Scandinavie 2016

3 juni 2016 - Maassluis, Nederland

Scandinavie 2016

Maandag 30 mei

IMG_2581 ​  Vandaag gaat onze reis naar de Noord Kaap beginnen, voor ons een nieuw avontuur omdat we nog niet eerder in het

noorden geweest zijn. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan Minke in het revalidatiecentrum, het viel ons reuze

mee, je kon goed met haar praten, ze kijkt helder uit haar ogen en maakt grapjes. Later hebben we bij Simon thuis een

boterham gegeten, een kop koffie gedronken en nog wat na gepraat. In de loop van de middag zijn we naar Vaassen

en zijn we tegenover kasteel Cannenburg op de camperplaats gaan staan en hebben daar nog wat gewandeld.

Dinsdag 31 mei

IMG_2584   Na een avond met veel regen en onweer was het weer een mooie dag, we zijn eerst naar Zwolle gereden waar onze

​   campervrienden Jaap en Anneke wonen, die we al een tijd niet gezien hadden dus was er heel wat om bij te praten

en het was weer gezellig. In de middag zijn we naar Oude Pekela gereden waar Camperdealer Ron Hazenberg een

show had. er was veel moois te zien dus nog even sparen. Tegen de avond zijn we naar Ede en Ineke in Veendam

Gereden waar Ede nog even geholpen heeft om de zenders opnieuw op de schotel te installeren, dat werkte niet

goed. We hebben bij Ede en Ineke lekker gegeten, geborreld en we konden daar naast het huis overnachten.

Woensdag 1 Juni

IMG_2587  ​ Eerst hebben we s'morgens een mooie fietstocht gemaakt met Ede en Ineke in de omgeving van Veendam er zijn

daar een aantal mooie parken met veel recreatie mogelijkheden aangelegd en daar is leuk doorheen te fietsen.

Aan het eind van de ochtend na de koffie hebben we afscheid genomen en zijn we naar Sittensen tussen Bremen

en Hamburg gereden om op een prachtige camperplaats te overnachten.

Donderdag 2 Juni

IMG_2588  ​Vanmorgen de fiets gepakt en een paar uur door de omgeving van Sittensen gefietst, boodschappen gedaan en

na de lunch zijn we naar Lubeck gereden, daar is bij de Ikea een camperplaats waar je kan overnachten. Er is

ook een groot winkelcentrum, dus dus hebben we er ook nog leuk kunnen shoppen en we staan op 10 km van

de Ferry naar Malmo.

Vrijdag 3 Juni

IMG_2590   We zijn om 8.30 uur naar de Ferry gereden, in het incheck hokje zat een vriendelijke mevrouw die met een

stralende glimlach vertelde hoe alles in zijn werk ging waarna we in de rij achter andere campers gingen staan.

Later kwam ze met een busje en reed er een hele sliert auto's, campers en een paar fietsers achter haar aan

tot de brug van de boot en wees ze ons aan welke kant we naar boven moesten rijden, waarna ze ons met een

vriendelijke lach uitzwaaide. Aan boord moesten de gasflessen dicht, de gaskast met een sticker verzegeld worden

en konden we aansluiten op 220 volt voor de koelkast. We vertrokken om 10.00 uur met de Nordlink van Finnlines,

IMG_2617   een schip van 9 jaar oud en met prachtig weer konden we veel aan dek zitten, dus was het wel uit te houden.

Om 19.30 uur reden we in Malmo van boord en hebben op een parkeerplaats in een park bij het strand aan de rand

van de stad overnacht.

Zaterdag 4 Juni

IMG_2619   Het was olympische dag bij de parkeerplaats op het strand, dus een drukte van jewelste en met 28 gr prachtig

​   weer. Eerst zijn we op de fiets een stuk onder de Sontbrug door langs de kust gefietst en later naar de stad,

we moesten nog Zweedse kronen hebben en Malmo heeft een gezellig centrum. s'middags zijn we na eerst

boodschappen bij de Lidl gedaan te hebben naar Falsterbo gereden, daar hebben we een poosje in de schaduw

gezeten, het was behoorlijk warm en geen wind, later hebben we voorbij Smygehamn op een veldje waar

​                                                                   nog een paar campers stonden overnacht.

Zondag 5 juni

IMG_2625   Vandaag na het ontbijt de fiets gepakt en een tour van ruim 60 km langs de kust en door het achterland gemaakt.

Verder hebben we buiten in de zon gezeten. Het was een warme zonnige dag met een stevige wind.

​

Maandag 6 juni

IMG_2641   Vanmorgen zijn we eerst naar de camperplaats bij Ystad gereden, daar hebben we de fiets gepakt, toen naar​

de stad gefietst en daar wat rond gelopen. Ystad is een gezellige stad en omdat het een feestdag was waren

er veel kraampjes met muziek, er zijn veel vakwerkhuizen en de stad is bekend van de politie serie Walander.

Na de lunch zijn we doorgereden langs de kust naar Ales Stenar bij Kaseberga, daar is een enorm grafmonument

vlak langs de steile kust met stenen van meer dan 2 meter hoog en het is een mooie wandeling er naar toe.

Daarna zijn we naar Skillinge gegaan om bij een leuke haven te overnachten.

Dinsdag 7 juni

IMG_2647   Vandaag weer ontour, als we doorgaan zoals de afgelopen dagen zijn we met kerstmis Scandinavie nog niet​

rond, maar het weer is mooi en we vinden Zweden tot nu toe een prettig land om in te verblijven. We zijn

zoveel mogelijk via binnen wegen verder gegaan en gestopt in een natuurgebied bij het schier eiland Haslo

net voor Karlskrona. De kleinste weggetjes zijn in Zweden geasfalteerd en goed te rijden.

Woensdag 8 juni

IMG_2658   De zon schijn​t, de fiets gepakt en het eiland Haslo rondgereden, er zijn daar overal kleine eilandjes en de natuur

is hier prachtig. Na de koffie zijn we weer zoveel mogelijk via gele wegen op de kaart naar Kalmar gereden,

daar is een Ikea waar we even gekeken hebben, maar het is hetzelfde als bij ons, alleen is alles wat duurder.

Daarna zijn we naar Oland gegaan waar we net over de brug bij een winkelcentrum gestopt zijn om te

overnachten.

Donderdag 9 juni

IMG_2672   Vanmorgen zijn we naar Sandvik gereden, waar een schilderachtig haventje is. Vandaar op de fiets noordelijker

vlak langs de kust over een gravel pad, er staan daar veel kleine vissers huisjes die soms nog gebruikt worden

en molens waarvan de meeste in verval zijn, mooi om te zien. Later zijn we door de bossen terug gefietst,

In totaal hebben we 65 km gefietst waarvan 35 over gravel. het was een pittige dag. Toen we weer bij de

camper waren zijn we terug gereden naar de plek waar we vorige nacht gestaan hebben.

Vrijdag 10 juni

IMG_2675   Vandaag was het wat weer betreft een slechte dag, veel wind en buien. Maar zo nu en dan was de zon er ook.​

Eerst zijn we de onderkant van Oland rondgereden, dat was een route uit het ANWB boek. Het is een vlak

eiland met veel landbouw en veeteelt, ook zouden er volgens de boeken veel toeristen moeten zijn, maar wij

hebben ze niet gezien, in het noorden waren ze wel. In de middag zijn we naar Kalmar gereden, dat is volgens

het boekje het pareltje van de Oostzee en dat is niets teveel gezegd, er zijn veel prachtige oude gebouwen

en er is een gezellig centrum. We hebben bij de haven overnacht.

Zaterdag 11 juni

IMG_2679   Om 9.00 uur zijn we ga​an rijden om van Orskarshamn naar Gotland te varen, maar toen we er aan kwamen

was de boot al weg en er zijn in het weekend maar 2 afvaarten per dag, dus zijn we naar Vastervik gegaan, maar

daar was alles volgeboekt en we zouden half juli voor het eerst mee kunnen. We zijn daar weggereden en bij

Nykoping van de snelweg gegaan verder via de 219 om midden in het meren gebied bij kasteel Nynas te

overnachten. Het is een prachtige streek om te wandelen, van de weg af zie je niet veel van de meren omdat

die in de bossen liggen.

Zondag 12 juni

IMG_2691   Weer verder gegaan met onze poging om op Gotland te komen en naar Nykoping gereden, maar de boot was vol.           ​

We konden nog wel boeken voor de volgende dag maar omdat het weer in het midden van de week slechter gaat

worden en we er veel willen gaan fietsen, de overtocht kost best een paar centen zien we er voor dit jaar

maar vanaf. We hebben een paar uur mooi gefietst, boodschappen gedaan en daarna zijn we naar Soderby net

onder Stockholm gereden om daar bij een haven in een natuur gebied te overnachten.

Maandag 13 juni

IMG_2692   Stockholm, vanmorgen zijn we naar Stockholm gereden. Eerst zijn we door de Ecoparken gefietst, dat zijn

hele grote parken in en om de stad met meren en bossen waar de mensen recreeren en waar je zomaar

40 km kunt fietsen. Later zijn we naar een parkeerplaats midden in de stad bij de haven met een super

uitzicht gaan staan, daar stonden nog 20 campers en vandaar zijn we door de prachtige stad gewandeld.

Er zijn heel veel mooie gebouwen en de boten krioelen door het water, Bovendien was het prachtig weer,

Dinsdag 14 juni

IMG_2708  ​​ Als je in een stad staat om te overnachten weet je dat het niet rustig is, maar het was gisterenavond gezellig

omdat de mensen tot laat in de avond vlak voor je neus over de boulevard lopen en het is tot 11.30 uur licht.

Eerst langs een paar eilandjes gefietst en toen de oude stad ingelopen met vele smalle straatjes en winkeltjes

met verschillende gevels. Voor wie er nog niet geweest is, Stockholm is een aanrader. s'Middags zijn we

van de kust afgereden, naar Falun, waar we bij een meer gestopt zijn om te overnachten.

Woensdag 15 juni

IMG_2718   De zon was er weer, dus zijn we op de fiets vanaf het meer naar de kopermijnen van Falun gegaan, daar is

een enorme krater omdat de mijn ingestort en alles zo gebleven is. Er is van alles te zien, een museum, er

staan nog een hoop gebouwen en je kunt ook een bezoek in de mijn brengen, wat wij niet gedaan hebben.

Het geheel staat op de werelderfgoed lijst van Unesco. Later zijn we naar de stad gefietst, waar ook nog een

paar mooie panden staan. daar hebben we wat gegeten, boodschappen gedaan en verder bij de camper in

de zon gezeten.

Donderdag 16 juni

IMG_2722  ​ Gisterenavond kwamen er twee jonge mensen bij de camper vragen om een schroevendraaier omdat ze

brommerpech hadden. Dit is echt een rijwiel met hulpmotor, zelf gebouwd op een stevige fiets. Vandaag

zijn we via Bollnas, en Ljusdal naar Hudiksvall aan de kust gereden, over slingerende twee baans wegen

langs heel veel meren, dat was genieten. Het was mooi weer maar bij aankomst ging de lucht betrekken

en begon het te regenen.

Vrijdag 17 juni

IMG_2727   De afgelopen nacht hebben we slecht weer gehad, veel wind en regen. Maar s'morgens was het weer droog

wel veel bewolking en fris. De lange broek en jas moeten weer aan. Eerst hebben we nog wat in de omgeving

van Hudiksvall gefietst en s'middags zijn we naar Harnosand gereden, hebben de camper bij het water

neergezet en een boek gelezen.

Zaterdag 18 juni

IMG_2730  ​ Vanmorgen zijn we gaan rijden richting Hoge kusten, daar wat foto's gemaakt en na de brug zijn we afgeslagen

om de Margriet route, dat is een toeristische bewegwijzerde auto route te gaan rijden. Dat is een prachtige route

via binnen wegen. Onderweg hebben we de eerste elanden gespot, maar voor we het fototoestel erbij hadden waren

ze weg. Een paar dagen eerder liep er een vos achter de camper en die had helemaal geen haast. We zijn doorgereden

tot Nordmaling net onder Umea en zijn daar op een stil plekje aan het water gestopt. De dag begon met bewolking

en later begon het te regenen.

Zondag 19 juni

IMG_2741  ​ In Zweden kom je regelmatig runen stenen tegen dat zijn gegraveerde en beschilderde stenen, die nog uit de tijd van

de Vikingen zijn. Vanmorgen hebben we rustig aangedaan en zijn na de koffie verder over de E4 naar Javre net onder

Pitea gereden, en daar op een parkeerplaats bij een haventje voor pleziervaart overnacht. Het was slecht weer met

bewolking en buien. De E4 is een snelweg met 3 banen waarvan er afwisselen 2 voor de ene kant en 2 voor de andere

kant beschikbaar zijn, hier mag je 90 of 100 rijden en het stikt er van de snelheid camera's. deze weg is denk ik wel

1000 kilometer lang

Maandag 20 juni

IMG_2743   Vanmorgen weer verder langs de E4. Bij Pitea is een gasvulstation, dat was echter kapot. Wat nu? Lpg is niet zo makkelijk

verkrijgbaar in Scandinavie en we hebben nog maar voor een paar weken. Aria heeft even gegoogeld en er zijn er in het

noorden van Noorwegen nog een paar, dus geen probleem. Waar internet al niet goed voor is. In Haparanda op de

grens met Finland hebben we boodschappen gedaan en wat gegeten en toen zijn we langs de grens over weg 99 naar

Kukkola gereden. Hier waren Simon en Minke al eerder.

Dinsdag 21 juni

IMG_2752​   Na een rustige nacht bij Kukkola Forsen waar we aan de snelstromende grensrivier de Tornionjoki stonden, hier    vangen            ze zalm uit de rivier met lange schepnetten zijn we nog een stukje naar boven door Zweden gereden om daarna Finland            in te gaan. Hier lopen de elanden gewoon over de weg, er liep er eentje gelijk met ons op voor de foto. Verder gereden

naar Rovaniemi, daar hebben we wat in de omgeving gefietst en zijn de stad in geweest. Later in de middag zijn we

naar het Santa Claus park op de poolcirkel gereden om te overnachten. Het is de afgelopen dagen wisselend bewolkt

met zo nu en dan een spatje regen, de temperatuur 18 tot 20 graden dus niet echt slecht.

Woensdag 22 juni

IMG_2759   De afgelopen dagen is het 24 uur licht. Vanmorgen hebben we Santa Claus bezocht, dat zijn allemaal souvenir winkeltjes

en kitsch met de kerstman en rendieren, op de poolcirkel. Daar hebben we een uurtje rond gelopen, wat foto's gemaakt en

toen zijn we onze weg vervolgd. In Sodankyla zijn we gestopt om een oude kerk die helemaal van hout is inclusief

het dak uit 1689 te bezichtigen, daarna doorgereden tot 50 km boven Inari waar we op een mooi plekje bij een meer gestopt

zijn. Onderweg lopen de rendieren gewoon op de weg en blijven gewoon lopen zodat je er omheen moet sturen. Verder

stikt het hier van de muggen als je de deur open doet heb je er meteen 10 in de camper.

Donderdag 23 juni

IMG_2782   Vanmorgen zijn we verder naar het noorden getrokken, tot Utsjoki. Dat is bijna het noordelijkste puntje van Finland, daar

hebben we wat boodschappen gedaan in een supermarkt waar ze werkelijk alles verkopen. Daarna zijn we de grens met

Noorwegen overgestoken en zijn we langs de rivier de Tana naar Karasjok gereden, hebben daar wat gewandeld en een

boek gelezen. Op deze noordelijke wegen kom je soms maar 4 keer per uur een auto tegen zo stil is het er. De wegen

zijn wel goed geasfalteerd en de bewegwijzering is perfect.

Vrijdag 24 juni

IMG_2791   Naar de Noordkaap. Er zijn Duitsers die er met hun traktor met Kip caravan naar toe gaan. Vanmorgen zijn we gaan rijden

met een lekker zonnetje, langs mooie wegen met uitzicht over meren, vissers haventjes en op de achtergrond

besneeuwde berg hellingen, het was genieten. We hadden wel een file van 1,5 uur bij de eerste tunnel waar iets

gebeurd was, maar met zo'n uitzicht is dat ook geen straf. In de loop van de middag kwamen we er aan en konden

een poosje buiten zitten. Morgen gaan we op verkenning. Tot nu toe hebben we 4425 km gereden deze reis.

Zaterdag 25 juni

IMG_2804   Op de Noordkaap. Afgelopen avond en nacht veel storm en regen gehad, het was bar weer met een

​   temperatuur van 8 graden. Wij stonden 2e rij en zouden goed zicht gehad hebben op het Noorderlicht, maar er

was niets van te zien en toch stonden er s'nachts mensen buiten in de stromende regen. Vanmorgen alles

bekeken en foto's gemaakt, maar er was buiten niets te zien van de mist, we moesten zoeken om de camper

terug te vinden. Toen zijn we naar Honningvag gegaan, daar lagen 2 cruiseschepen waarvan de mensen met

bussen naar de Noordkaap gaan. Daarna zijn we naar Hammerfest gereden waar we weer een top plek hadden.

Zondag 26 juni

IMG_2814   Het was een zonnige dag, wel koud met 15gr. Eerst de fiets gepakt voor een rondje door de stad en langs de haven.

Daarna moest ik nog een lamp verwisselen waarvan ik gisteren zag dat hij kapot was en je moet in Scandinavie

heel de dag met licht aan rijden. Later zijn we via Alta naar Talvik gereden waar ik s'avonds vis les gehad heb van

onze camper buren, dus heb ik er weer een hobby bij. Het was weer een mooie dag.

Maandag 27 juni

IMG_2822   Het was prachtig weer, de zon scheen dus hebben we eerst wat kleding gewassen. Toen we alles op het was rekje

hadden gingen ze aan de weg werken en werd het een grote stof bende waar we midden in stonden, dus toch maar

snel vertrokken en naar  de brug bij Skervoya gereden, hier waren Jan en Marja al eerder. Het was weer een mooie

route, onderweg konden we in Storslet gas tanken en toen we er aankwamen ben ik nog een poosje gaan vissen.

Niets gevangen, s'avonds weer geprobeerd en weer niks. Wel wat tips gehad van mensen die er ook waren.  ​

Dinsdag 28 juni

IMG_2826  ​ Vannacht om 2 uur konden we vanuit de camper het Noorderlicht zien. Vanmorgen eerst nog een uurtje gaan vissen

en mijn eerste koolvis gevangen, dat is toch wel leuk. Na de koffie zijn we gaan rijden met het plan om naar Skiboth

gaan. Bij Olderdalen zagen we onze camperburen van zondag bij de haven staan, daar zijn we gestopt, de hengel

weer gepakt en toen kwamen we er niet meer weg. We kregen er van de buren nog een koolvis bij zodat we een

lekker maaltje vis konden bakken.

​

Zie vervolg op deel 2               ​

1. Anneke- Jaap:
    3 juni 2016
    Goeie reis en veel plezier!
  2. Anneke- Jaap:
  3. Anneke- Jaap:
  4. Anneke- Jaap:
  5. Corry:
    Hallo Johan en Aria,
    Het begin is er......ik wens jullie een heel goede reis en veel plezier!
    Hartelijke groet, Corry
  6. Yvonne Buys:
    Hoi Aria en Johan,
    Fijn dat jullie de overtocht gaan maken. Leuk dat jullie al zo ver zijn en het zo op ' gemakje hebben gedaan en vrienden bezocht hebben.
    Ik ben inmiddels weer terug uit Lourdes. Helaas is daar door een misstap m'n achillespees gescheurd en zit ik nu in het gips.We gaan wel gewoon de 12e een paar dagen naar Duitsland want dat hadden we al besproken.Lekker geheel vrrzotgd naar een hotel.
    Goede reis !
    Groetjes, Yvonne en ook namens Buck.

Lourdes. Helaas heb ik daar een misstap
    gedaan en is de achillespees van mn
    linkerbeen gescheurd. Een operatie kon niet
    meer, dus zit ik in het gips.
    We zouden op 12 juni een paar dagen naar Duitsland gaan en dat gaan we gewoon lekker doen.

We zouden een paar dagen naar Duitsland gaan op 12 juni
    Goede reis verder!
    i
  7. Yvonne Buys:
    3 juni 2016
    Het schrijven ging niet helemaal goed, ik dacht dat ik alles gewist had en was toen opnieuw begonnen, maar zie nu dat dit mislukt is. Sorry.
  8. Ede Staal:
    3 juni 2016
    Hele mooie vacantie. Leuk dat het plaatsen gelukt is.
  9. Jan & Marja:
    3 juni 2016
    Maak er een hele mooie en leuke reis van
    groetjes
    Jan en Marja
  10. Anneke- Jaap:
    16 juni 2016
    Jullie boffen met het weer
  11. Minke:
    19 juni 2016
    Goede reis en genieten hoor.....
  12. Corry:
    26 juni 2016
    Hallo Johan en Aria, wat geweldig lijkt me deze reis! Het zijn weer aardig wat kilometers die jullie wegdraaien, maar.....dan zie je ook wat!!! Ik geniet weer van het verslag en de foto's.
    Nog veel plezier, goede reis en hartelijke groet, Corry
  13. Anneke- Jaap:
    29 juni 2016
    Volgens mij hoeven jullie niet meer naar Lidl om vis te gaan bakken!!
  14. Ede Staal:
    29 juni 2016
    Wel leuk zo,n nieuwe hobby. Geniet ervan.
  15. Helma:
    29 juni 2016
    Super leuke blog! Heerlijk dat jullie zo aan het genieten zijn. Ben benieuwd of pa in NL nog steeds last heeft van zijn visvirus .
  16. Fred en Yvonne:
    29 juni 2016
    Ziet er goed uit, fijn dat jullie zo genieten, groetjes uit het mooie en warme Spanje groet Fred en Yvonne
  17. Jan & Marja:
    4 juli 2016
    Leuk om beschrijvingen en foto's te herkennen , we hopen voor jullie dat er nog vele fijne momenten volgen, met mooi weer.
    groetjes uit Maassluis
    Jan en Marja