Scandinavie 2016 deel 2

2 juli 2016 - Itala, Italië

Woensdag 29 juni​

IMG_2837 ​  Gisterenavond stond er een rij van zo'n 10 campers op de kade, vanmorgen vroeg hoorden we allerlei motoren starten

en een schip. Toen we om 8.00 uur de gordijnen opendeden was iedereen weg en lag er een groot schip naast ons plekje

aan de kade waar graafmachines e.d. uitgereden werden.  Het was geen dagelijks gebeuren omdat het halve dorp foto's

liep te maken. We zijn via Skiboth naar de watervallen van Maiselvfoss waar over een lengte van 600 meter een zalm trap

is en stroomversnellingen zijn. Daarna naar Svojegan waar we op een parkeerplaats overnacht hebben. De dag begon met

regen, maar we reden het mooie weer tegemoet.

Donderdag 30 juni

IMG_2846  ​ Het was vandaag een topdag, de airco moest er hard aan werken. Vannacht stonden we op een parkeerplaats bi de kerk,

vanmorgen kwam er een mevrouw vragen of we er nog lang bleven staan omdat er morgen een begrafenis is en het dan

erg druk wordt. Toen we vertelden dat we vandaag richting Andenes gingen zei ze stralend that's beautifull. We hadden

pech er was een zekering incl. houder compleet verbrand. over een afstand van 160 km zijn we 3 zaken af geweest en

telkens werd er keurig in het Engels uitgelegd waar we wel moesten zijn met een briefje met het adres en de naam van

IMG_2854  ​ het onderdeel. Bij de 3de zaak hadden we beet. Via een mooie route, het lijkt wel of je van de ene naar de andere

aanzichtkaart rijd zijn we tot 30 km boven Andenes, gereden, en daar op een leuk plekje gestopt, de zekering en onder de

luifel gezeten.  Voor we om 12.00 uur

naar bed gingen hebben we nog een foto gemaakt hoe het er buiten uitziet.

Vrijdag 1 juli

IMG_2870  ​ Vanmorgen zijn we op tijd naar Andenes gaan rijden, daar aangekomen zijn we meteen naar de walvis safari gegaan

om te kijken of ik vandaag nog mee kon. Aria had er geen zin in en wilde een stukje gaan fietsen. Er was nog plek

om gelijk met de rondleiding in het museum mee te gaan en om 12.00 uur met de safari. Het is prachtig om mee te maken

met een boot op zee, ze komen vlak bij de walvissen, deze zijn zo'n 25 meter lang en wegen 45 ton, liggen met de rug

boven water en alleen als ze duiken zie je de staartvin ver boven het water uitsteken. Het is moeilijk te fotograferen. Om

14.30 uur was het afgelopen en zijn we langs de westkant van Andoya naar Sortland gereden om te overnachten.

Zaterdag 2 juli

IMG_2887   Naar de Lofoten. Eerst boodschappen gedaan in Sortland en toen over weg 85 en de E10 naar Fiskebol. Daar hebben

we een poosje bij de ferry haven zitten kijken en zijn toen doorgereden naar Skolvaer, hier hebben we de fiets gepakt en

zijn naar Kabelvag gefietst. Dat is een leuk dorpje en het was hier braderie, dat stelt niet zoveel voor maar het was er

gezellig. Aan het eind van de middag zijn we naar Henningsvaer gegaan en daar net voor de laatste brug gestopt. Het

was weer een mooie dag.

Zondag 3 juli

IMG_2917  ​ Vanmorgen hebben we eerst wat in Henningsvaer rondgelopen, dat is een klein erg toeristisch dorpje waar je over een    ​

erg smal weggetje waar ook veel bussen komen naar toe moet. Daarna zijn we verder gereden, hebben een houten kerk

in Buknes bezocht en toen via de E10 die steeds smaller word met prachtige uitzichten over water, havens en

langs bergwanden naar A gereden, dat is aan het eind van de Lofoten. Als je deze weg af rijd lijkt het alsof je aan het eind

van de wereld komt.

Maandag 4 juli

IMG_2922   Gisteren nog in A rondgelopen, het museum ging net voor onze neus dicht, maar vandaag is er weer een nieuwe dag

Eerst zijn we naar Reine gereden, van de brug af van het prachtige uitzicht staan genieten en toen het stadje in

gereden. Daar hebben we van het sani station gebruik gemaakt, daarna boodschappen gedaan en toen via weg 815 en

Stamsund richting Svolvaer. Hier hebben we zitten kijken hoe alles in de Ferry geladen word en toen verder gereden

naar Hanoy, dat is een plaatsje voorbij Fiskabel langs de E10. Daar hebben we bij een veerhaventje geparkeerd.

Dinsdag 5 juli

IMG_2934   Vanmorgen moesten we nog een half uurtje rijden om de Ferry van Lodingen naar Bognes te nemen en daar hadden we

gelijk een boot. Het personeel loopt gewoon langs de rij auto's om kaartjes te verkopen en hebben een pin bij zich, dus

simpel allemaal en het is een uurtje varen. Daarna hebben we de E6 genomen, dat is een gewone 2 baans weg met

veel heuvels en bochten. In Savelga hebben we eeuwen oude rots tekeningen gezien waar je langs wandelpaden

tussen de rotsen heen kunt lopen, daarna zijn we tot Fauske gereden en hebben ndaar bij een vissers huisje aan het

strand overnacht.             ​

Woensdag 6 juli

IMG_2939  ​ Vandaag eerst de kaarten bekeken en besloten dat we voorlopig verder via weg 17 gaan, deze reden Simon en Minke al

eerder, daarna boodschappen en diesel getankt en weer verder. Hier kom je onder tol camera's door die een paar kronen

kosten waarvan je de rekening thuis gestuurd krijgt. In Saltstraumen heb je een smalle fjord opening waar je veel

draaikolken en stroomversnellingen kunt zien, hier kan je ook vissen maar het was met 12 gr en een stevige wind

veel te koud, die vis kopen we wel. We zij doorgereden tot de Holandfjorden en daar gestopt. Al is het weer niet zo

super, de route is dat wel.

Donderdag 7 juli

IMG_2949   Vanmorgen hebben we eerst staan genieten van het uitzicht over het Holand fjord, toen zijn we naar de eerste pont

gereden. Onderweg zijn we diverse keren gestopt om over de fjorden te kijken. In de middag zijn we naar het

Petter Das Museum in Alstahaug geweest, daar staat ook nog een van de oudste stenen kerken deze is van 1200

Hier zijn we blijven staan om te overnachten. Eerst stonden we er alleen, maar om 24.00 uur stonden er nog vier bij. Zo

gaat dat met campers. Ze zien er een staan en gaan er dan bij staan.

Vrijdag 8 juli

IMG_2962  ​ Om 9.30 uur stonden we bij het veer in Tjotta, er waren problemen met een veerboot dus gingen we om 12.00

uur pas over. Daar ben ik een stukje gaan lopen langs een haventje er stond een Pool met een camper die

vroeg of ik vis wilde. Hij gaf me een Heilbot schoongemaakt en al, deze hebben we bij het avond eten gebakken

en daar hadden we een flink maal aan. Er zijn hier mensen die zoveel vis vangen dat ze niet meer weten wat ze

er mee moeten. Later zijn we in Bronnoysund gestopt en hebben daar de fiets gepakt. We hadden geen zin om

hier te blijven staan, dus zijn we door gereden naar een prachtig plekje in het dorpje Berg.

Zaterdag 9 juli

IMG_2968  ​ In Berg stonden we met een mooi uitzicht over het water, maar weer op pad naar de volgende pont in Vennesund

dit is de laatste van zes van de afgelopen dagen. Daar hebben we  anderhalf uur staan wachten om over te

varen naar Holm en zijn toen via een prachtige weg met bergen, fjorden en havens naar Namsos gereden. Daar

nog even de fiets gepakt en toen doorgereden naar Fosslia, maar nadat we op de kaart gekeken hadden en

omdat we morgen naar Trondheim willen wat we te ver vonden zijn we na het avond eten nog naar Steinkjer

gereden.

Zondag 10 juli

IMG_2976​   Vanmorgen zijn we naar Trondheim gereden, daar is bij het Atletiek  stadion een parkeerplaats voor campers. Hier

was het hartstikke druk maar wij hadden nog een plekje. Vandaar loop je over een brug zo het centrum in. We hebben

de Nidarosdom en de Stiftsgarden bezocht en verder door het oudste deel van de stad gelopen, maar na een paar uur

hadden we het wel gezien en zijn bij de camper in de zon gaan zitten. Het was er zo druk dat als je een stoeltje

inklapte ze bij je stonden of je weg ging. In de loop van de middag zijn we doorgereden tot voorbij Oppdal waar we op

een parkeerplaats overnacht hebben. Deze parkeerplaatsen hebben meestal een toiletgebouwtje en liggen een stukje

van de weg af en er komen altijd wel meer campers staan.

Maandag 11 juli

IMG_2997   In de stromende regen zijn we vertrokken om de Trollstigveien te rijden. Men zegt dat dit de mooiste weg van Noorwegen

is en dat is ook zo. De weg is erg smal met uit wijkplaatsen, zeer stijl en veel haarspeltbochten. Onderweg zijn we

diverse keren gestopt om van de vele watervallen en uitzichten te genieten. We zijn tot Valldal gekomen en daar aan de

haven op weer een leuk plekje geparkeerd om te overnachten. Het is echt een toeristen route, je ziet alleen auto's,

campers en bussen.

Dinsdag 12 juli

IMG_3046   Verder langs de Trollenvegge, we moesten een keer met een pont mee maar dat ging snel. Het was jammer dat het

​   regende omdat het uitzicht over de fjorden bij Geiranger wat ons doel was prachtig is, boven van de berg af kan je de

cruiseschepen al zien liggen. In Geiranger hebben we een paar uur rondgelopen, er lagen drie cruiseschepen en er

stonden veel bussen, dus het stikt er van de toeristen, het dorpje bestaat alleen uit hotels er winkeltjes met souvenirs e.d.

en er is een spectaculaire waterval te zien. Daarna zijn we verder gegaan, aan het eind weg 15 richting Styn op en

in de buurt van Utvik zijn we gestopt. Het was weer een goeie dag.

Woendag 13 juli

IMG_3065  ​ Weer op pad, het lijkt of er geen of er geen eind komt aan de fjorden, watervallen, stijgen, dalen en smalle wegen.

Via Skei zijn we langs de E39 naar Moskog gereden. Daar hebben we een openlucht museum met 30 houten huisjes

bezocht. Daarna via weg 13 waar we onderweg op een bankje een boterham gegeten hebben en bij Liksshole fossen

naar de watervallen geweest zijn naar Dragsvik gereden waar we buiten in de zon gezeten hebben. Tegen de avond zijn

we overgevaren naar Hella om een plaatsje voor de nacht te zoeken maar dat viel niet mee, dus zijn we bij Hermansverk

van de doorgaande weg afgegaan om op een achteraf parkeerplaatsje te overnachten.  ​

Donderdag 14 juli

IMG_3086​   Vanmorgen hadden we na 20 km de pont van Mann naar Fednes. Deze dag heeft diverse tunnels waarvan de langste 6 km

is. Bij de Landalstunnel die 24,5 km lang is zijn we over de pas gegaan. Deze is tot ruim 1300 meter hoog en je rijd langs

kale rotsen, sneeuw wallen die soms 2 meter hoog zijn en meren met smeltwater. Het is bijzonder om mee te maken om het

nog maar niet te hebben over de wegen die soms zo smal zijn dat de tegenligger een paar honderd meter achteruit moet

rijden om dan met ingeklapte spiegels te passeren en door de bochten zie je elkaar vaak niet aankomen. Aan het eind

IMG_3092  ​ van de pas kwamen we in Aurland, daar hebben we een lange stop gemaakt en een broodje gegeten om daarna door te

rijden naar Flam waar een cruiseschip lag en het hartstikke druk was, daar hebben we een uurtje de toerist

uitgehangen en toen zijn we naar een schitterend parkeerplekje een stukje voor Voss gereden wat we uit het reisverslag

van Jan en Marja hadden. Daar is een openlucht museum met oude huisjes van rond 1700 wat we bekeken hebben

en het was mooi weer om buiten te zitten.

Vrijdag 15 juli

IMG_3112   We gaan weer een beetje zuidelijker, via Voss langs de zo nu en dan zeer smalle weg 13 waar we een paar keer een

half uur moesten wachten op auto's die niet langs elkaar konden zijn we naar Odda gereden, daar hebben we een lange

stop gemaakt en door het stadje gelopen en zijn later via een aantal mooie watervallen en stops tot Vinjar aan weg 13

gereden, daar zijn we op een parkeerplaats bij een kerkje gestopt. s'Avonds hebben we via internet de boot van

Kristiansand naar Hirtshals in Denemarken voor woensdag geboekt, omdat als je er zo naar toe rijd de kans loopt een

dag te moeten wachten.

Zaterdag 16 juli

IMG_3126   ​Vanmorgen hebben we eerst boodschappen gedaan in Sand, ook een leuk plaatsje. Daarna bij Nesvik overgevaren en

naar Strand bij Tau gereden, daar de camper geparkeerd en lopend overgevaren naar Stavanger om de stad te bezoeken

Er is vlak bij de haven een mooie oude binnenstad met houten huisjes en smalle straatjes en er zijn veel mensen op straat

in de gezellige stad. Later in de middag toen we weer bij de camper waren zijn we nog een stukje doorgereden naar het

veer bij Porsand om daar op een luik plekje aan het water te overnachten.

Zondag 17 juli

IMG_3139   Gisterenavond begon het hard te regenen, dat heeft de hele nacht en ochtend geduurd. Tot het middaguur hebben we een

boek zitten lezen, toen zijn we overgevaren en naar de kust gereden. Het weer werd beter, het was weer een mooie route

maar heel anders, de kust is heel ongerept, met rotsen en stenen maar vakantieparken zie je niet. Via een heuvelachtige

route zijn we naar Egersund gereden, de haven is leuk maar verder stelt het niet veel voor. Daar zijn we op een

parkeerplaats blijven staan om te overnachten.

Maandag 18 juli

IMG_3151   Vannacht en vanmorgen weer regen, later werd het toch nog mooi weer zodat we buiten konden zitten. Weer verder

met onze reis, via fjorden waarbij we vaak gestopt zijn om rond te kijken. Het Flekkefjord is het meest toeristisch, hier

zijn langer gestopt en hebben we door het stadje gelopen. Bij Vigeland, dat ligt net voor Mandal zijn we een stukje van

de E39 af gegaan en langs het fjord gereden om op een leuk plekje de stoeltjes buiten te zetten en later te

overnachten.

Dinsdag 19 juli

IMG_3157  ​ Vandaag zijn we blijven staan, dit is de tweede dag tijdens onze reis dat we ons niet verplaatsen. Als we gaan rijden

zijn we met een paar uur in Kristiansand bij de terminal en we denken dat dit niet zo prettig is als het plekje waar we

nu staan. Vanmorgen hebben we eerst de binnenkant van de camper een beetje schoongemaakt en een boek gelezen.

Na de lunch hebben we de fiets gepakt en een flink eind door het dat gefietst. In de loop van de middag kwam de zon

er weer bij en konden we tot s'avonds buiten zitten.

Woensdag 20 juli

IMG_3158  ​ Vanmorgen zijn we naar Kristiansand gereden, daar waren we al vroeg. We hebben bij de terminal geparkeerd en zijn

toen op de fiets de stad ingegaan. Kristiansand is een gezellige winkelstad met aan de buitenkant mooie kunstmatig

aangelegde strandjes met zand en gras. na het stad bezoek zijn we weer terug naar de camper gegaan en aangesloten

in de rij voor de boot. Het is allemaal simpel, je laat gewoon je tablet of telefoon zien waar je ticket op staat en alles

gaat vanzelf. Toen we van de veerboot waar een heel parkeerterrein auto's op ging en bom vol stond af waren zijn we

naar een benzine station met transportcentrum in Hirthals waar meer campers stonden gereden om te overnachten.

Donderdag 21 juli

IMG_3174   De terugreis door Denemarken is begonnen, we zijn over de doorgaande weg aan de westkant gereden. Het landschap​

is vlak met veel graanvelden. De dag begon mooi maar later begon het te waaien en te regenen, toch werd het s'middags

weer mooi zodat we naar een haventje aan de kust gereden zijn en daar een uurtje op een bank gezeten hebben. Daarna

​  zijn we tot Esbjerg doorgereden en hebben daar op een parkeerplaats bij het museum aan het strand waar nog meer

campers stonden de stoeltjes buiten gezet en later overnacht.

Vrijdag 22 juli

IMG_3182 ​  Het laatste stuk door Denemarken, bij Tonder zijn we de grens over gegaan naar Duitsland. In Duitsland hebben we een

beetje de kust aangehouden, via Niebull, Hussum,Heide en Brunsbuttel zijn we naar Gluckstadt gereden om daar na

anderhalf uur wachten over de Schelde naar Wischhafen te varen en bij de museum haven konden de stoeltjes weer

naar buiten, s'avonds hebben we nog een rondje gelopen langs de historische schepen maar die beginnen al aardig

te verpauperen maar het is een prachtig plekje om te overnachten.

Zaterdag 23 juli

IMG_3189  ​ Naar huis, om 8.30 uur reden we al, via Bremerhaven en Varel zijn we bij Leer de N70 opgegaan. In Papenburg wat een

prachtig stadje is zijn we gestopt, daar hebben we wat rondgelopen en op een terras wat gegeten. Daarna zijn we tussen

Meppen en Emmen de grens overgegaan en aan een stuk door naar huis gereden zodat we om 19.00 uur thuis waren.

onderweg de kinderen gebeld, die komen morgen met de kleinkinderen langs.

Tot slot. Het was weer een fantastische reis, de mensen in deze landen zijn erg vriendelijk en spreken allemaal Engels. De natuur is mooi en er is veel moois

te zien. In Zweden is het zo schoon dat je geen propje papier op straat ziet liggen. Het prijspeil is hoog, vooral in Noorwegen. In deze landen is het vaak koud en

er valt veel regen maar dat weet je van tevoren. We hebben veel kilometers over erg smalle wegen gereden.

In totaal hebben we 9910 kilometer gereden, 1050 liter diesel verbruikt, 14 veerboten gehad, zijn 55 dagen van huis geweest, hebben 450 kilometen gefietst en hebben genoten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corry:
    16 juli 2016
    Hallo Aria en Johan,
    Wat een reis!!!!! Prachtige foto's en een evenzo geschreven verhaal.
    Nog een fijne tijd daar en goede reis.
    Hartelijke groet, Corry
  2. Fred en Yvonne de Krom:
    16 juli 2016
    Geniet van deze mooie reis, wij genieten van jullie reisverhalen.
    Leuk geschreven Johan.
    Groet Fred en Yvonne
  3. Fred en Yvonne de Krom:
    20 juli 2016
    Goede reis naar huis en tot gauw groet Fred en Yvonne
  4. Corry:
    21 juli 2016
    Goede reis naar huis en gezellige thuiskomst!!!
    Hartelijke groet, Corry