de bergen met veel bochten naar Olot

gereden en hebben daar bij de toerist informatie een kaartje van de Vias Verdes fietsroute, die we willen gaan fietsen naar Girona gehaald.

Vrijdag 11 november

IMG_3262​   Omdat er geen officieele camperplaats is in Olot en de parkeerplaatsen druk zijn kregen we bij de tourist info het

advies om op de parkeerplaats bij het zwembad wat om deze tijd van het jaar dicht is te gaan staan. Vanmorgen

zijn we het fietspad van de Vias Verdes, dat zijn fietspaden die meestal van voormalige spoorlijnen gemaakt zijn

en overal in Spanje liggen zo'n 25 km afgereden en weer terug. Het is een mooie afwisselende tocht langs een aantal

dorpen, waar wel een paar klimmetjes in zitten. Later in de middag zijn we Olot nog in gefietst.

​Zaterdag 12 en Zondag 13 november

IMG_3266​   Deze dagen de fietsroute naar Girona verder gefietst, in Girona door de stad gewandeld en op een terras gezeten.

Girona heeft een mooie oude binnenstad met veel smalle straatjes met verschillende gevels, kleine winkeltjes en

terrassen die in het weekend druk bezet zijn. Het is goed weer maar je moet wel een vest of een trui aan anders

word het toch te koud om deze tijd van het jaar.

​Maandag 14 en Dinsdag 15 november

IMG_3272   Weer een nieuwe week, boodschappen gedaan en gas getankt in Girona. Daarna zijn we naar de camperplaats in

Quart 5 km van Girona gereden. Er was veel zon maar ook kwam er een harde wind, dus geen geschikt fietsweer

over veel smalle gravel paden, dus hebben we in de camper een boek zitten lezen en aan het eind van de middag

als alles in Spanje weer tot leven komt een wandeling gemaakt. Dinsdag was een prachtige dag, dus de fiets weer

gepakt en verder met de route richting Llagostera en weer terug. Het was een leuke afwisselende tocht door de

velden en over kronkelige paden. Toen we terug bij de camper waren konden we nog een paar uur buiten zitten.

​Woensdag 16 november

IMG_3273​   Vanmorgen zijn we naar Llagotera gereden om de om de rest van de fiets route te maken tot Sant Feliu de Guixols.

Toen we daar waren hebben we nog even op de camperplaats die je daar hebt gekeken maar daar staan ze zo

dicht op elkaar dat je de deur bijna niet open kan doen en je staat er ook onder de bomen zodat er geen zon is wat

je om deze tijd van het jaar toch wel nodig hebt. Terug in Llagostera hebben we een terrasje gepakt en hebben toen

de camper op een leuk plekje in het dorp neer gezet.

Donderdag 17 en Vrijdag 18 november

IMG_3276​   Het was markt, dus de parkeerplaats liep vol. Wij zijn ook eerst naar de markt geweest , hebben daar wat sinaasappels

en groenten gekocht en zijn na de koffie een stuk landinwaarts gegaan en naar Vic gereden. Daar is een mooie

camperplaats met afgebakende plaatsen en hier hebben we heel de middag in de zon gezeten.

Vrijdag na een koude nacht van rond het vriespunt gaan we vandaag omhoog richting de Pyreneen en dan rustig

verder richting huis, waar we dinsdag hopen te zijn omdat onze broer en zwager Nico ons en de rest van de broers

en schoonzussen uitgenodigd heeft voor een etentje vanwege zijn verjaardag. Na de koffie zijn we uit Vic vertrokken het leek hier wel voorjaar. Via de C16, Berga,

de N260 La Seu d' Urgell naar Sort verder via de C13 langs diverse ski stations waar het hoogste punt 2072 meter is zijn we tot Arties gereden, dat is een klein

ski dorp waar we op een parkeerplaats bij de skipistes gestopt zijn.

Zaterdag 19 en zondag 20 november

IMG_3280​   Verder met de thuisreis via Vielha, we waren net van de berg af toen het begon te regenen naar de grens waar we

getankt en wat boodschappen gedaan hebben zijn we naar Toulouse en Cahors naar Souillac gereden, dat is een

leuke plaats waar we zeker nog eens terug komen. Aan het eind van de ochtend kwam de zon er weer door en werd

het toch nog een mooie dag.

Zondag, vandaag willen we wat kilometers maken dus reden we voor negen uur al om via de A20, Limoges,

Chateauroux, Orleans en Vierzon tot boven Parijs te komen waar we langs de N2 in Villers Cotterets op de camperplaats gestopt zijn om te overnachten.

​Maandag 21 en dinsdag 22 november

​Het laatste stuk van deze reis. Onderweg hebben we in Soussons nog boodschappen gedaan en zijn toen de N2 uitgereden tot Maubeuge. Daarna via Brussel

en Antwerpen waar we zonder oponthoud door konden rijden wat bijzonder is naar Kenny en Dorien in Rijsbergen gereden waar Kody ons op de vensterbank

voor het raam op zat te wachten. Als afsluiting van deze reis zijn we s'avonds met Kenny en Dorien uit eten geweest en hebben daar overnacht.

Dinsdag zijn we eerst naar Heleen, de zus van Aria geweest haar toestand is enigzins stabiel en daarna zijn we naar huis gereden.

Het was weer een mooie reis in een periode van het jaar die wij niet gewend zijn, maar wat ons betreft voor herhaling vatbaar.

In totaal hebben we 4257 kilometer gereden en 550 gefietst.

1. Ede en Ineke Staal.:
    22 oktober 2016
    Ziet er leuk uit. Ben benieuwd hoe de accu bevalt. Geniet ervan.
  2. Corry:
    22 oktober 2016
    Hallo Aria en Johan, fijn te vernemen dat jullie toch op tijd konden starten met je reis en je dus opgeknapt was Johan.
    Ik ga jullie weer met veel plezier volgen!
    Goede reis en fijne tijd daar in Frankrijk, of misschien toch ook nog Spanje? Ik lees het wel.
    Hartelijke groet, mooi weer en tot de volgende keer.
    Corry ☀️
  3. Anneke:
    22 oktober 2016
    Net jullie bericht ontvangen, jullie zijn in de buurt van lac de Salagou, ook mooie CP. En mooi fietsen om het meer! We zijn benieuwd naar de accu. Hou ons maar op de hoogte hoe snel hij bij laadt!!! Nog veel plezier en geniet v d zon
  4. Yvonne Buys:
    28 oktober 2016
    Hoi Aria en Johan, Leuk om jullie te volgen.Inmiddels zijn wij sinds afgelopen maandag in Portugal.
    Mooi en warm weer!
    Veel plezier!
    Groetjes,
    Buck En Yvonne.
  5. Yvonne Buys:
    28 oktober 2016
    En......We hebben heerlijk gegeten bij Otapas, het was ook heel gezellig en druk! Dus voor herhaling vatbaar!
    Buck en Yvonne.
  6. Anneke:
    4 november 2016
    Wat boffen jullie met het weer!!
  7. Corry:
    5 november 2016
    Hallo Aria en Johan, ik heb de indruk dat jullie het aardig treffen met het weer. We kunnen er nou eenmaal niet omheen; het is november dus alles wat je krijgt aan goed weer is meegenomen! De streek komt mij ook bekent voor, al is het lang geleden.
    Hoe gaat het met de "accu"? Er zijn wat vrienden van jullie die zich in het begin daarover zorgen hebben gemaakt. Ik dacht: oh oh, ik weet niet dat Johan, om zich voort te bewegen, gebruik moet maken van een accu? Bij het Nordicken heb ik nooit gemerkt dat deze bijna kapot was! Je loopt altijd als een trein hahaha
    Nou Johan, met of zonder accu, genieten jullie nog maar fijn.
    Veel plezier nog, mooi weer en goede reis!
    Hartelijke groet, Corry.
  8. Fred en Yvonne de Krom:
    8 november 2016
    Hoi Aria en Johan,
    Ziet er weer goed uit, geniet er maar weer van, hier wordt het kouder.
    Groet Fred en Yvonne
  9. Anneke:
    9 november 2016
    Ingesneeuwd in Andorra?
  10. Marja:
    11 november 2016
    Leuk om jullie blog weer te lezen, en leuke herinneren als je in plaatsen komt waar wij ook geweest zijn, wij wensen jullie nog veel mooi weer en plezier
    groetjes
    Jan en Marja

s
  11. Anneke:
    13 november 2016
    We kunnen de camperplaats in Quart ook aanbevelen. Dat is net onder Gerona. Kun je op de fiets er naar toe. Water en dumpen voorhanden daar. Hebben er al meerdere keren gestaan. Nog veel plezier.
  12. Anneke:
    13 november 2016
    Lithium accu wordt woensdag geplaatst!
  13. Bas en Helma:
    15 november 2016
    Jullie zijn weer heerlijk aan het genieten! Nog eventjes en dan zien we jullie gelukkig weer!! Kus Helma