Herfst 2018

14 oktober 2018 - Maassluis, Nederland

Herfst 2018.

Woensdag 17 okt.

DSC_0001

Na uitgeklust te zijn en ondanks dat het thuis ook mooi is, toch maar weer de camper uit de stalling gehaald om nog DSC_0004op reis te gaan. We zijn Frankrijk

ingereden om via Lille en Abbeville naar Montville, boven Rouen te rijden, waar we eind van de middag in een leuk frans dorp bij een recreatie plas op           een schitterende plek aankwamen. Nog een wandelingetje gemaakt om de boel te verkennen en toen was de dag om.

Donderdag 18 okt.

DSC_0008    Het is weer een mooie dag, dus op tijd gaan rijden onderweg brood gekocht en diesel getankt en toen zijn we DSC_0011via Alencon naar Mayenne gereden waar         we vroeg in de middag waren. Hier hebben we de fiets gepakt om een stuk langs de rivier de la Mayenne te gaan fietsen, het water stond er bijzonder          laag maar er zijn veel sluizen waarvan je kunt zien dat ze gebruikt worden dat er zal wel gevaren worden, Terug bij de camper vonden we de plaats niet zo    goed om te overnachten dus zijn we een stukje verder naar Change, een dorpje vlakbij Laval gereden en hebben daar de camper geparkeerd voor de          nacht.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 okt.                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Het is s'morgens vaak nogal mistig, we zijn naar Chalonnes sur Loire gereden hebben daar de camper bij de brug neergezet en zijn op de fiets richtingDSC_0020  Angers tot de brug bij Bouchemene gereden, hier waren we vorig jaar gestopt met de route onderweg zie je mooie dingen en leuke dorpen. Zaterdag zijn we    de andere kant uitgefietst waarbij we in Montjean overal langs de weg diverse stenen beelden en andere kunstwerken zoals koppen en dieren zagen staan,     dat is altijd een mooi gezicht. Het is als we terug bij de camper komen altijd nog lekker om een paar uur buiten te zitten en daar genieten we ook nog van.        Zondag zijn we een stukje verder gegaan met de camper omdat we hier uit gefietst zijn, dus zijn we na onderweg water getankt en het nodige afval geloost      te hebben naar st-Florent le Vieil gereden om vandaar over de brug aan de andere kant van de Loire via Ancenis naar Oudon te fietsen waar ook nog een DSC_0021heel      mooi kasteel staat. op deze route kan je de Loire aan  twee kanten fietsen dus dat is ook leuk.

Maandag 22 en dinsdag 23 okt. Een paar reisdagen, we gaan wat meer naar het zuiden omdat het wat kouder wordt. Meestal over de D137 DSC_0024zijn we verder gereden, in Lucon gestopt om te shoppen en toen door naar Chatillon plage waar we nog een poosje aan het strand naar het surfen hebben zitten kijken en maandag avond hebben overnacht. Dinsdag weer verder via de D137 zijn we langs Bordeaux, daarna Mont de Marsan en na onderweg getankt en boodschappen gedaan te hebben naar een nette camperplaats bij Hagetmau gereden. Het is geen straf om in de camper te zitten, we rijden de hele dag met DSC_0028de zon op het raam en dat is nogal groot dus de airco moet er flink aan werken.

Woensdag 24 okt. De Pyreneen, we zijn via Orhez en de 933 naar St-Jean-Pied-de-Port gereden, hier een paar uur gestopt en rond gelopen, het is een DSC_0034leuk oud dorp wat erg toeristisch is en het laatste dorp voor de grens. Daarna zijn we Spanje ingereden, met veel bochten, tot 1050 meter hoogte zijn we in Roncesvalies terecht gekomen, dat is een bedevaartsdorp op de weg naar Santiago de Compostella, daar zie je wat mensen met rugzakken lopen maar er is verder niet veel te beleven. In Roncesvalies hebben we nog wat rondgekeken, de kathedraal was wel open maar het was er stik donker en het was nog vroeg DSC_0035in de middag dus hebben we in de camper een boek zitten lezen. Er is wel veel zon maar op deze hoogte is het toch te koud om buiten te zitten.

Donderdag 25 okt. Vanmorgen eerst 45 km bochtige wegen en haarspeldbochten om uit de Pyreneen en bij Pamplona te komen, daarna de snelweg op richting Portugal, de A12 Logroño, Burgos, Valladolid en de A11 naar Zamora waar we weer op een mooie plaats aan de rand van een parkDSC_0043 staan waar we nog buiten in de zon konden zitten. Al met al een pittige dag waarop de teller 470 km verder kwam te staan.

Vrijdag 26 okt. Zamora is een pareltje in Spanje langs de Douro, met heel veel kerken die allemaal open en te bezichtigen zijn, mooie gevels vriendelijke IMG-20181026-WA0004mensen en een gezellige drukte. Vanmorgen hebben we eerst bij de tourist info een plattegrond gehaald en zijn toen in diverse kerken geweest en hebben door de stad gelopen, het was genieten. Na de lunch hebben we een fiets tocht gemaakt rond de stad langs de rivier, die tip kregen we bij de tourist info met een kaart erbij. Het was meestal een bewolkte dag met zo nu en dan een zonnetje en goed om actief buiten te zijn.IMG-20181027-WA0000

Zaterdag 27 okt. Weer een nieuwe dag, het is wat kouder dus eerst een boek gelezen en in de loop van de ochtend de stad ingelopen, daar hebben we de ruines van het kasteel en de kathedraal bezocht wat toch weer mooi was. Na de lunch nog een paar boodschappen gedaan op de fiets en toen achter glas in de zon in de camper verder in het boek gelezen en het blog bij gewerkt.

Zondag 28 okt. De klok moest een uur terug en toen we in de loop van de ochtend in Portugal aankwamen moest de klok weer een uur terug. we zijn

DSC_0044naar Miranda do Douro gereden, dat is op de grens en een mooie ommuurde stad. In Miranda hebben we een paar uur rondgelopen en zijn toenDSC_0052 een stukje verder naar Freixo de Espada Cinte gegaan, het is een prachtige route over mooie glooiende wegen, maar het schiet voor geen meter op.

Maandag 29 okt. Een rustige dag, we hebben een fikse wandeling naar het dorp gemaakt om brood te halen en gelijk een Koffie te scoren, dat is super lekker in Portugal en voor de prijs van 60 cent ken je het gas niet aansteken. Daarna hebben we buiten in de zon gezeten en toen er bewolking kwam hebben we de camper van binnen een schoonmaak beurt gegeven.

DSC_0054     Dinsdag 30 okt. Regen, we zijn weer op pad gegaan met een prachtige route vlak langs de spaanse grens, met bochten, klimmen en dalen en zo via DSC_0056Ameida, Sabugal en Castello naar Fratel, dat is ongeveer 40 km voorbij Castello gereden. De dag begon met regen. maar het werd al snel droog en toen was het toch weer een mooie dag.

Woensdag 31 okt. Vandaag begon de dag mooi, maar het begon al snel flink te regenen en dat ging de hele dag door. We zijn weer een stukje verder langs de  Rio Tejo gereden en in Abrantes boodschappen gedaan, daarna verder via Santarem naar Salvaterre de Magos, dat is ongeveer 50 km voor DSC_0057Lissabon Hier is weer een mooie gratis camperplaats zoals er zoveel zijn in Portugal zelfs in de kleinste dorpen.

Donderdag 1 nov. We stonden afgelopen nacht vlak naast een Lidl en een Chinese winkel dus dat was gemakkelijk boodschappen doen. DSC_0068Na de boodschappen zijn we naar Fonte de Telha gereden, dat is tussen Lissabon en Setubal aan de kust. Het was er erg druk met surfers, er was dan ook een flinke branding met hoge golven en het was prachtig weer, maar wel een slechte weg met veel kuilen om er te komen. Hier kon de korte broek weer aan, we hebben een strandwandeling gemaakt en daarna van het uitzicht zitten genieten.

DSC_0066   Vrijdag 2 nov. Weer een nieuwe dag, een stukje verder naar het zuiden gereden, eerst zijn we naar Cabo Epichel gereden, daar zijn de restanten van een voormalig klooster en er is een prachtig kerkje uit begin 1700, dat hebben we allemaal uitgebreid bekeken en zijn daarna naar Sesimbra doorgereden, hebben daar op de parkeerplaats de camper neergezet en een wandeling door de stad gemaakt, Het is vandaag mooi weer, 20 graden met zon. Niet verkeerd op 2 november.

Zaterdag 3 nov. In Sesimbra zijn de wegen zeer smal en stijl, dat hebben we gisteren ook gemerkt toen we dwars door de stad moesten met de camperDSC_0075 en vandaag ook weer met bochten en hellingen van 18% waar we omhoog moesten. We zijn via Sebutal naar Pego do Altar gereden, onderweg bij de DSC_0076Intermache de voorraden aangevuld en diesel en gas wat ze bij deze supermarkt ook hebben getankt. Pego do Altar is een stuwmeer waar bijzonder weinig water in staat, behalve op de parkeerplaats maar het zal hier wel geregend hebben, er is ook een restaurant waar we gegeten hebben en het druk is ondanks dat het behoorlijk afgelegen is, een mooie plek waar ook campers langer staan en waar we nog een poosje buiten konden zitten.

Zondag 4 nov. Vanmorgen zijn we naar Comporta gereden, dat is weer aan de Altantische kust. Hier hebben we de fiets gepakt en zijn we viaDSC_0077 een lange kustweg naar het eind gegaan, daar gaat een veerboot naar Sebutal over de Rio Sado waar deze de zee in stroomt, het is een saaie rechte weg met aan het DSC_0078eind een paar vakantie resorts. Aan het eind van de middag begon het te regenen maar toen zaten we al weer binnen in de camper.

Maandag 5 nov. Na gisterenavond veel wind en regen te hebben gehad zijn we vanmorgen weer gaan rijden, hier zie je onderweg veel velden waar rijst gestaan heeft, daar is verder niet zoveel aan te zien als alleen diepe sporen in het land. Eerst zijn we naar Praia de st Andre gereden, daar is een lagune die heel ver het land in stroomt en er liggen houten loop paden. Hier hebben we een tijd gestaan en een stuk gewandeld, maar je kan merken dat het november is, er is verder niks te doen. Daarna hebben we boodschappen gedaan in Sines en toen zijn we naar Praia de S. Torpes wat er vlak bij ligt gegaan en hebben daar aan het strand gestaan en DSC_0084DSC_0087hier konden we uit de wind in de zon zitten.

Dinsdag 6 nov. Vanmorgen zijn we op de fiets naar Porto Covo geweest, dat is een heel leuk plaatsje met allemaal blauw wit geschilderde huizen, daar hebben we wat gegeten en toen we terug bij de camper waren zijn we naar Almograve gereden daar kan je op een plateau vlak aan zee staan.

Woensdag 7 nov. De zon is er al vroeg bij en het beloofd een prachtige dag te worden. We zijn weer een stukje verder gereden langs de N120 naar Carrapateira, volgens de reviews is dat de mooiste plaats van Portugal om te staan, we waren hier vorige jaren ook al en het blijft een prachtig stekjeDSC_0101DSC_0100 met kliffen en je staat bij een uitloper van de zee bij een mooi strand. We hebben eerst een mooie wandeling gemaakt over paden van planken langs het strand en de kliffen waar de golven met veel kracht tegenaan beuken, altijd weer mooi om te zien. Verder hebben we in de stoel gezeten om van de zon te genieten.

Donderdag 8 nov. Vanmorgen zijn we op de fiets over de kliffen waar een pad ligt met een mooi uitzicht over de zee naar Vila do Bispo gegaan, dat was geen straf, de zon scheen en er was weinig wind. In Vila do Bispo hebben we een bakkie koffie gedaan en een paar boodschappen bij de Lidl en toen weer terug. Na de Lunch hebben we de stoelen weer buiten gezet en de korte broek aan gedaan en zijn we weer gaan zitten. Het is toch maar een simpel leven DSC_0107DSC_0109van een reiziger.

Vrijdag 9 nov. Na het ontbijt zijn we naar Sagres gereden, daar was het hartstikke druk met campers op de meest zuidwestelijke punt van Europa, hier waren we ook al een paar keer en het is er meestal koud en winderig. Maar vandaag was het prachtig weer en konden we lekker buiten zitten. Na de lunch hebben we een wandeling over de kliffen waar ze ook op het randje zitten te vissen gemaakt en zijn naar het fort geweest, daar heb je prachtige uitzichten en je ziet de golven tegen de rotsen beuken, er is ook te zien dat de zee tientallen meters onder de rotsen komt. En weer was er een dag om.

DSC_0113    Zaterdag 10 nov. Vandaag een relax dag, vanmorgen door het stadje gelopen en naar de Intermache geweest wat nog een flinke tippel was_20181109_160755, daar boodschappen gedaan, koffie gedronken en een paar stukken tonijn gekocht die we later buiten gebakken hebben, verder buiten gezeten en niet veel gedaan.

Zondag 11 nov. De kilometer stand voor deze reis staat op 3100 km tot nu toe, dus wat dat betreft zijn we wel over de helft. Het is vandaag meestal bewolkt maar de temperatuur is met 18 gr niet verkeerd. We zijn weer vertrokken uit Sagres en naar Boca do Rio vlak bij Budens gereden, Boca do Rio is een _20181109_160946klein strandje tussen de kliffen maar bij camperaars bekend. Onderweg nog een koffie gescoord bij de Intermarche, het zal wel de laatste keer zijn omdat hetIMG-20181111-WA0000 duurder geworden is. Nu kost het 65 cent. In Boca do Rio aangekomen hebben we de fiets gepakt en zijn met veel venijnige klimmetjes en dalen naar Luz gefietst. Luz is een klein gezellig plaatsje met veel restaurants, het lijkt wel een Engelse enclave, Daar hebben we op een bank een broodje zitten eten en naar het surfen en een Paraglyder zitten kijken, Terug bij de camper hebben we een boek zitten lezen.

Maandag 12 nov. Het is weer een mooie dag, we zijn via Lagos en Portimão naar Ferraguda gereden, daar is een braak liggend terrein aan het water DSC_0144tegenover de haven van Portimão waar al jaren campers staan. Het was er niet zo druk dus we hadden een prachtige plek langs het water met uitzicht op de haven, hier hebben we van het uitzicht zitten genieten en na de lunch zijn we op de fiets over de boulevard van Portimão naar Alvor gegaan, dat is een gezellig plaatsje met veel restaurants aan de waterkant, hier hebben we een poosje op een bank gezeten en zijn toen weer terug gefietst.DSC_0146

Dinsdag 13 nov. Het leven is saai, wakker worden, stoelen buiten zetten en over de haven gaan zitten turen en zo nu en dan de plaatselijke midden stand steunen door op een terras te gaan zitten. Maar vanmiddag hadden we een meevaller, we gingen op de fiets een rondje over Lagoa niet te verwarren met _20181113_185236Lagos doen en daar gaf de plaatselijke Chinese winkel 30% korting op zijn assortiment, dus wij hebben weer een tas vol Chinese spullen van top kwaliteit voor weinig, onze dag kon niet meer stuk.

Woensdag 14 nov. Het barst hier van de ooievaars, overal zie je nesten, op lantarenpalen, schoorstenen, havenkranen die buiten gebruik zijn en bij_20181113_185801voorbeeld reklameborden, als het maar hoog is. Vandaag was het weer een mooie zonnige dag, we hebben een boodschap gedaan, wat door het plaatsje gewandeld wat allemaal erg oud is en vanmiddag een rondje Portimão gefietst. Morgen gaan we verder.

DSC_0155  Donderdag 15 nov. Weer verder, we zijn eerst naar Portimão gereden om het toilet te legen en vuil water te lozen en schoon in te nemen. Daarna naar Silves en onderweg zagen we veel verbrande bossen tot vlak bij de huizen toe, er word wel hard gewerkt om de restanten op te ruimen. Silves is bekend om de platte kip, je kan er op diverse terrassen platgeslagen gegrilde kip eten, de mensen staan gewoon op straat te wachten tot er een plekje vrij is. Er is ook een kasteel maar daar waren we al eerder, dus hebben we wat door de stad gewandeld en in het restaurant vlak bij het kasteel waar we al eerder warenDSC_0160 gegeten. Ze hebben daar een speciale camper kaart waar je om moet vragen en dan kan je een menu kiezen voor 7.50 Euro inclusief alles, het is super goed en de mensen zijn heel vriendelijk. Na het eten zijn we naar het Barragem gereden en daar hebben we nog in de zon gezeten.

DSC_0166   Vrijdag 16 nov. Het Barragem do Arade waar we nu staan is een stuwmeer wat in 1956 is aangelegd en het is misschien de bedoeling geweest dat het ook voor recreatie gebruikt zou worden omdat boven de restanten van een restaurant en andere funderingen er nog zijn, maar wij staan beneden onder bij de dam waar vroeger het water doorheen gestroomd zal zijn. Vandaag eerst de camper aan de binnenkant schoongemaakt, wat geen overbodige luxe was, verder in de zon gezeten en op de fiets naar restaurant Casa Velha waar we gisteren ook waren en weer voortreffelijk gegeten hebben geweestDSC_0170, op de fiets ga je meer boven langs en zie je pas goed dat er veel natuur verbrand is.

DSC_0173   Zaterdag 17 nov. Van morgen weer 25 km verder gereden, naar Pera, vlak bij Albufeira. We zijn naar een particuliere camper plaats gegaan. Mikki's Place to Stay, dat is een Hollander met heel veel plaatsen die het leuk voor elkaar heeft, het lijkt wel een park, er is van alles te zien. We zijn hier naar toe gegaan omdat het weerbericht de komende dagen slecht is en we de accuus van de camper en de fietsen eens goed op wilden laden. Na de lunch zijn we naar Albufeira gefietst, wat altijd leuk is en toen we een uurtje terug waren viel de regen met bakken uit de lucht. Morgen weer een nieuwe dag.DSC_0174

Zondag 18 nov. Het heeft vannacht hard gewaaid en geregend met onweer, het was bar en boos maar alles is nog heel. De zon schijnt, we hebben nog DSC_0171wat buiten gezeten, koffie gedronken in de kantine en wat gepraat met de eigenaar van de camperplaats, daar steek je altijd wat van op. Toch werd de lucht weer dreigend, dus waren we bang dat er regen zou komen en hebben we de fiets maar niet gepakt. Alles bij elkaar ondanks de slechte voorspelling toch nog een aardige dag.

Maandag 19 nov. Weer weg van ons plekje met het prive grasveld. We zijn naar Vila Mora gereden, daar geparkeerd, de fiets gepakt en daar lag _20181119_160855Brutus, zo zwart als hij was. Ik had hem wel willen hebben maar Aria was het niet eens met de kleur, we hebben een rondje over Quarteira gefietst, maar op al de _20181121_153701voor ons bekende plaatsen mogen geen campers meer staan. Terug bij de camper zijn we naar Olhao gereden en hebben eerst een grote tas wasgoed bij de wasserij gebracht die we twee uur later weer schoon konden ophalen. Wat weer betreft was het een goede dag met veel zon.

Dinsdag 20 nov. We hebben afgesproken met Franka uit Texel die een paar weken alleen in Olhao op vakantie is, koffie gedronken in de camper, bij gepraat en daarna lekker gegeten bij een Chinees restaurant. Aan het eind van de middag hebben we afscheid genomen omdat ze woensdag_20181121_125229 terug vliegt. Het was een gezellige dag, met afwisselend zon, bewolking en een paar buien. Dus niet verkeerd om binnen te zitten.

_20181121_125020   Woensdag 21 nov. Vanmorgen zijn we eerst naar Fuseta gereden en hebben daar achter de camping de camper neergezet om op de fiets door natuurpark Ria Formosa terug naar Olhao te gaan, we hebben de stad rond gefietst en weer terug. Na de lunch zijn we langs Ria Formosa richting Tavira gefietst. Toen we terug bij de camper waren zijn we na onderweg bij de waterpomp de tank volgegooid te hebben naar Tavira gereden en hebben daar achter de markthal de camper neergezet voor de nacht. Het was weer een prachtige zonnige dag.

Donderdag 22 nov. Vanmorgen zijn we de stad ingelopen en hebben daar wat rondgewandeld, toen kwamen we daar in een prachtig kerkje, aan de DSC_0184          _20181123_162109buitenkant was het niks maar binnen schitterend. In de stad koffie gedronken en toen zijn we naar Monte Gordo gereden en hebben bij het strand van Adam en Eva wat bij camperaars bekend is de camper neergezet. Daarna zijn we door het bos naar Monte Gordo gelopen, het was inmiddels flink gaan regen en is niet meer droog geweest, maar wij hebben in het restaurant van OTapas lekker gegeten en het was weer gezellig.

Vrijdag 23 nov. Wie een beetje de weg kent in de Algarve weet dat de N125 een zeer slechte weg is, maar wat schetst onze verbazing, hij is zo goed als helemaal opgeknapt. De zon was er weer, dus de fiets gepakt en een rondje over Castro Marim en toen naar Vila Real wat altijd een gezellige stad is gedaan. Toen we DSC_0189terug bij de camper waren konden we weer in de korte broek in de zon zitten. Later in de middag zijn we nog naar Manta Rota gefietst, maar het gaat nu wel al snel afkoelen.

Zaterdag 24 nov. Alweer een nieuwe dag. Het is wat kouder, dus rustig aan gedaan en op de fiets naar Vila Real om daar een koffie te scoren. In Vila Rael boodschappen DSC_0192gedaan bij de LIdl en weer terug. In het begin van de middag zijn we naar het restaurant van OTapas in Monte Gordo gefietst en hebben daar gegeten om later in de camper een boek te lezen. Vandaag moest de jas echt wel aan, het was fris en er was weinig zon, dan zie je ook weinig mensen in de stad en op de boulevard. Morgen gaat de neus omhoog om een stukje richting huis te gaan rijden.                                                                                                                      _20181125_180054

Zondag 25 nov. Gisteren avond en nacht heeft het hard geregend, de televisie gaf er zelfs de brui aan en dan is het meteen een natte bende, maar het is DSC_0194ook snel weer weg. Wij gaan verder. Via Mértola, Beja en Evora, waar we vanwege een marathon veel oponthoud hadden maar wat wel een mooie route is zijn we naar Elvas gereden en vandaar naar Cáceres in Spanje. De eerste 400 kilometer naar huis zitten er op. De dag begon zonnig maar het laatste stuk moesten de ruitewissers er flink aan werken.

Maandag 26 nov. Na weer een avond en nacht met heel veel regen zijn we op pad gegaan. Over de A66, Salamanca, Valladolid en Burgos met DSC_0195veel wind en wisselende bewolking zijn we in Miranda do Ebro gestopt om uitgebreid boodschappen te doen, goedkoop te tanken en daarna door te rijden naar DSC_0203Vitoria Gasteiz waar op een grote parkeerplaats in de stad een apart gedeelte voor campers is en waar je voor een nacht prima kunt staan Morgen Frankrijk.

Dinsdag 27 nov. De reis gaat verder huiswaards, naar Frankrijk, Biarritz, Mont de Marsan en Bergerac waar we in Lembras wat net boven Bergerac ligt gestopt zijn op camperplaats Aire du Cadeau waar we al eerder waren. Onderweg hadden we wat last van actie voerders, we zijn twee keer stil gezet en dan laten ze je er na vijf minuten weer door ze staan te lachen en hebben de grootste lol. Ook zie je veel auto's met hesjes op het dashbord uit solidariteit_20181127_163904. Het was met een zonnetje is de camper een mooie dag om te rijden.

DSC_0204    Woensdag 28 nov, Vanmorgen hebben we eens gek gedaan en zijn om 7.00 uur gaan rijden, via Limoges, de A20, Orleans en Parijs zijn we naar Villers Cotterts aan de N2 gereden waarbij we onderweg veel last van actievoerders gehad hebben. Vandaag ruim 600 km gereden.

Donderdag 29 nov. Weer verder over de N2. In Laon hebben we een uur in de file gestaan omdat actie voerders de weg geblokkeerd hadden en dan is het niet leuk meer maar je kan in de camper dan gelijk koffie pauze houden. Daarna zijn we over Brussel en Antwerpen naar Kenny en Dorien in Rijsbergen gereden waar we in de namiddag aankwamen, een biertje gedronken en op het grasveld voor het huis hebben overnacht.

Vrijdag 30 nov. Weer thuis, bij Dorien hebben we nog een kop koffie gedronken, afscheid van Dorien en Kody genomen en naar huis gereden.

Het was weer een mooie reis waarbij we 5747 km gereden hebben en we beleefd hebben dat het om deze tijd van het jaar goed te doen is om in de Algarve te verblijven, we hebben heel veel dagen met mooi weer gehad en de temperatuur is ook goed, alles is open en de Portugezen zijn erg vriendelijk en blij dat je er bent. Wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar.

1. Marja:
    19 oktober 2018
    Leuk om jullie weer te volgen, heel veel plezier.
    Jan en Marja
  2. Fred en Yvonne de Krom:
    26 oktober 2018
    Leuk om jullie weer te volgen, geniet ervan, groet Fred en Yvonne
  3. Anneke:
    10 november 2018
    Eerlijk is eerlijk: nu en dan komt het duiveltje 'Jaloezie' even tevoorschijn.... Toch wensen we jullie veel plezier, een magnifiek verblijf aldaar en een prettige reis!
    (We reageren wat laat, want hadden niet in de smiezen dat jullie je blog weer in ere hadden hersteld).
    Groetjes en zo van Anneke en Jaap!
  4. Leny Vroegindeweij:
    20 november 2018
    Leuk dat ik zulke mooie foto’s en verhalen van jullie mee kan kijken geniet maar van alles gr Leny