Engeland en Schotland 2017

23 mei 2017 - Maassluis, Nederland

DSC_0318Dinsdag 23 Mei. ​Vandaag beginnen we weer aan een nieuw avontuur, dit jaar gaan we een rondje Engeland en Schotland maken enDSC_0319 hopen jullie weer wat leesvoer te bezorgen. Vanmorgen hebben we de camper ingepakt en zijn om 13.00 uur naar Hoek van Holland gereden wat voor ons een kwartiertje rijden, is waar we al snel na een grondige inspectie aan boord van de Stena Hollandica konden. Die om 14.30 uur vertrok en om 19.30 uur in Harwich aankwam. Na een uitvoerige paspoort controle zijn we naar de Morrissons supermarkt gereden om te overnachten. Het was een prachtige dag.

IMG_3305Woensdag 24 mei. Vanmorgen kwamen we er te laat achter dat je bij Morrissons voor een paarIMG_3306​ pond kunt ontbijten, jammer dat hadden we graag gedaan. Via erg smalle wegen zijn we naar Lavenham gereden, dat is een oud Engels plaatsje met een grote kerk en leuk om een paar uur rond te lopen. Later zijn we doorgereden naar Wittlesford waar we geparkeerd hebben en buiten konden zitten.

​Donderdag 25 mei. ​Een dag naar Cambridge. Na de koffie hebben we de fiets gepakt en zijn naar IMG_3316Cambridge gefietst, over binnendoor wegen door leuke typisch Engelse dorpen. Een mooie tochtDSC_0325​ van 30 kilometer heen en weer. In Cambridge hebben we door de stad gelopen, dat het een mooie stad is hoeft verder niet beschreven te worden, dat weet iedereen. In Cambridge wordt heel veel gefietst door de stad en het park, daar hebben we dus ook nog wat rond gefietst. Toen we terug bij de camper waren hebben we nog een tijd buiten in de zon gezeten.

Vrijdag 26 mei. ​Vandaag via New Market, wat een paarden gebied is waar je veel ruiters en IMG_3324alles wat met paarden te maken heeft ziet, onderweg op een mooi plekje een lange stop gemaakt en toenIMG_3330​ langs Kings Lynn, hier kwamen we in een file terecht met veel campers en caravans. Daarna naar Boston, boodschappen gedaan bij de Lidl in Skegnes en toen zijn we een stukje van de kust afgereden en op een parkeerplaatsje langs een stille weg gestopt om te overnachten.

Zaterdag 27 mei. Na een rustige nacht weer verder, langs Louth naar Humberston bij Great Grimsby gereden, maar de parkeerplaats die we op het oog hadden was behoorlijk vol, er IMG_3332stonden twee Engelse campers die zagen dat we een plekje zochten waar we vlak voor mochten gaan staan omdat ze toch maandag pas weggingen, we hebben nog wat tips gehad over vrije DSC_0332​plekken in Schotland en nog wat gepraat wat gezellig was. Na de lunch zijn we op de fiets meestal langs de boulevard, naar Grimsby geweest en nog wat buiten gezeten. Het was weer een top dag.

Zondag 28 mei. ​Het was weer een mooie dag, er waren allerlei feestelijkheden met dansgroepen e.d. in en om de stad. De stoomtreintjes die bij ons voor de camper stopten reden af en aan naar IMG_3334de stad. We hebben nog een eind gefietst en wat in de stad gelopen, waar het bijzonder druk was. IMG_3335Later nog wat bijgepraat met onze Engelse buren, dat is altijd goed voor de taal en tegen de avond zijn we op de fiets naar de stad gegaan om Fish and Chips te gaan eten omdat je dat toch een keer gegeten moet hebben als je in hier bent.

Maandag 29 Mei.​ Gisteren was het een prachtige warme dag, maar vanmorgen was het koud IMG_3339en grauw met een spatje regen. We zijn weer vertrokken van ons mooie plekje, eerst boodschappen gedaan en daarna over de Humber bridge waar we aan de overkant onder de brug de camper IMG_3342​neergezet hebben en toen op de fiets naar Hull gegaan zijn gegaan. Hull is in 2017 de culturele hoofdstad van Europa, het is een leuke stad, de kades en de oude panden in de haven zijn netjes opgeknapt en hebben diverse bestemmingen gekregen. Toen we terug bij de camper waren zijn we doorgereden tot vlak bij York omdat je onder de brug niet mag overnachten en hebben we daar op een parkeerplaats overnacht.

IMG_3361Dinsdag 30 mei. Weer een nieuwe dag. Vanmorgen naar Grimston Park en Ride geredenIMG_3369​ om York te bezoeken, hier de fiets gepakt en naar het centrum van York gefietst wat makkelijk te doen is. Er rijden ook gratis pendel bussen naar de stad, maar wij fietsen liever. York is een mooie stad met erg veel toeristen. Er zijn veel nauwe straten met mooie gevels, een prachtig park en monumenten, te veel om hier allemaal op te schrijven. Na de lunch zijn we naar het Raiway museum gegaan waar veel schitterende oude locomotieven, wagons en ander materieel wat met het spoor te maken heeft te zien zijn. York is beslist een bezoek waard. Toen we later in de middag bij de camper IMG_3363waren zijn we via Driffield naar de parkeerplaats van het Seabird Centre in Bempton bij BridlingtonIMG_3372​ gereden en daar zijn we gestopt voor de nacht. Het begon met bewolking maar in de loop van de dag werd het lekker weer met zon.

Woensdag 31 mei. ​Vandaag willen we een beetje kilometers maken, dus zijn we via Scarborough, Whitby, dat is een prachtige route over een slingerende tweebaansweg met soms hellingen van 20% en uitzichten over de natuur en veel schapenweiden naar Middlesbrough, daar de ringweg om IMG_3378de industrie stad op gegaan en een stukje land inwaards naar Halt Whistle een leuk plekje wat we uit het reisverhaal van Simon en Minke hebben gereden. Het was een prachtige dag en we konden in de avondIMG_3385 nog lang buiten zitten. Morgen naar Schotland.

Donderdag 1 juni. ​Weer on tour, langs Carlise, bij Longholm Schotland in, naar Hawick, daar hebben we boodschappen gedaan en toen zijn we naar Jedburgh gereden, uit het verslag van Jan en Marja, waar we het kasteel bezocht hebben waar nog cellen uit de oudheid waren en prenten hoe het er toen toe ging. Het IMG_3391leven was toen hard. Verder nog wat gewandeld, het is een mooi stadje. We rijden veel over doorgaande 2 baans wegen en de natuur is mooi. De Schotten rijden wel hard. Het was wisselend bewolkt met af en toe zon. IMG_3395

Vrijdag 2 juni. ​Jedburgh weer verlaten om via Kelso, Berwick-Upon-Tweed en daarna over zoveel mogelijk smalle wegen langs de kust naar North Berwick te rijden, hier is een prachtige plek waar je kunt staan, wat meer mensen weten omdat het er druk was, met uitzicht over de zee. We hebben nog eenIMG_3400​ stukje gefietst naar het plaatsje van waar je met een boot naar een eiland kan wat vol met Jan van Genten zit het ziet er gewoon wit van, maar wij hadden er geen zin in. Later in de middag de stoel in de relax stand gezet, morgen zien we verder.IMG_3401

Zaterdag 3 juni. ​De zon was er al vroeg bij. Eerst hebben we boodschappen gedaan in het dorp, daarna de stoelen buiten gezet en zitten genieten van het uitzicht over de zee. Na de lunch hebben we een fiets tocht gemaakt in de omgeving en weer was er een dag om.

IMG_3408Zondag 4 juni. ​Vanmorgen zijn we naar Musselburgh gereden, daar hebben we de camper neergezet en zijn toen op de fiets naar Edingburgh gegaan, we hebben een speciale fiets  IMG_3411​navigatie die stuurt je door parken en zoveel mogelijk over fietspaden dus dat is niet zo moeilijk. In Edingburgh was het druk, van het kasteel hebben we alleen foto's, we hadden geen zin om in de rij te gaan staan om naar binnen te kunnen, er zijn veel mooie kerken, maar ze hebben allemaal een ander bestemming zodat er binnen niet veel te zien is. We hebben door de stad gelopen en het National Museum of Scotland bezocht, wat zeer de moeite waard is, er is van alles te zien, te veel IMG_3427om op te noemen. Het weer was goed al was het als de zon weg was een beetje fris. Weer een top dag.

Maandag 5 juni. ​Vanmorgen tikte de regen op het dak van de camper, eerst een paarDSC_0367​ boodschappen gedaan, koffie gedronken en ondertussen klaarde de lucht op. Daarna zijn we naar de Rosslyn Chapel gereden, dat is 10 km onder Edinburgh, het is een heel bijzondere kerk die niet zo groot is, maar waar elke dag bussen vol mensen naar toe gaan en die zo bijzonder is dat als je DSC_0363in de buurt ben gezien moet hebben. Na ons kerk bezoek zijn we naar Peebles gereden, dat is 25 km naar het zuiden, dus niet zo ver. Peebles is een mooi plaatsje aan de rivier de Tweed en leuk IMG_3439​om te bezoeken, we hebben de fiets gepakt en zijn langs de Tweed over een voormalige spoorlijn heen en weer naar Innerleit gefietst wat een mooie tocht was. Achteraf was het toch nog een mooie dag met veel zon.

IMG_3442Dinsdag 6 juni. ​Gisteren gingen we bij de tourist informatie kaarten halen om in de omgeving te fietsen, toen vertelde de mevrouw achter de balie dat we dan wel vandaag, dus gisteren moesten gaan omdat het morgen regent. Ze heeft gelijk gehad het is geen minuut droog geweest vandaag, we hebben s'morgens een boek gelezen en na de lunch zijn we via Wishaw en MotherwellIMG_3466​ en binnendoor wegen naar de Kelpies bij Falkirk gereden waar we morgen omdat het dan droog is willen gaan fietsen.

DSC_0400Woensdag 7 juni. ​Gisteren avond zijn we in de schemer naar de Kelpies gelopen, dat is een kunst werk van 2 metalen paardenhoofden die 30 meter hoog zijn. het is een eerbetoon aan de trekpaarden die altijd de schepen langs de kanalen getrokken hebben, als het donker is zijn ze verlicht met steeds een andere kleur, prachtig om te zien. Vandaag op de fiets langs het ForthIMG_3459​ en Clyde Canal waar 16 sluizen over een afstand van 7 kilometer zijn gereden. Daarna kom je bij de enige roterende scheepslift in de wereld die de schepen naar het 35 meter hoger gelegen Union Canal DSC_0387tilt Hier zijn we met een rondvaartboot doorheen gegaan, daarna vaart hij door een tunnel van 180 meter lang en weer terug, toch weer een belevenis. Verder hebben we langs de kanalen gefietst waar je ook de typisch Engels kanaal boten in de sluizen ziet. Vandaag was het weer een zonnige dag al was het niet zo warm.

Donderdag 8juni.  Weer een stukje verder. Boodschappen gedaan en getankt bij TescoIMG_3461​ en toen DSC_0402de brug over naar Kincardine en via de Fife Coastal Tourist Route langs de kust naar West Wemyss gereden en daar bij een heel klein haventje geparkeerd. Het heeft de hele dag tot s'avonds geregend en het was 15 graden, dus geen weer om buiten te zitten.

Vrijdag 9 juni. ​Vanmorgen een visserman gesproken, hij vroeg of we wisten hoe de verkiezingen afgelopen waren. Even gegoogled en we konden het hem vertellen. Hij vertelde dat hij met een IMG_3468kleine boot vist op makreel en daarvan kan leven, ook interessant was dat het dorp 30 jaar IMG_3472​geleden welvarend was met mijnen en een grote haven waarvan de contouren zichtbaar waren toen hij ze aan wees. Het is nu een dood dorp waar niets meer is. We hebben de kustweg weer op gepakt en zijn via Leven naar Elie gereden, hebben daar een lange stop gemaakt en zijn toen naar Gail dat is heel mooi authentiek vissers plaatsje gereden waar we rond gelopen hebben. Daarna zijn we naar St. Andrews gegaan. Hier begon het hard te regenen en je kan en mag er niet overnachten, dus zijn we naar Cupar een stukje van de kust af gereden om te overnachten. DSC_0405Het was wisselend bewolkt met zo nu en dan een harde regenbui.IMG_3479

Zaterdag 10 juni. ​Vanmorgen zijn we terug gereden naar St. Andrews, daar zijn we de stad ingelopen. St. Andrews is een universiteit stad, niet zo groot maar wel toeristisch en het is ook het mekka van de golfsport in Schotland, er zijn 5 grote golfbanen. In de stad zijn ruines van een kathedraal met heel veel graven, ook zijn er veel winkeltjes. Het is leuk om er een paar uur rond te lopen. Later zijn we via Dundee richting Braemar gegaan tot we halverwege in Coupar Angus een DSC_0412mooi plekje zagen om te overnachten, dus daar zijn we gestopt. De dag begon met regen,IMG_3490​ maar halverwege de middag klaarde het op en kwam de zon.

Zondag 11 juni. ​Na een rustige nacht zijn we weer vertrokken om via een mooie route met heuvels en bergen, langs de ski liften bij Glen Shee waar niet zoveel te zien was vanwege de regen en de laaghangende wolken naar Braemar te rijden. Hier wat rondgelopen en het blog bij DSC_0424gewerkt, een leuke plaats maar in de regen is er niet zoveel aan dus zijn we daarna doorgereden naar Balmoral Castle wat het vakantie verblijf van de Engelse koningin is. Daar moesten we IMG_3496​10 pond betalen om door het hek te kunnen, verder was er niets van te zien, dat hebben we maar niet gedaan en toen zijn we doorgereden naar Ballatan, daar hebben de slager en de bakker grote schilden op de gevel zitten waar op staat dat ze hof leverancier zijn. We hebben daar een stukje gewandeld en toen kwamen er zo'n 25 oude vrachtwagens het parkeerterrein op rijden wat een leuk IMG_3510gezicht was, al die Engelse beschilderingen. Vandaag veel buien met tussendoor een zonnetje.

Maandag 12 juni. Toen we in april terug uit Portugal reden stond de gele brem volop in bloeIMG_3517​i, nu staat het in Schotland in bloei. We zijn met de rivier de Dee meegeslingerd naar Aberdeen, daar hebben we bij de haven de camper neer gezet en wat langs het water gefietst, fish en chips gegeten en zijn later in de middag 30 km verder naar Collieston, een piep klein dorpje met een    DSC_0439haven gereden om daar op de pier te overnachten. Daar nog wat rond gewandeld, het was genieten op zo'n mooi plekje. Het weer wisselend bewolkt met een paar buien en 18 graden.

​Dinsdag 13 juni. ​Vandaag voor het eerst betaald voor een overnachting op deze reis. Er staatDSC_0441​ een bus bij de pier waar om een vrijwillige donatie wordt gevraagd voor het onderhoud, dus hebben wij royaal geschonken voor zo'n mooi plekje. We zijn weer verder langs de Coastal IMG-20170613-WA0001Tourist route gegaan, via Peterhead, wat niet zo bijzonder is naar Fraserburgh, dat is een leuke havenstad. Hier hebben we een paar uur de fiets gepakt om langs kleine dorpen met altijd wel een haven te fietsen. er zwommen wel zeehonden , maar te ver weg om te fotograferen, we hebben lekker gefietst en toen we net bij de camper terug waren begon het keihard te regenen. Daarna zijn we verder langs de route waar weDSC_0446 een helling van 20 en een van 17 % tegenkwamen naar Banff gereden, daar zagen we een mooi plekje bij de haven en zijn we gestopt. De dag begon zonnig, maar in de loop van de middag begon IMG_3523het te regen en s'avonds scheen de zon weer.

Woensdag14 juni. ​De zon scheen al vroeg door de dakluiken naar binnen, dus na het ontbijt de fietsen gepakt en een eind een fietsroute gefietst. Toen we in Whithills waren en trek in koffie hadden sprak Aria een vrouw aan en vroeg of ze een goede koffie zaak wist, ga maar mee naarIMG_3528​ de Church hall daar is het koffie ochtend. Dus wij mee en daar zaten zo'n 100 mensen aan tafels koffie met cake en andere lekkere dingen te eten en te drinken, ze wilden van alles weten en IMG_3537Iedereen had wel een kennis of familie in Nederland of was er geweest. Ook de fietsen werden bewonderd. het was een gezellige koffie pauze. Later zijn we naar Cullen gereden, daar zijn we nog naar een dieren kerkhof geweest wat heel bijzonder is en hebben de stoelen buiten gezet om van het uitzicht te genieten.

Donderdag 15 juni. ​Weer verder op reis, naar Spey Bay waar we koffie gedronken hebbenDSC_0448​, dat is een nederzetting aan de rivier de Spey waar een Wildlife en Dolphin centrum is. Daarna zijn we IMG_3550naar Lossiemouth gereden, wat een leuk dorp is met een lange brug om op het strand te komen en toen door naar Fort George, een militaire kazerne waar een gedeelte museum is en een tentoonstelling hoe het vroeger was, daar hebben we wat rondgelopen het was wel interessant allemaal. Aan het eind van de middag zijn we naar Invernes gereden om bij een veerpont onder bij de brug te overnachten. vandaag wisselen zon en wolken elkaar af, al met al geen slechte dagDSC_0453​ wat het weer betreft.

DSC_0459Vrijdag 16 juni.  ​Vandaag eerst naar Morrisons in Invernes gereden, Aria heeft boodschappen gedaan en ik heb op het parkeerterrein het blog bij gewerkt, gelijk diesel getankt die is bij de supermarkten ook veel goedkoper en toen de brug over naar Black Isle dat is een schiereiland wat die naam heeft omdat er nooit sneeuw valt. In Fortrose hebben we een poosje aan de waterIMG_3576​kant gestaan, toen zijn we doorgereden naar Cromarty, dat is een leuk dorp op de punt. In Cromarty hebben we rond gelopen, de kerk bekeken en kaas gekocht bij een Hollandse mevrouw IMG_3583die daar een kaaswinkel heeft met Nederlandse kaas. Wat gepraat en ze vertelde de het goed loopt. Na een paar uur zijn we van het eiland afgereden en naar Balintore aan de kust gegaan, daar bij de haven geparkeerd, toen kwam er een man en een vrouw met een boot op een trailer die de helling af moest om te gaan vissen wat niet mee viel. Aangeboden om te helpen maar dat hoefde niet, nog wat gepraat en s'avonds laat stonden ze aan de deur met een paar DSC_0460schoon gemaakte vissen. Toch leuk. Het was een bewolkte dag met af en toe een spatje regen.

IMG_3584Zaterdag 17 juni. ​Er was een vissersfeest in het dorp met allerlei kraampjes e.d. daar zijn we naartoe gelopen en hebben wat rondgekeken, nog een paar mensen gesproken en weer terug naar de camper. Daarna zijn we naar Tain, dat is een stukje verder gereden. Boodschappen gedaan bij de Lidl en toen zijn we naar de Glenmorangie Whisky Distillery gegaan, dit adres hebben we uit het verslag van Jan enIMG_3589 het lag mooi op de route, daar hebben we een rondleiding gehad, whisky geproefd en nog wat gekocht, het was zeer interessant. Na de whisky zijn we terug naar Tain gereden, daar zagen we naast het kerkhof een parkeerplaats en die was voor ons. Voor het avondeten de vissen IMG-20170619-WA0000gebakken IMG-20170618-WA0000en ze smaakten super. Het was een bewolkte dag maar niet koud.

Zondag 18 juni. ​Vanmorgen al vroeg berichtjes van de kinderen en kleinkinderen voor vaderdag. Er was vandaag een show van classic cars in Tain, er was van alles te zien, auto's, tractoren, zelfs kinderwagens en fietsen. Daar hebben we IMG_3591​een paar uur rondgelopen, het is leuk om dingen uit je jeugd te zien. We kregen van Nederlanders die al meer als 20 jaar in Schotland wonen de tip om naar Dornoch te gaan, dat is een klein dorpje met mooie panden en een oude IMG_3607gevangenis waar allerlei hippe winkeltjes in zijn. Na een leuke stop weer verder, tot we onderweg een aantal zee honden op een zand bank zagen liggen. Gestopt, foto's gemaakt en na een poosje via een mooie route met schitterende uitzichten naar Lathern on Wheel gereden, daar is een leuke oude haven waar je goed kunt staan. Het was een mooie dag, de zon was wel eens weg maarIMG_3615 we hebben genoten.

​Maandag 19 juni. ​Toen we vanmorgen uit bed kwamen tikte op het dak. Weer een stukje rijden, IMG_3635het landschap wordt kaler en je ziet overal schapen, toch wonen er mensen in die uithoek. In Wick zijn we bij de haven gestopt voor koffie, daarna zijn we naar Duncans by Head gereden, dat is de meest Noord Oostelijke punt van Schotland. Hier zijn tussen de rotsen vogel kolonies, er zitten honderden Puffins dat is een kleine papagaai achtige vogel, meeuwen en veel andere soorten IMG_3641​vogels. Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt. In het dorp zijn een paar souvenir winkels verder niets. Door naar Dunnet Head, dat is de meest Noordelijke punt van Schotland. Er staat 2247 km op de teller, hier is een vuurtoren met een uitzichtpunt. Daarna zijn we naar Melvick DSC_0500gereden om daar bij een kleine haven te overnachten. Aan het eind van de ochtend kwam de zon er regelmatig door, maar met 15 graden was het wel fris.

Dinsdag 20 juni. ​Weer verder langs de Noord en de West kust. Vandaag was het een adembenemende mooie route via slingerende en meestal Single Road Tracks met passed places​ dat zijn eenbaans wegen metDSC_0511 passeerplaatsen, stijgen en dalen een keer zelfs 25% klimmen, schapen weiden, rots hellingen en IMG_3671schitterende vergezichten zijn we naar Durness gereden, daar is een cave die we bezocht hebben, het was prachtig in de grot. Verder naar Drumbeg aan de B869 gereden om te overnachten. De dag begon met een paar spatjes regen, maar het werd een mooie zonnige dag.

Woensdag 21 juni. ​Verder over de smalle eenbaanswegen langs Loch Inver zijn we naar Ullapool gereden dat is een leuk klein plaatsje, daar hebben we een poosje rond gelopen het was er drukDSC_0520​met caravans en campers die met de Acsi op reis waren, dat kan je zien omdat ze allemaal grote IMG_3717sticker geplakt hebben. Het zou niet ons ding zijn. Daarna zijn we naar Braemore Junction gegaan, daar is een natuur park met watervallen waar je naar toe kunt wandelen, mooi om te zien. Aan het eind van de middag waren we in Gairlach waar boven het dorp een parkeerplaats is met een mooi uitzicht om te overnachten. Een tip van Minke. Het was een goede dag met redelijk wat zon.

Donderdag 22 juni. ​Vandaag zijn we via Kinlochewe over een eenbaansweg meest langs eenIMG_3731​ riviertje tussen bergen, langs meren met een prachtige natuur naar Shieldaig gereden. Daar kan IMG_3737je mooi staan op een grasveld waar ook tenten staan, er wordt alleen een vrijwillige bijdrage gevraagd voor de school en die kan je in een bus gooien. hier hebben we bij een zalm rokerij een paar moten gerookte zalm gekocht die we in de camper opgegeten hebben. Verder hebben we het rustig aan gedaan. Het was een bewolkte dag met in de avond regen.

Vrijdag 23 juni. Afgelopen nacht hebben we een hevige storm gehad, we lagen te schudden in IMG_3748​ons bed en dat is niet prettig. Het bleef heel de dag hard waaien met veel bewolking. We zijn via IMG_3759Lochcarron over de brug het eiland Skye op gegaan, de route blijft mooi en afwisselend. In Kyleakin hebben we een poos bij de haven gestaan en na de lunch zijn we verder het eiland op gereden. Skye is veel drukker met toeristen dan we tot nog toe gewend zijn. We zijn via Stigachan naar Milovaig op een punt van het eiland gereden om daar bij een haventje te overnachten. Het laatste stuk weg was zo smal dat de camper er net op paste en toch rijden er behoorlijk wat auto's over. het was weer stijgen en dalen en de koeien en schapen lopen over de IMG-20170624-WA0000weg. Wel leuk, de natuur is mooi en we hebben geen haast.

IMG_3770Zaterdag 24 juni. ​Vanmorgen zijn we in de stromende regen vertrokken, eerst naar Dunvegan, daar is Skyes Oldest Backery, dat is een bakkerij waarvan de oven 150 jaar oud is en verder is er ook niet zo veel veranderd. Daar was het hartstikke druk, wij hebben brood gekocht, koffie met wat er bij gedronken en zijn toen weer verder gegaan. In Kilmuir is het Skye Cottages Museum daar is te zien hoe de mensen vroeger woonden en leefden, dat hebben we bezocht. In Staffin hebben DSC_0530​een poosje bij het haventje gestaan en toen kwamen we bij de Klit Rock waterval terecht, hier stort het water vanaf het klif de zee in, een machtig gezicht. Verder gereden naar Portree, daar hebben DSC_0537we door het stadje en langs de haven gelopen. Het is een leuk klein plaatsje met geschilderde huizen. Later zijn we naar de Talisker Whisky disteleerderij in Carbost gegaan, daar wat Whisky gekocht en blijven staan om te overnachten. De route over Slye is specteculair, aan de ene kant bergen en rotsen en aan de andere kant de zee, maar vanwege het slechte weer heb je niet IMG_3790zoveel uitzicht. Het stormde en regende vaak met een temperatuur van 12 graden is het dan niet prettig buiten.

IMG_3793Zondag 25 juni. ​We hebben het eiland Skye verlaten en kwamen al snel bij het Eilean Donan Castle terecht, hier hebben we rond gelopen en foto's gemaakt. het was er behoorlijk druk. Daarna zijn we door dalen en langs meren op het laatst het meer van Loch Ness naar Drumnadrochit gereden, daar is alles te zien wat met het monster van Loch Ness te maken heeft. Het is er erg toeristisch. hier hebben we een paar uur rondgelopen en zijn toen terug gereden langs het meer van Loch Ness naar een parkeerplaats bij het Loch Lochy om te overnachten. hetDSC_0548​ was een dag met harde regenbuien afgewisseld met zon, maar als wij buiten waren was het DSC_0550droog.

Maandag 26 juni. ​Weer op reis, eerst naar Fort Wiliam, daar boodschappen gedaan bij de Lidl en toen de stad in om informatie te vragen over de Jacobite stoomtrein, wat heel bijzonder moet zijn en waar we met mee wilden. Maar je kan alleen online boeken en toen zagen we dat de DSC_0555​eerste datum dat we meekonden 11 juli was. Dat gaat hem dus niet worden. Nog wat door de stad IMG_3809gelopen, toen zijn naar het Caledonian Canal gegaan. hier zij acht sluizen achter elkaar, dat hebben we bekeken er waren alleen geen boten die er door gingen. Verder langs de B8004 naar Glenfinnan, hier is een spoorviaduct wat bekend is om de Harry potter films. Het was er te druk om lang te stoppen, Verder over de slingerende wegen naar Strontian. Hier zijn we gestopt voor de nacht. De dag begon met bewolking maar later kwam de zon er regelmatig door.IMG_3814

Dinsdag 27 juni. Weer regen, eerst naar de sluizen bij het Caledonian Canal waar we gisteren ook warenDSC_0562​, daar hebben we een lange stop gemaakt, daarna weer naar Fort William en na de lunch zijn we naar Glencoe gegaan. Daar is een monument ter herinnering aan een brute massa moord op alle mannelijke inwoners van de clan Mc Donalds in 1692. I.v.m. aarzelen van het afleggen van de eed van trouw aan koning Willem III. Daar is ook een mooi natuur gebied,  maar daar was het weer niet zo goed voor. Later zijn we naar Appin gereden voor de nacht. In de loop van de middagDSC_0568 werd het droog, dus de paraplu hadden we niet nodig.

IMG_3821Woensdag 28 juni. ​Vanmorgen was het en klein stukje rijden naar Dunberg, daar hebben we geparkeerd en toen zijn we op de fiets door de duinen waar een fietspad ligt naar Oban gegaan. Oban is een gezellige havenstad waarvan het centrum om de haven is. De Ferry's naar de eilanden vertrekken er ook. We hebben wat rondgelopen, op een terrasje gezeten en winkeltjesDSC_0578​ gekeken, het lijkt wel of je weer in de bewoonde wereld bent als je vanuit het noorden van Schotland komt. Toen we terug bij de camper waren zijn we naar een voet veer in Kerera gereden  en daar gestopt voor de nacht. Het was een super dag met behoorlijk veel zon.

IMG_3833Donderdag 29 juni. ​Regen. Het was 12 graden met veel wind en de hele dag regen. We zijn met een paar lange stops naar het Loch Lomond gereden en daar op een parkeerplaats gestopt omIMG_3840 te overnachten. Het was geen weer om buiten te zijn.

​Vrijdag 30 juni. ​Vanmorgen zijn we op de fiets naar Luss gegaan, daar zijn morgen de Highland Cames waar we naar toe willen dus zijn we op verkenning gegaan. Luss is een leuk dorpje met leuke huisjes en het stikt er van de toeristen die er lopen te fotograferen. Dat brengt altijd gezellig DSC_0583heid mee. Toen we terug bij de camper waren konden we na lange tijd weer eens buiten zitten en dat hebben we tot het eind van de middag gedaan.

​Zaterdag 1 juli. ​We zijn weer naar Luss gefietst, naar de Highland Cames. De spelen bestaan IMG_3859​hier al meer als 125 jaar. Er zijn kinderspelen met o.a verspringen, hoogspringen e.d. voor de volwassen is er kogelstoten, boomstamgooien, hardlopen en met een racefiets zonder versnellingen IMG_3864over een gras parkoers. Verder treden er drumbands en een doedelzak orkest op. Ook zijn er wedstrijden voor doedelzak spelers, dan moeten ze op een podium voor een juri optreden en krijgen dan punten. ook zijn er allerlei kraampjes met eten en drinken en vaak typisch Schotse dingen zoals kilten, kettingen die er bij horen e.d. het is leuk als je in Schotland bent om een keer mee te maken. Om 14.00 uur begon het te regenen, toen zijn we terug naarIMG_3869​ de camper gegaan, we waren er al om 11.00 uur dus was het nog best de moeite. Daarna zijn we nog naar Larg gereden dat ligt onder Glasgow en daar hebben we bij een jachthaven overnacht. het IMG_3867was weer een goeie dag.

Zondag 2 juli. ​Weer een stukje verder, nu langs de Ierse zee. Langs Ayr zijn we naar Girvan gereden, de route is glooiend, groen en blijft mooi, geen hoge bergen meer. In Girvan hebben we bij de haven een lange stop gemaakt en na de lunch zijn we verder gegaan richting Stranraer en daarna de A75 naar Newton Stewart.IMG_3882 Daar hebben we in de stad geparkeerd en een rondje gelopen. Newton Stewart stelt niet zoveel voor. Het was een grauwe kille dag, maar aan het eind van de middag kwam de zon er DSC_0603toch nog door.

​Maandag 3 juli. ​Weer verder geredenvia Dumfries en de Solway Coast Trial, dat is een toeristische route over smalle binnen wegen zijn we naar Gretna Green gegaan. Daar is een grote outlet store waar we rondgelopen hebben, er is veel kleding en er zijn schoenen te koop met een aantal horeca zaken, maar we hadden niks nodig. Daarna zijn we naar de trouw locatie gegaanDSC_0606​, IMG_3893hier kan je meteen trouwen als je betaald en er zijn een aantal souvenir shops voor de toeristen en die zijn er bussen vol. Later zijn we via Carliste Engeland in gegaan. Via snelweg M6, A66 naar Brought, en de A1 zijn we bij Bedale de snelweg afgegaan en binnendoor naar Ripon gereden en hebben daar op een parkeerplaats overnacht. Het was lekker weer en de zon was er vaak bij.

Dinsdag 4 juli. ​Vanmorgen hebben we ons bij Morrisons in Ripon op een Engels ontbijt DSC_0614DSC_0617getrakteerd, dan hoef je verder die dag niet meer te eten en daarna zijn we tot Leeds nog binnendoor door een paar leuke dorpen gereden. Toen zijn we de snelweg A1 weer op gegaan langs Peterborough, de M11 Cambridge en de A120 Colchester naar Harwich gereden waar we bij Morrisons geparkeerd hebben en op de fiets de stad ingegaan zijn. Het is best leuk om daar rond te fietsen er zijn een paar mooie panden en een oude vuurtoren en een paar muur schilderingen. De dag begon met motregen maar later werd het mooi weer.DSC_0623

DSC_0620Woensdag 5 juli. ​Vroeg uit bed, om 7.45 uur naar de boot gereden die om 9.00 uur vertrok. Het was mooi weer aan boord van de Stena Brittanica die om 17.30 uur Nederlandse tijd in Hoek van Holland aanmeerde. Toen we van boord waren zijn we naar Helma en de kinderen gereden en hebben daar gegeten. Na de koffie zijn we naar huis gegaan.

Het was weer een mooie reis. Engeland en Schotland zijn prachtige landen om door heen te reizen met vriendelijke mensen. De wegen in Schotland zijn erg smal en de Schotten zijn er aan gewend dus rijden hard. Wel is het jammer dat we veel koud en nat weer gehad hebben.

1. Yvonne Buys:
    23 mei 2017
    We wensen jullie een hele mooie en voorspoedige reis toe!
    Hartelijke groeten, Buck en Yvonne
  2. Yvonne beijersbergen:
    23 mei 2017
    Wij heb jullie niet meer gezien voordat jullie vertrokken dus bij deze wensen wij jullie een goede reis en veel plezier geniet ervan
  3. Corry:
    23 mei 2017
    Veilige reis toegewenst!! Geniet van al het nieuwe en veel plezier. Ik ga jullie weer volgen
    Hartelijke groet, Corry
  4. Anneke:
    24 mei 2017
    Heel veel plezier daar. Lekker, fish and chips..... en Schotse whisky!
  5. Anneke:
    24 mei 2017
    Ook namens Anneke natuurlijk!
  6. Ede en Ineke Staal.:
    27 mei 2017
    Geniet van het mooie Engeland en Schotland. Er is veel te zien. Leuke tijd gewenst.
  7. Bart:
    5 juni 2017
    Johan Aria,
    Heel leuk jullie te volgen en een beetje mee genieten van de mooie foto's van jullie. Hier gaan we echt de week van de waarheid in van de beslissingen aangaan de het vervangen van het hekwerk ik hou je via de mail op de hoogte, Fijne dagen nog en veel genieten. Gr Yvon en Bart
  8. Bas en Helma:
    7 juni 2017
    Heerlijk om te lezen dat jullie weer zo aan het genieten zijn! Dikke kus van ons