Italie en Griekenland 2019

15 juni 2019 - Maassluis, Nederland

Vrijdag 19 April. De laatste spullen zijn ingepakt, afscheid van de buurvrouw genomen, die vind het nooit leuk als we lang we gaan en daarna weer op pad. We zijn eerst naar de camper dealer gereden om de jaarlijkse vocht inspectie wat verplicht is voor de garantie te laten doen en daarna doorgereden naar Valkenburg, daar hebben we bij het station de camper neergezet en toen zijn we op de fiets naar camping den Driesch gegaan, waar Helma met een groep vrienden stond, die was jarig, dus cadeautjes uitgepakt en een biertje gedronken wat erg gezellig was. De groep gaat morgen de Amstel Gold race fietsen, hopelijk drinken ze niet als te veel. Aan het eind van de middag zijn we naar de Blegny Mine vlak bij Luik gereden om te overnachten.

DSC_0007_20190418_170317_20190419_184556

Zaterdag 20 April. Vandaag was er van alles aan de hand op de parkeerplaats bij de mijn van Blegny, de beloften tour van Luik, Bastenaken, Luik kwam langs. De mensen waren al vroeg met dranghekken aan het slepen. Ook om alle drukte voor te zijn en we kilometers wilden maken zijn we snel weggegaan om over Luxemburg, de A31 Nancy, de N57 Epinal naar de camperplaats in Thann vlak bij Mulhous in Frankrijk te rijden. Thann is een mooi Frans plaatje waar we nog rondgelopen hebben, maar de mooie kerk staat in de steigers. De rest van de middag hebben we onder een boom gezeten.

DSC_0011DSC_0010

DSC_0008

Zondag 21 April. Een nieuwe dag, vanmorgen zijn we via Mulhouse en Bazel, waar we aan de grens een document moesten kopen om Zwitserland in te kunnen omdat we zwaarder zijn als 3,5 ton, wat geen problemen gaf en snel geregeld was door Zwitserland over de A2 verder gereden. Door de Gotthardtunnel hebben we een pauze genomen op de parkeerplaats, daar stond een bus Japanners die om de camper liepen te kijken en hem binnen ook wel wilden zien, dus om beurten een paar mensen er in waarbij ze veel foto's maakten. Toen ze weg waren was de inboedel nog compleet dus dat viel weer mee. Daarna zijn we doorgereden naar Italie en om Milaan naar Fiorenzuola d Arda een stukje voor Parma gereden, er staat een mooie kerk met een soort klooster waar we binnen geweest zijn, maar niet bijzonder genoeg voor een foto.

20190421_12490820190421_124702

Maandag 22 April. In de kerk en het klooster gebeurd toch meer als we dachten, er stonden al vroeg twee bussen met mensen die er naar toe gingen. Wij zijn naar Parma gereden, hebben daar de camper neergezet en zijn op de fiets de stad ingegaan. Parma heeft een mooie gezellige oude binnenstad met een aantal oude panden en een grote kathedraal die binnen geweldig is, deze hebben we bezocht en verder nog wat door de stad gelopen. Later zijn we doorgereden naar Reggio Emilia om te overnachten.

DSC_002020190422_134128_20190422_164247

Dinsdag 23 April. Vandaag regen, we zijn over de tolweg waar het bijzonder druk is naar Ravenna gereden om daar de bui af te wachten, maar die duurde de hele dag wat in Nederland onvoorstelbaar is, maar we hebben binnen een boek zitten lezen.

20190424_113851

Woensdag 24 April. Het weer was prachtig vandaag, dus de fiets gepakt naar Ravenna. Ravenna heeft een oude binnenstad met veel historische gebouwen die vaak binnen wel sober zijn. het is allemaal teveel om te benoemen en vaak staan de mensen een uur in de rij om ergens binnen te kunnen, maar de stad is beslist een bezoek waard. Als je er meer over wilt weten is Wikipeda je beste vriend. Na het bezoek aan de stad hebben we nog een poosje buiten van de zon zitten genieten om vervolgens een stukje van de kust af via Cesena naar Verghereto wat een beetje in de bergen ligt te rijden.

DSC_0028DSC_002120190422_123830DSC_0029

Donderdag 25 April. Na een rustige nacht weer verder over de S3, een zeer slechte weg zoals alle wegen in Italie, er is niet te rijden het is een grote ramp zelfs de tolwegen zijn slecht maar we doen het er maar mee. Over de S3 zijn we naar Torigiano vlak bij Perugia gereden, hier hebben we afgesproken met Jaap en Anneke die daar met hun vrienden Pieter en Bertha staan. Het werd een gezellige dag.

DSC_0041

Vrijdag 26 April. Vandaag zijn we met zijn allen op de fiets naar Deruta geweest. Deruta staat bekend om zijn keramiek, we hebben daar een groot bedrijf wat er in handelt bezocht, het is interessant om te zien en er staan mooie dingen tussen. Deruta is hoog gelegen met smalle steile straatjes waar ook weer keramiek winkeltjes zijn. Toen we vroeg in de middag terug waren begon het al snel hard te regenen, dus hebben we toen het boek maar weer gepakt.

DSC_0031DSC_0034

DSC_004020190426_094924DSC_0037

Zaterdag 27 April. Weer op de fiets, maar deze keer naar Perugia, een prachtige hoog gelegen stad waarvoor een flinke aanslag op de fiets accuus gepleegd werd, we hebben te veel mooie gebouwen gezien om op te noemen. Perugia is beslist een bezoek waard. Het was een prachtige dag, toen we eind van de middag terug waren hebben we buiten in de zon nog een borrel gedronken.

20190427_111623DSC_0050DSC_006320190427_11222920190427_124740

Zondag 28 April. Vandaag is de groep weer uit elkaar gegaan, wij zijn richting Ancona gereden en hebben  in Marcelli net onder Ancona de camper neergezet, de fiets gepakt en een eind langs de kust gefietst. Toen de lucht begon te dreigen en er een paar spatjes regen vielen zijn we maar terug naar de camper gegaan, later in de middag ging het harder regenen. Omdat we naar het zuiden van Italie willen zijn we daarna nog een stukje over de S16 door gereden en in Pedaso gestopt.

_20190428_134654

Maandag 29 April. De plaatsen waar we overnachten zijn niet altijd even mooi, vannacht stonden we gewoon op een parkeerplaats in het stadje. Pech, gisteravond hadden we storing in de boiler/kachel en de verwarming heb je nu wel nodig hier, omdat het in de avond best wel fris is. Vanmorgen zijn we naar een dealer in Tortoreto lido gereden waar we vanmiddag terecht konden, daar bleek de kabel van de temperatuur voeler kapot was, er moest een nieuwe door de camper getrokken worden wat vandaag niet afgemaakt kon worden, dus het is tijdelijk gemaakt en daarna zijn we naar het strand gereden om te overnachten en morgen gaan ze verder. Maar wij hebben wel een mooie lange fiets tocht langs de kust gemaakt.

DSC_0067DSC_0069_20190430_163904

Dinsdag 30 April. Vanmorgen heeft Aria eerst een app naar onze schoonzoon Kenny  gestuurd om hem te feliciteren met zijn verjaardag, de borrel nemen we wel in de camper. Weer terug naar de werkplaats om de klus af te maken, om 10.30 uur werkte alles weer en zijn we weggereden om onze reis via de S16 te vervolgen. Tussen Pescara en Termoli is het vlak langs de zee erg mooi, de bloemen bloeien en de zon schijnt dus het is een feestje om te rijden. Voorbij Termoli zijn we naar Campomarina lide gereden waar we een mooie plek aan het strand hebben en later nog twee campers bij kwamen staan.

DSC_0076DSC_0079

Woensdag 1 Mei. Vanmorgen zijn we via Foggia, dan ga je een stuk van de kust af naar Molfetta net voor Bari gereden, daar hebben we de fiets gepakt om over een mooie route vlak lang de zee naar Bisceglie te fietsen. Bisceglie is een heel oude stad en de terrassen zaten omdat het 1 mei is bomvol. Onderweg hebben we nog grotten en ruines gezien en toen we terug waren bij de camper hebben we nog in de zon gezeten. Ook kom je onderweg de Trolli of meervoud Trollo huisjes weer tegen.

DSC_0081DSC_0085

Donderdag 2 Mei. Weer een mooie dag, we zaten al vroeg op de fiets en zijn over Molfetta en Giovinazzo naar Palese gefietst en daar nog een koffie op een riant terras gescoord. Giovinazzo is een mooie stad met aan de zeekant een hoge muur en daar naast een mooi haventje. Later zijn we met de camper over de SS16 naar Monopoli gereden, waar we in de zon gezeten hebben, er zijn dagen die slechter zijn.

20190502_12001520190502_111934 DSC_0089

Vrijdag 3 Mei. Vanmorgen wat door de omgeving gefietst en daarna de stad ingegaan, er liggen fietspaden langs de waterkant en de haven. Monopoli is een mooie stad met veel smalle straatjes waar je alleen mag lopen of fietsen. Na de lunch zijn we tussen de olijfbomen door via een prachtige route, waar je niet veel van de problemen met de olijfbomen ziet, maar misschien zijn die al gerooid naar Castellane Grotte gereden. We hadden toch maar geen zin om de grotten te bezoeken, dus hebben we nog wat door het stadje gelopen waar niet veel aan was en toen we terug bij de camper kwamen hadden we luidruchtige buren op de camperplaats maar die gingen na verloop van tijd weer weg.

DSC_0111DSC_0110

20190503_154521

Zaterdag 4 mei. Gisterenavond kwam er nog een processie langs, waar het voor was weten we niet maar er waren een hoop mensen op de been. Na eerst water getankt te hebben en vuil geloosd zijn we naar Alberobello gereden. In Alberobello is een Trulli dorp met duizenden huisjes, heel leuk om te zien maar het is wel een toeristisch circus, hier hebben we een uurtje rondgelopen, toen het begon te regenen zijn we naar de camper gegaan en overgestoken naar de Golfo di Taranto, de andere kant van de hak, vanaf hier zijn we naar Galipoli langs de kust naar Galipoli gereden met de bedoeling om daar te overnachten. Galipoli heeft een heel mooi centrum en haven maar er staan overal grote borden dat je met een camper niet de stad in mag en vanwege het slechte weer hadden we geen zin om de camper uit te gaan, dus zijn we naar Parabita gereden waar we op een parkeerplaats in de stad met uitzicht op de verlichte toren en de stad konden staan. Voor meer info over de Trulli huisjes is internet je beste vriend.

20190503_18451220190504_105516_20190504_174430

Zondag 5 mei. Parabita is niet echt een Italiaanse stad, de afval bakken zijn leeg, geen papier of plastic op straat en de pleinen zijn netjes betegeld, terwijl het verder in Italie een grote troep is. Gisterenavond hadden we vuurwerk voor de deur en vanmorgen zijn we via Lecce, hier waren we al eerder naar Brindisi gereden, nog effe geshopt bij de Decathlon en een rondje over de haven en door de stad gefietst. Morgen willen we een ferry naar Griekenland boeken. De hele hak van Italie zijn we niet rondgereden omdat we de slechte wegen hier spuugzat zijn.

20190505_09081520190504_201455DSC_0119_20190505_141639DSC_0124

Maandag 6 Mei. Vanmorgen stonden we om 9.30 uur bij het ticket kantoor van Grimaldi Lines waar we voor 180 Euro een ticket naar Igoumenitsa hadden, om 11.00 uur moesten we in de rij staan waarna het schip, de Corfu een wat oudere boot om 13.00 uur vertrok. Om 21.30 uur Griekse tijd, het is hier een uur later waren we aan de overkant en vanaf de boot zijn we om de baai heen in de stromende regen naar Deprano Beach gereden, ook omdat dit in de donker voor ons bekend terrein is.

DSC_0125

DSC_0127DSC_0126

Dinsdag 7 Mei. De eerste Griekse dag, we gingen op de fiets naar de Lidl en hadden prompt een bui regen op onze kop. Vorige week was het in Italie Griekse week bij de Lidl en nu is het hier Italiaanse week, dat hebben wij weer. Ondanks de temperatuur van 18 graden is het achter het windscherm in de zon goed te doen, later in de middag hebben we nog een flinke fietstocht door de natuur gemaakt.

20190507_145518_20190507_192427DSC_0136

Woensdag 8 mei. Gisterenavond zaten we languit voor de televisie, staat de politie voor de deur, we mochten hier niet blijven staan. er stonden nog een stuk of vijf campers, maar alles moest weg, dat is het risico van het vrij staan. Wij zijn naar Sagiada gereden wat vlak bij de Albanese grens ligt, hier sta je prachtig bij de haven aan het water. Vanmorgen een fietstocht door het vlakke achterland gemaakt, tussen de bloeiende sinaasappel bomen, waarbij we nog een paar geiten tegen kwamen, onderweg koffie gedronken op een terras waar alleen locals zitten en verder bij de camper. In de loop van de middag kwamen er elf zeilboten binnen druppelen van een sail travel wat ook weer leuk is om te zien, de een legt hem zo aan de kant en de ander is een half uur aan het tobben. Het kan slechter.

20190508_12172120190508_191204DSC_0142

Donderdag 9 Mei. Vanmorgen hebben we de toeristische route naar Ioannina genomen, een hele mooie route met veel bochten en tot  630 meter hoogte klimmen. De koeien lopen los op de weg en de honden liggen op het warme asfalt te slapen. In de middag hebben we nog effe het meer van Ioannina rond gefietst. De zon liet het in de loop van de dag afweten en toen was het nog best fris in de korte broek.

20190509_233526DSC_0158

Vrijdag 10 Mei. Toen het vanmorgen droog werd zijn we de stad ingegaan. Ioannina is een gezellige stad met een grote burcht die ver boven het meer uitsteekt en dikke stadsmuren wat veel toeristen trekt die door de straten in de oude stad lopen. Toen we terug bij de camper waren zijn we over de bergen naar Metsovo gereden waar we bij een skistation wat niet zoveel voorsteld op 1400 meter hoogte blijven staan om te overnachten. Hier hebben we nog wat rondgelopen en dan zie je de schroothoop van piste onderhoud materiaal.

20190510_223545DSC_0165DSC_0164

Zaterdag 11 Mei. Na een rustige nacht waarbij we die verwarming echt wel nodig hadden hebben we onze reis vervolgd. De weg ging weer verder omhoog en hier en daar was hij echt weggespoeld, de sneeuw ligt aan de kant van de weg. Bij Meteora zijn we omhoog gegaan naar de kloosters waar we niet binnen geweest zijn omdat we hier al eerder waren, maar het is toch weer mooi om de kloosters tegen de bergen aangeplakt te zien. het stikt er van de grote touringcars op de smalle wegen, maar wij waren er ook. Later zijn we over een mooie vlakke weg wat toch wel weer prettig is naar Larisa gereden, waar we omdat het inmiddels 27 graden met zon is hebben we de rest van de middag onder de luifel gezeten.

20190511_18580320190511_09595920190511_190217_20190511_192812

Zondag 12 Mei. We staan hier op een parkeerplaats aan de rand van een groot park met diverse grote terrassen die bomvol zitten met het mooie weer. Wij hebben een flinke fietstocht in de omgeving gemaakt, waarbij we nog overstekend wild tegen kwamen, al ging het oversteken niet snel. In de middag zijn we naar Stomia gereden waar we aan het strand mooi konden staan en omdat de wind opgestoken was hadden we uitzicht op het kitesurfen.

20190512_16380720190512_163855_20190512_164935

Maandag 13 Mei. Na een nacht met heel veel regen zijn we terwijl de laatste druppels vielen over een prachtige route met veel bochten tussen de Gele Brem, andere bloeiende planten door en een overstekend wild zwijn, maar we waren te laat voor en foto langs Kalamaki, Kanalia en Volos naar Kala Nero, wat net onder Volos ligt gereden. Omdat het geen weer was om buiten te zitten zijn we na een flinke wandeling terug gereden naar Platanidia waar we mooi aan het strand konden staan.

20190513_115414_20190514_190912

Dinsdag 14 Mei. De zon was er vroeg bij, dus op de fiets naar Volos, daar nog wat rond gefietst, een frappe gedronken, vis gekocht bij een boot in de haven, in de stad gelopen en toen weer terug naar de camper. Later zijn we met de camper naar Pagases, dat is aan de andere kant van de baai gereden, waar we weer een mooi plekje aan het strand hadden. De mensen zwemmen hier al in zee, maar het water is nog koud. Vanmiddag hebben we de vis buiten gebakken wat je voor het geld niet hoeft te doen, omdat in een restaurant eten niet veel duurder is in dit land, maar het is leuk om te doen. Verder hebben we buiten in het zonnetje gezeten.

DSC_0016DSC_002320190514_110147DSC_0020

Woensdag 15 Mei. Vandaag zijn we naar een heel stil strand bij Karfalaki, wat een stukje verder is gereden, toen we buiten aan de koffie zaten kwamen we op het idee om de buitenkant van de camper te wassen. na de regen van afgelopen dagen was hij erg vuil geworden, er was een kraan dus met een uurtje was hij weer helemaal spic en span. Na de lunch zijn we naar Achiliou gereden, een schilderachtige haven waarvan je denkt dat je op een aanzicht kaart staat, daar hebben we nog een frappe gedronken en wat bij de zeilboten in de haven gekeken. Het was een prachtige dag Grieks weer.

_20190515_173332_20190515_173014

Donderdag 16 Mei. Vanmorgen zijn we langs een bakker gereden, Aria vroeg aan de bejaarde bakkers vrouw of ze bugatsa, dat is een Grieks ontbijt gebak had, dat had ze niet, toen kreeg ze een ander lekker stuk gebak mee, gratis en voor niets. Sta je daar met je camper van een ton voor de deur. We zijn doorgereden naar Glyfa waar we een uurtje moesten wachten op de Ferry naar Agio Kambos op het schiereiland Evia. In Glyfa nog wat rond gelopen, koffie op een terras gedronken waar een Griek zat die Duits sprak en van alles wilde weten. Eenmaal aan de overkant zijn we naar Agiou Nikolaou gereden waar we na de lunch weer lekker konden fietsen.

DSC_0028DSC_003420190516_143628

Vrijdag 17 Mei. Weer verder op het schiereiland Evia, meestal vlak langs het water zijn we naar Limni gereden, daar hebben we bij de haven de camper neergezet, wat niet makkelijk was door de smalle straten met veel geparkeerde autos, ook met dubbel parkeren hebben ze hier geen probleem als ze een boodschap gaan doen. In de stad naar de bakker geweest die wel bugatsa had en daarna de fiets gepakt om verder langs het water te gaan fietsen. We kwamen al snel in de bergen en moesten flink klimmen dus toen we dat een paar kilometer gedaan hadden vonden we het wel goed en zijn terug gegaan. Onderweg zagen we nog een restaurant wat van een gerestaureerde fabriek gemaakt was, prachtig om te zien en daarna hebben we op een terras bij de haven lekker zitten eten. Later zijn we naar Pili gereden, dat is aan de andere kant van het eiland waar we aan het strand konden staan.

DSC_0046DSC_0043

Zaterdag 18 Mei. Langs de rubber bomen waar de zakken om het af te tappen aan hangen, wat je veel ziet op Evia hebben we de laatste kilometers op het eiland met veel slingerwegen en bochten af gelegd en zijn dwars door Halkida, de belangrijkste stad van het eiland waar ook de brug is en het een compleet verkeersinfarct was, maar wij hadden toevallig de tijd naar Anthidona gereden. Anthidona ligt net boven halkida aan eeen mooie baai mat tavernes waar we mooi aan het water konden parkeren. Het was een prachtige dag van 27 graden met veel zon, dus hebben we meestal onder de luifel gezeten. ook heb ik nog een duik in zee genomen wat best lekker was.

DSC_0048_20190518_13232220190518_143435

Zondag 19 Mei. Een dag van buiten zitten, een stukje gewandeld en op de fiets naar Halkida, wat nog behoorlijk klimmen was. In Halkida was het hartstikke druk en de terrassen zitten het hele weekend van s'morgens tot s'avonds laat bomvol. De Grieken geven denken we toch liever hun geld ergens anders aan uit als aan Europa. Wij hebben op een terras wat gegeten en zijn daarna weer terug gefietst.

DSC_0050_20190519_175904DSC_0047

Maandag 20 Mei. Naar de Peloponnese, eerst hebben we de camper binnen gepoetst, de ramen gewassen en toen weer op pad. Naar Thiva waar de navigatie ons weer dwars door de stad stuurde met smalle straatjes en haakse bochten, er zal wel een ringweg om de stad liggen maar ons Grieks is niet zo goed dat we alle borden kunnen lezen. Verder was het weer een mooie rit langs Erythrese en Mandra, daarna de kustweg en over de brug bij Korinthos om voorbij Isthmia weer op een plekje aan zee te parkeren.

20190520_14293620190520_142737

Dinsdag 21 Mei. Vanmorgen hebben we touristje gespeeld, we zijn naar het kanaal van Korinthos gegaan, bij de brug wat foto's genomen, dat hoort er allemaal bij. Er waren ook een aantal caravans van een Anwb reis, een beetje het idee van we zijn er bijna, daar hebben we nog wat mensen van gesproken die waren heel enthousiast. Verder hebben we onze tijd verdeeld tussen onder de luifel en in de zon zitten.

20190521_111603DSC_0057

Woensdag 22 Mei. Weer een stukje verder, naar Archea Epidavros, omdat daar altijd veel campers staan en nu helemaal niemand hebben we aan een politie agent gevraagd wat er aan de hand was, maar je mag er nergens meer staan behalve op de parkeerplaats bij de haven in de vakken, dus hebben we daar de camper neergezet en zijn met de stoelen een stukje verder onder de bomen gaan zitten om van het uitzicht te genieten. Later nog een stukje gefietst en nog met onze Belgische buurman die er ook met zijn camper kwam gepraat. Er komen in de middag veel zeilboten de haven binnen wat ook altijd weer leuk is om te zien, een terrasje gepakt wat gegeten en het was weer een goeie dag.

DSC_0059_20190522_19342720190522_151730

Donderdag 23 Mei. Nog wat met de buren gesproken, gedag gezegd om daarna richting Nafplio te rijden waarbij we ons weer zaten te verwonderen over de mooie natuur. Bij het strand van Kandila zijn we gestopt en na de koffie hebben we kleding gewassen wat na een paar uur weer droog was. Verder weer het bekende verhaal uit de zon, in de zon en een duik in zee.Het was een warme zonnige strand dag.

DSC_006020190523_111303

20190522_155031

Vrijdag 24 Mei. Vanmorgen zijn we naar Nafplio gereden, eerst bij de Lidl gestopt om de voorraden aan te vullen en daarna zijn we naar het strand van Karathona gegaan, dat is bij Nafplio aan de andere kant van de berg. Hier hebben we eerst een uurtje aan het strand gezeten en daarna zijn we op de fiets over een pad langs de zee om de berg heen naar Nafplio gefietst, waar we op een terras heerlijke sardientjes gegeten hebben. Later nog wat door de gezellige mooie stad gewandeld en weer terug naar ons plekje aan het strand gefietst.

DSC_006820190524_18322120190524_134928

Zaterdag 25 Mei. Het was markt in Nafplio, daar hebben we een rondje gelopen maar we hadden niks nodig, hier kan je beter ergens gaan eten als zelf koken, daarna een flinke fietstocht langs het water naar Mili gemaakt en toen we weer in de stad waren hebben we een Pita Giros gegeten, nog wat rondgelopen, Aria vind het altijd leuk om foto's van mensen te maken met hun eigen toestel en weer terug naar de camper waar we nog een poosje aan het strand gezeten hebben.

DSC_006920190525_121727

20190525_13352520190526_110721

Zondag 26 Mei. Vanmorgen weer verder, gas getankt, wat inmiddels overal in Griekenland verkrijgbaar is, dat was een paar jaar geleden niet zo. Daarna door naar Paralio Astros, daar een tijdje buiten gezeten, er waren veel Nederlandse campers in de omgeving en toen we een gesprek begonnen bleek dat het om een reis van de NKC ging. Wij hebben de fiets gepakt en zijn doorgefietst naar Paralea Agh Andreou, daar is een leuke kleine haven waar we op onze vorige reis met Ede en Ineke ook gestaan hebben, later zijn we daar na eerst een frappe op een terras genuttigd te hebben met de camper naar toe gereden.

DSC_0081DSC_0076DSC_007720190525_133425

Maandag 27 Mei. Weer een nieuwe dag, na het ontbijt zijn we richting Monemvasia gegaan, dit keer niet over Kosmos en Geraki, maar over Leonidio, Peleta, Agh Dimitros en Niata. een mooie route met smalle wegen, veel bochten, bergen en 140 km lang maar je komt er heel weinig verkeer tegen. We reden deze route al eerder met Ede en Ineke. een stukje voor Monemvasia zijn we aan het strand gestopt en konden in de zon zitten die er inmiddels was, verder was er vandaag veel bewolking met zo nu en dan een spatje regen maar wel 27 graden.

DSC_0082DSC_008520190527_130459

Dinsdag 28 Mei. Vanmorgen een uurtje de fiets gepakt en daarna heb ik nog een duik in zee genomen. Nog een uurtje in de relax stand en toen zijn we naar Monemvasia gereden, aan de haven de camper neergezet en daarna in Gefira op een terras gegeten. De oude stad van Monemvasia zijn we niet in geweest omdat we er al een paar keer eerder waren. In de loop van de middag kwam er veel wind wat we niet prettig vonden, dus zijn we door de bergen naar de overkant, de Lakonikos Gulf gereden waar we bij een piep klein vissershaventje in de middle of nowhere de camper neergezet hebben, maar we hadden wel een prachtig tuintje voor de deur en een mooi uitzicht.

DSC_0088DSC_008920190528_180035

Woensdag 29 Mei. We hadden al vroeg bezoek in ons tuintje, er kwam een schildpad om een hoekje kijken. Na een stille donkere nacht weer verder, via binnendoor wegen zijn we zoveel mogelijk langs de zee naar Gythio gereden, we komen onderweg steeds een paar Belgen tegen die hetzelfde rondje doen, dus daar hebben we zo nu en dan een praatje mee, dat is wel gezellig. Het schip  bij Gythio ligt er nog, het zal wel niet meer wegvaren, we kwamen hier 17 jaar geleden voor het eerst en toen lag het er ook al. Vandaag was het een warme zonnige dag dus hebben we veel onder een boom of de luifel gezeten, maar we vermaken ons wel.

20190529_09400920190529_174305

Donderdag 30 Mei. Op de fiets naar Gythio, wat nog een flinke klim is, daar wat rondgelopen een boodschap gedaan, koffie op een terras gedronken en weer terug om buiten onder de luifel te zitten. het was een warme dag.

20190530_12280620190530_125338

Vrijdag 31 Mei. Vandaag zijn we via Areopoli naar Pirgos Dirou gereden waar je vlak bij de grotten prachtig aan het strand kunt staan. Verder hebben we niet zoveel gedaan.

20190601_09431120190531_152150_20190601_172020

Zaterdag 1 juni. Afscheid genomen van de Belgen, we weten niet of we ze nog zien, daarna zijn we naar Areopoli gereden, daar was het markt, dus hebben we nog een paar aankopen gedaan, toen het kleine maar mooie en gezellige stadje ingelopen. In de stad hebben we nog een frappe gescoord en toen zijn we naar de baai van Limini gereden, daar hebben we een poosje gestaan  en na de lunch zijn we naar Agh Nikolaos gereden waar je bij de haven kunt staan. Hier hebben we nog een stukje gewandeld en aan het eind van de middag op een terras wat gegeten en weer was er een dag om.

DSC_010720190601_11252620190601_164545

Zondag 2 juni. Gisterenavond speelde er een band buiten bij het restaurant tegenover de parkeerplaats waar wij stonden, het was zo vals dat het pijn deed aan je oren, maar het was er hartstikke druk, dan is het uur tijd verschil met Griekenland wel prettig omdat ze niet zolang doorspelen. Vanmorgen zijn we zomaar langs het water gaan fietsen, dan kom je door haventjes en dorpjes die schitterend mooi zijn, onderweg nog effe op een terras gezeten voor een frappe en weer terug. Op zulke tochten is het toch prettig als je een batterij onder je zadel hebt. Daarna zijn we de andere kant uit gefietst naar Stoupa, ook leuk met erg veel toeristen, op de terug weg ontdekten we nog een prachtig fietspad langs het water met echte borden voor fietsers. Later zijn we naar Kardamyli gereden waar we de camper neergezet hebben, onder een boom gezeten hebben en een stuk gewandeld.

20190602_11541120190602_103118

Maandag 3 juni. Vandaag is er niet veel te melden, we zijn over slingerende wegen via Kalamata naar Petalidi gereden, hier hebben we een wandelingetje gemaakt en op een terras een hapje gegeten. Onderweg zie je mooiste bloemen de natuur is nog steeds prachtig.

20190604_195610

Dinsdag 4 juni. Vanmorgen zijn we via Koroni, waar we nog even gekeken hebben, maar we vonden het er allemaal te smal voor onze camper dus zijn we meteen doorgereden naar Methone en daar geparkeerd. Methone is een leuke stad met restanten van een kasteel wat heel indrukwekkend moet zijn, maar het was vandaag dicht. We hebben een rondje gelopen, nog wat mensen gesproken en toen zijn we naar  Pylos gegaan, een gezellige haven met veel terrassen, waar een paar vette jachten lagen. Hier hebben we bij de camper gezeten en een frappe genuttigd op een terras. Het was weer een mooie dag van 25 graden met veel zon.

20190604_19573020190604_16215320190604_12492520190604_121728

Woensdag 5 juni. Weer een stukje verder, we rijden ongeveer 50 tot 75 km per dag, dus dat is niet zoveel. Vandaag zijn we naar Gianitsochori gereden, naar een leuk stil plekje bij het strand waar een Taverne is. De Grieken kunnen met weinig middelen leuke dingen maken bij het strand. Hier hebben we de fiets gepakt om naar het plaatsje en door de omgeving te fietsen. Verder hebben we de dag met een boek onder de luifel door gebracht, wat goed uit te houden was.

_20190605_17340520190605_164635

Donderdag 6 juni. Vandaag eerst bij een volgend strand waar een kraan is de watertank gevuld, we reden nog langs het zwavelbad in Kaifa Laike daar zijn we niet naar toe gegaan omdat we nog okselfris waren van 5 jaar geleden, in Pyrgos hebben we een paar boodschappen gedaan en toen door naar Katakolo, waar het een hele drukte was met twee cruiseschepen in de haven, eerst hebben we een rondje langs de souvenirwinkels gelopen en na de lunch hebben we een paar uur de fiets gepakt. De rest van de dag hebben we bootjes zitten kijken die in en uit de haven gingen en dat verveelt niet gauw.

20190606_12554820190606_12460920190606_13423920190606_122350

Vrijdag 7 juni. Vanmorgen lagen er geen cruiseschepen in de haven, dus was het rustig. Wij zijn verder gegaan naar Kylinni Beache waar we de dag op het plateau doorgebracht hebben, het was er met zo'n 15 campers redelijk druk en dan zie je weer mensen die je al eerder tegen gekomen bent omdat er veel naar dezelfde plaatsen gaan. Hier hebben we nog een strandwandeling gemaakt en verder niet veel gedaan.

DSC_0017DSC_0016

Zaterdag 8 juni. Gisterenavond stonden er mensen aan de deur met een van mijn slippers, die had ik even buiten laten staan en was door een hond meegenomen, de vlooien balen sleepen van alles mee en de mensen geven ze nog te eten ook. Vandaag hebben we behoorlijk wat kilometers gemaakt en zijn via Patras naar Diakofto, wat aan de Korintische Golf ligt gereden, ook omdat er boven Patras niet veel meer te beleven is voor een camperaar. Diakofto is altijd weer leuk, hier hebben we de camper op het strand neergezet, in zee gezwommen en verder bij de camper gezeten. Het was met 35 graden tot laat in de avond warm.

DSC_0022_20190608_203638

Zondag 9 juni. De vuilnismannen staken in Griekenland, het heeft met contracten en vaste dienst te maken, maar het begint al een behoorlijke troep te worden langs de wegen. Vandaag beloofd het weer een warme dag te worden, dus al vroeg op de fiets om een rondje in de omgeving te doen, daarna bij de bakker een frappe gedronken met een bugatsa. Bij het station van de toeristentrein naar Kalavrita wat een hele mooie treinreis de bergen in is, was het heel druk we hebben er nog een poosje zitten kijken maar we zijn er al eerder met mee geweest en je moet meestal van te voren boeken. Terug bij de camper een duik in zee genomen en in de middag de stad in om te gaan eten. In het restaurant hebben ze geen menu kaart, ze nemen je mee naar de keuken, je mag in de pannen kijken en uitkiezen wat je wilt en ze geven er uitleg bij. Omdat er Stifado Rabbitt was en we in een verhaal van Nico Bloot gelezen hebben dat het heel bijzonder is hebben we dat gegeten en het was heerlijk.

DSC_002020190609_11181920190609_101941_002DSC_0023DSC_0024

Maandag 10 juni. Vandaag kregen we het trieste bericht dat een van onze beste vrienden is overleden, dus hebben we besloten om snel naar huis te gaan. Omdat de veerboten naar Italie vol zitten, of voor een los ticket heel duur zijn hebben we besloten om over land te gaan. Vanuit Diakofto via de tolweg naar Patras, zijn daar over de brug verder weerover de tolweg tot Arta gereden en vervolgens via Kanali en Igoumenitsa waar we nog even bij de Lidl gestopt zijn voor boodschappen naar Sagiada gereden. Vanuit Sagiada zijn we de grens over gestoken naar Albanie en over een goede weg naar Sarande gegaan, vanaf Sarande wordt de weg smal met klimmen, dalen en veel bochten. In Radhime net voor Vlore zijn we op een mooi plekje aan het strand gestopt voor de nacht.

Dinsdag 11 juni. Vanmorgen zijn we om 6.00 uur gaan rijden en via Durres, Shkodert, de gens over naar Montenegro, naar Podgorica, Niksic, steeds over goede wegen. Over de grens naar Bosnie waar we lang moesten wachten, naar Trebinje, weer een lange file voor de grens naar Kroatie en verder langs Dubrovnic met vanaf de weg een heel mooi uitzicht over de stad, we waren hier al eerder, weer de grens over naar Bosnie, wat snel ging, 15 kilometer door Bosnie, de grens over naar Kroatie en daarna de tolweg A1 op waar we na 50 kilometer bij een tankstation mochten overnachten.

20190611_212236

Woensdag 12 juni.  Na een rustige nacht weer vroeg verder over de A1 tot Brinje, vanaf Brinje over de kustweg naar Rijeka, weer een lange rij voor de grens naar Slovenie en daarna naar Trieste in Italie, verder met zeer veel files naar Venetie. Vanaf Venetie zijn we tot Bergamo op de snelweg gebleven om daarna binnendoor naar Bergemasco te rijden waar we lekker rustig bij een sporthal konden overnachten en geen last hadden van de drukke avondspits bij Milaan.

Donderdag 13 juni. Om binnendoor te gaan rijden bleek achteraf toch niet zo'n goed idee omdat we door talloze dorpen en over slechte wegen met heel veel rotondes naar Como moesten om daar weer de snelweg op te gaan. In Zwitserland, wat we altijd prachtig vinden om door te rijden kwamen we al snel weer in vele files vanwege weg werkzaam heden, bij Bazel weer de grens over en verder door Duitsland over de A5 en de A6. Vanwege wegwerkzaamheden en ongelukken bleef het maar niet opschieten, waardoor we tot Mendig, bij Koblenz kwamen. Hier is een mooie camperplaats dicht bij de snelweg en toch rustig.

20190613_104939

Vrijdag 14 juni. Het laatste stuk over de A61 via Venlo naar Rijsbergen waar we even een stop gemaakt hebben bij Kenny, Dorien en Kody waarna we rond het middaguur thuis waren en de wasmachine na 8 weken uitrusten weer aan het werk kon.

20190614_115615

Het was weer een prachtige reis waarbij we minder positief zijn over Italie vanwege de zeer slechte wegen en de agressieve manier van rijden van de bevolking terwijl ze als ze niet in een auto zitten erg vriendelijk zijn. Verder is het in Italie erg vuil met veel plastic wat overal rondslingert, er zijn wel veel mooie dingen te zien. Het was voor ons de 5e keer dat we in Griekenland waren, dus de meeste toeristische trekpleiters hadden we al gezien, maar het blijft een heerlijk land om door te reizen en je kunt met de camper overal staan. We vinden het jammer dat we niet meer tijd hadden om wat meer van Albanie te zien omdat het een mooi land is waar de mensen hard werken, de wegen zijn er in vergelijking met Italie en Griekenland goed om te rijden, dus als je de tijd er voor uit trekt is een reis over land heel goed te doen. Bij de diverse grensposten zijn wachttijden van een half uur tot drie kwartier geen uitzondering ook van Kroatie naar Slovenie wat toch binnen de EU is. Voor camper plaatsen hebben we veel gebruik gemaakt van de site van park4night.

Op deze reis hebben we in totaal 7500 kilometer gereden.

Vanaf de grens bij Sagiada in Griekenland is het voor ons 2700 kilometer naar huis, de tolweg in Kroatie was 35 Euro, daar kan je ook de kustweg volgen, maar dat kost tijd, de gebruikelijke tol in Italie en Zwitserland komt er nog bij.

Klik op de foto om hem te vergroten.

1. Anneke:
    14 april 2019
    Wewensen jullie veel plezier!
  2. Yvonne Buys:
    16 april 2019
    We wensen jullie een goede reis toe!
    Wij komen de 19e april weer terug uit Portugal! Veel plezier!
    Groetjes, Buck en Yvonne
  3. Franka Roeters:
    20 april 2019
    Een hele mooie reis toegewenst,groetjes Siem en Franka
  4. Fred en Yvonne de Krom:
    20 april 2019
    Wij wensen jullie een hele mooie reis toe, en veel plezier.
    Groetjes Fred en Yvonne
  5. Jaap van den Hoek:
    21 april 2019
    Goede reis en nog bedankt voor de update-tip. Arma en Jaap
  6. Ede en Ineke Staal.:
    23 april 2019
    We wensen jullie een mooie en interessante reis.
  7. Bart Vervoort:
    24 april 2019
    Leuke stukjes over jullie reis veel plezier komt Aria nog kaarten morgen ?
  8. Johan en Aria:
    24 april 2019
    Moeten we effe een vliegtuig boeken
  9. Marja:
    26 april 2019
    Geweldige foto van jullie samen.
    Groetjes en nog heel veel mooie reis momenten.
  10. Berta Smilda:
    4 mei 2019
    Wat fijn dat jullie er mooi fietsen! Geniet ervan. Al dichtbij de oversteek naar Griekenland. Blijf jullie volgen. Heel veel plezier. Lieve groet Pieter en Berta Smilda Groningen
  11. Yvonne Buys:
    14 mei 2019
    Hoi Aria en Johan,
    Ik heb net jullie reisverslag gelezen. Jullie zijn een mooie reis aan het maken, leuk om te lezen en ook de foto's zijn mooi. Wij hebben ook een heerlijke vakantie gehad, maar zijn inmiddels al weer 3 weken thuis.
    Veel plezier! Groeten, Buck en Yvonne
  12. Annemiek van Gelderen:
    16 mei 2019
    We genieten van jullie reisverslagen!!!groetjes Miek en Coen
  13. Berta Smilda:
    27 mei 2019
    GENIETERS!
    Fietsen, lekker eten, zonnen en heel veel zien. Hele mooie reis.
    Groeten Pieter en Berta
  14. Bas & Helma:
    30 mei 2019
    Geniet nog ff lekker door! Heel leuk reisverslag en hele mooie foto's. X Helma
  15. Nico Bloot:
    2 juni 2019
    Hoi Johan en Aria. Ik heb zojuist jullie reisverslag toegevoegd aan mijn website: http://www.griekenlandcamperland.nl
    Goeie reis verder!