Italie 2015

5 september 2015

Zondag 6 september

IMG_1846    Naar Kenny en Dorien in Rijsbergen gereden, daar gebak en de rest

gegeten en gedronken, vanwege de verjaardag van Dorien. s'Middags

zijn we met zijn we allemaal naar het bloemencorso in Zundert gegaan

het was weer schitterend mooi. Later hebben we bij Dorien nog wat

IMG_1855    gegeten en koffie gedronken, toen zijn we via Antwerpen en langs de

A12 naar Willebroek gereden en daar hebben we op de camperplaats

overnacht. Eerst vielen en nog wat buien, maar tijdens het corso was

het gelukkig droog.

Maandag 7 september

IMG_1859     Vandaag via Brussel, waar we voorbij Brussel op de snelweg honderden

met tractoren tegen kwamen met een enorme file erachter verder naar

Luxemburg, hier hebben we krenten als we zijn voor 99 cent getankt en

toen via Metz en de N57 naar Thaon gereden. In Thaon hebben we op

een prachtig plekje langs het Canal de l'Est overnacht. In de ochtend regende het, later was het droog

maar wel fris en bewolkt weer.

Dinsdag 8 september

Na een koude nacht via Besancon en meestal D wegen naar Mijoux, hier was het een saaie boel. Dus zijn

we met prachtig warm weer en de airco aan naar Bellegarde Survals gereden, hier waren ze de camperplaats

aan het opknappen dus was het er rommelig. Het was een mooie rit door veel bergen en lang skipisten.

Woensdag 9 september

IMG_1862    Naar Aix les Bains gereden, daar de fiets gepakt en 20km lang het

Lac du Bouget gefietst. Een prachtige tocht met mooi weer. s'Middags naar

Grenoble en daar verder via de N85 de Route Napoleon. Bij Corps was niet

te parkeren dus zijn we doorgereden naar St Firmin en daar bij een Maison

IMG_1863    de Pays waar ze lokale producten verkopen overnacht. Het was weer een

een dag met prachtige uitzichten en met 28gr mooi weer.

Donderdag 10 september

IMG_1864    De zon schijnt weer, eerst naar Gap naar de sani ( dat is schoon water tanken,

vuil water lozen en het toilet legen ). Toen doorgereden naar Sisteron en daar

boodschappen gedaan, Met diverse tussen stops vanwege de mooie uitzichten

via Digne les Bains naar Caille. Dit is een heel klein wintersport plaatsje, hier

nog buiten gezeten en overnacht. Weer een mooie dag.

Vrijdag 11 september

IMG_1873    Na een koude nacht van 2 gr werd het prachtig weer, dus verder met de reis en met

veel bochten via Grasse naar Nice. Zoveel mogelijk langs de kust dwars door

Monte Carlo, de grens over en voorbij San Remo 10 km van de kust in Badalucio

een mooi bergdorpje overnacht.

Zaterdag 12 september

IMG_1883    Vanmorgen eerst brood gehaald en nog wat door het dorp gewandeld, daarna weer

terug naar de SS1 en via Imperia, Albenga tot Albissola gereden en daar een paar kilometer

van de kust af gegaan en geparkeerd bij een sportcomplex. De fiets gepakt, een stuk

langs de boulevard gefietst en op een terrasje gezeten. Het verkeer langs de bloemen

riviera is een ramp vanwege de drukte en je kan er met een camper nergens parkeren.

Zondag 13 september

IMG_1889    Na een nacht met heel veel regen zijn we weer op pad gegaan. Onderweg een half uur stil

gestaan omdat er te veel water en troep op de weg lag. Via Genova waar de

Costa Concordia (je kan hem een beetje zien op de foto) aan de kade lag zijn we via een

prachtige route met droog weer naar La Spezia gereden, waar we nog buiten gezeten hebben.

Maandag 14 september

IMG_1891    Na weer een nacht met regen scheen de zon toch maar weer, dus op de fiets naar La Spezia en door

de stad gelopen. Later bij de camper in de zon gezeten en een boek gelezen.

Dinsdag 15 september

IMG_1892    Weer op pad, tot Marina di massa gereden daar geparkeerd en een rondje van 40 kilometer

langs de kust gefietst. Daarna verder en naar S Giuliano Therme vlakbij Pisa gereden, daar

geparkeerd en buiten bij de camper gezeten. Het was benauwd en warm weer met weinig

zon.

Woensdag 16 september

IMG_1894    Na een nacht met alweer veel regen, We zijn op de fiets via leuke binnenwegen naar Pisa

gegaan, dat is 15 kilometer heen en weer. Pisa is naast de scheve toren een leuke stad

met veel smalle straatjes. In Pisa hebben we rondgelopen en toen we terug waren

boodschappen gedaan. Verder naar de kust gereden via Livorno en Cecina, daar

IMG_1897                  het binnenland in en naar Volterra gereden om te overnachten, onderweg nog een

keer gestopt zodat we hier eind van de middag aan kwamen. Het was weer een warme

dag met 30 graden en niet zoveel zon dus de airco moet er flink aan werken.

Donderdag 17 september

IMG_1906    In Volterra moet je om van de camperplaats in de stad te komen 250 traptreden

beklimmen. Omdat we er al een keer geweest zijn hadden we hier niet zo'n zin

in dus zijn we s'morgens meteen weggereden naar Siena een prachtige route

met mooie uitzichten. In Siena zijn we ook al geweest en hier was niet te

IMG_1920    parkeren of we moesten 20 Euro betalen, wat we te veel vonden voor een

paar uur. Dus zijn we verder gereden en in Asciano gestopt, door het stadje

gelopen en daar gegeten. In de middag doorgereden naar Castiglione aan

het Lago Trassimeno en daar op een mooie plek aan het water geparkeerd

en buiten gezeten. Het was met 35 gr een warme dag.

Vrijdag 18 september

IMG_1907    Vandaag een rustige dag. Een stukje gefietst, Door de stad gelopen,

boodschappen gedaan en onder een boom gezeten. Het was weer

een warme dag.

Zaterdag 19 september

IMG_1922    Via Perugia naar Assisi gereden, dit is een pelgrimsstad op 500 meter

hoogte wat vanaf de parkeerplaats een hele klim was. De stad is helemaal

gerestaureerd en staat op de wereld erfgoedlijst van Unesco, er is

een prachtige kathedraal met mooie fresco's. Later zijn we doorgereden

IMG_1936    naar Monte Castello d.Vibio wat iets zuidelijker is, een mooi hooggelegen

bergdorpje met vanaf de camperplaats een mooi uitzicht over het dal.

Daar hebben we in de schaduw buiten gezeten omdat het weer een warme

dag was met veel zon.

Zondag 20 september

IMG_20150920_112117_1    De zon was er al vroeg bij. Eerst zijn we naar Todi gereden en vanaf de parkeer

plaats kan je met een soort lift naar de stad, een mooie oude stad met een

paar prachtige kathedralen. Daar hebben we op een terrasje gezeten, wat

rondgelopen en weer terug naar de camper. Via Orvieto ( we hadden geen zin

om daar weer naar een oude kerk te gaan kijken) en Viterbo zijn we weer naar

de kust gegaan en daar hebben we in Lido di Tarquinia overnacht.

Maandag 21 september

IMG_1943    Vandaag feest, we zijn 42 jaar getrouwd dus we hadden al vroeg whatsapjes

van de kinderen en afgesproken dat we vanavond skypen. Op de fiets naar

Tarquinia, dit was een tip van onze camper vriendin Anneke. Dat is een oud

stadje met veel mooie dingen, alleen hadden we pech, omdat alle

bezienswaardigheden op maandag dicht zijn. Dus kon je alleen een paar kerken zien. Daar koffie gedronken

en verder nog wat door de omgeving gefietst. Later nog onder een boom gezeten omdat het in de zon te

heet was.

Dinsdag 22 september

IMG_1944    Vanmorgen eerst een beetje schoongemaakt, wat kleding gewassen en een

paar uur een boek gelezen tot het droog was. Toen zijn we langs de kust naar

Rome gereden, deze kust is niet zo druk als de bloemen riviera. We hebben

een camperplek dicht bij het centrum gevonden, die nog makkelijk te

bereiken was ook.

Woensdag 23 september

IMG_1952    Om 9.00 uur zijn we op de fiets naar het centrum gegaan, daar hadden we

een fietstour besproken. Met 12 mensen en een gids zijn we 3 uur dwars door

Rome door steegjes straten en pleinen langs de highlights gefietst met uitleg

het was fantastisch. s'Middags hebben we het colloseum bezocht wat erg

IMG_1948    indruk wekkend is.

Donderdag 24 september

IMG_1981    Gisteren toen we bij de camper kwamen vielen de eerste spetters regen en

heeft de hele nacht geregend. Maar vanmorgen scheen de zon weer.

Dus we gingen op bezoek bij de paus, maar hij was jammer genoeg niet

thuis. We zijn in het puntje van de toren geweest, 322 niet de prettigste

IMG_1993    traptreden omhoog en weer terug. Verder zijn we in de basiliek geweest

en hebben we over het plein gelopen. Later in de middag zijn we naar

Guidonia net buiten Rome gereden en daar hebben we overnacht.

Vrijdag 25 september

IMG_2007    Weer op pad, boodschappen gedaan bij de Lidl toen via Tivoli, Avezzana

en Popoli langs slingerende binnenwegen, met de nodige hoogte

verschillen naar Chieti in de buurt van Pescara aan de Adriatische kust

gereden en daar op een camperplaats met uitzicht over de stad

geparkeerd. In de afgelopen nacht is er weer veel regen gevallen, maar de dag begon met zon

en later in de middag kregen we een bui.

Zaterdag 26 september

IMG_2013    Weer een nieuwe dag. Naar de Adriatische kust gereden en met diverse stops

naar het zuiden. We hebben overnacht in Porto di Mittinata bij een kerkhof

in de buurt van Manfredo. We hadden s'morgen regen, maar rond het

middaguur kwam de zon. Het was weer een mooie route.

Zondag 27 september

IMG_2025    Na een rustige nacht bij een kerkhof zijn we weer verder naar het zuiden

getrokken. In de kleine plaatsjes aan de kust is het vreselijk druk op zondag

dus zijn we meestal over de hoofdweg de SS16 gereden. We hebben s'middags

nog een paar uur langs de kust gefietst, dan zie je vaak de leukste plekjes

IMG_2030    en haventjes. Later zijn we met de camper doorgereden naar Specchiola,

een dorp net boven Brindisi en hebben daar op een leuk plekje aan het

strand overnacht.

Maandag 28 september

IMG_2032    Vannacht hebben we veel storm en regen gehad, maar vanochtend scheen

de zon weer. We zijn naar Lecce gereden dat is een prachtige barokstad

met veel gebouwen van zachte gele steen. Volgens de site van campercontact

kan je er bij het centrum met de camper parkeren, maar alles was vol en

IMG_2038    het was passen en spiegels aantikken om de stad door te komen.

We hebben buiten het centrum geparkeerd en zijn op de fiets de stad in gegaan

Na een paar uur in de stad gelopen te hebben, zijn we doorgereden naar

Gallipoli en vandaar langs de kust weer naar boven om in de buurt van

Porto Cesareo waar we een leuk plekje vonden te overnachten.

Dinsdag 29 september

IMG_2044    Weer verder langs de kust, via Taranto naar Marina di Pisticci. Deze plek

hebben we uit het verslag van de Italie reis van Jan en Marja. Er stonden

20 campers, dus was het er redelijk druk. Hier waren we rond het middag

uur, dus de stoelen naar buiten en in de relaxstand, nog in zee gezwommen

en zo kwamen we de middag wel door.

Woensdag 30 september

IMG_2046    Vanmorgen werden we gewekt door een orkest van koeienbellen, dat maak

je niet dagelijks mee. We zijn weer verder naar het zuiden gereden en in

Botricello een klein plaatsje met een strand gestopt. Er is op die stranden

niets meer open omdat het seizoen afgelopen is en je kan er niets te eten of

drinken kopen, maar er zitten altijd wel mensen op het strand. De temperatuur is nog steeds goed, de

thermometer staat s'middags nog steeds op 30 graden.

Donderdag 1 oktober

IMG_2052    Vanmorgen alles weer gevuld, water, diesel en gas. Daarna verder naar zo

ongeveer de zuidelijkste punt van Italie. Via een prachtige route door veel

dorpjes kwamen we in Canallelio, hier is een kustweg met aan een kant van

de weg het strand en aan de andere kant een gras strook waar je kunt staan.

Er staan een aantal campers die er lang staan en het is een goede plek om te overwinteren is ons door een

Duitser verteld. Er kwam vandaag bewolking, maar de temperatuur was goed om buiten te zitten.

Vrijdag 2 oktober

IMG_2055    Het was wakker worden van de onweer en regen, dus rustig aangedaan omdat

als je buiten kwam je zeiknat was en je hebt altijd wat buiten te doen voor je

wegrijd. Na de koffie zijn we naar Reggio Di Calibra gereden, het werd droog en

de zon kwam door, dus het was weer genieten. In Villa S Giovanni zijn we

IMG_2060    overgevaren naar Messina op Sicilië, dat is ongeveer 20 minuten varen.

Messina is een drukke stad, dus het duurde nogal even voor we daar uit waren.

Vanuit Messina zijn we naar Milazzo dat is noordelijk gereden. Milazzo is een

leuke gezellige haven stad en daar hebben we aan het strand met prachtig

uitzicht over de haven en de zee geparkeerd om te overnachten en nog een rondje door de stad gelopen.

Zaterdag 3 oktober

IMG_2068    Vanmorgen verse vis gekocht bij de vissers aan de haven, we konden er niet

uit wijs maar iemand vertelde ons dat het een Spinola was die daar voor ons

werd gefileerd. Daarna boodschappen gedaan bij de Lidl dat was 30 km

fietsen heen en weer langs de kust. Een mooie tocht. Later zijn we onder de

luifel gaan zitten om van het uitzicht te genieten en aan het eind van de middag hebben we de vis buiten

gebakken. Het was weer een perfecte dag.

Zondag 4 oktober

IMG_2075    Er was vandaag een sportdag in de stad, je kon er alle mogelijke sporten

uitproberen van paardrijden tot skaten. we denken dat het iets met fit zijn en

gezondheid te maken heeft, daar hebben we een rondje gelopen en een

cappucchino gedronken. Koffie is in Italie zo lekker dat je zelf geen koffie wilt

zetten. In de middag hebben we weer onder de luifel gezeten, met nog steeds een mooi uitzicht.

s'Avonds geskyped met Helma en de meiden, het was leuk om ze weer te zien.

Maandag 5 oktober

IMG_2087    Het spreekwoord de vis word duur betaald gaat niet op voor Sicillie, omdat we

voor 4 Euro ruim 1 kilo vis hadden. We hebben ons stekje van het weekend

verlaten, een stukje gereden en de fietsen gepakt. Daarna een paar uur langs

de kust gefietst. Later zijn we via een prachtige route naar Tindari gereden.

IMG_2089    dit is een hoog gelegen oud plaatsje met een mooie bedevaartskerk,

andere oudheden en een mooi uitzicht over de omgeving. Verder zijn we

doorgereden naar een strand in de buurt van Capo d' Orlando, daar

geparkeerd, de luifel uit, de stoelen naar buiten en een duik in zee

IMG_2092    genomen. Tegen de avond hebben we de verrukkelijke vis gebakken.

Het was weer een mooie dag met veel zon.

Dinsdag 6 oktober

IMG_2095     Vanmorgen zijn we op tijd weggereden. Onderweg kwamen we in een

leuk stadje, dus de fietsen gepakt en toen was het nog markt ook.

Een stuk langs de kust gefietst tot Aria een lekke band kreeg. Dus ben

ik 4 km terug gefietst om de camper te gaan halen. Door allerlei hoogte

IMG_2096     hoogte beperkingen en eenrichtingsverkeer moest ik 20 km omrijden door de

bergen om weer bij Aria te kunnen komen. Het kan ook wel eens tegen zitten.

Later zijn we naar Castelbuono, dat ligt een stukje van de kust af en is een

middeleeuws plaatje. Wij vonden het niet veel bijzonders, maar het was bloed

heet zonder wind, dus niet zo leuk om trappen te lopen en naar boven te klimmen. Daarna zijn we weer

naar Cefalu aan de kust gereden en hebben daar aan de haven geparkeerd om te overnachten.

Woensdag 7 oktober

IMG_2100                   We hebben vanmorgen Cefalu bezocht, een leuk oud stadje met mooie

Kathedraal. Het is erg toeristisch, maar dat is wel gezellig. Buiten het seizoen

kan je hier zo aan de haven gaan staan, er is niemand die er wat van zegt.

In de middag zijn we een stukje verder gereden naar s'Nicola Arena, 35km

voor Palermo. Het verkeer is zeker in de steden hier een chaos, ze pleuren

IMG_2101     overal hun auto neer ook in hele smalle straatjes, op hoeken, dubbel, drie dubbel

en lopen gewoon weg, en de straatje zijn meestal gemaakt naar het formaat van

een Fiat panda, maar ze blijven gewoon lachen en bij ons is alles nog heel.

Donderdag 8 oktober

IMG_2120                  Vandaag zijn we eerst naar Monreale geweest, een oud stadje met veel mozaïek

en een prachtige kerk. Daarna zijn we naar Palermo gereden en daar hebben

we bij het stadion geparkeerd. Met de bus zijn we naar het centrum gegaan en

hebben door de stad gelopen. De mensen helpen je allemaal en zijn erg

vriendelijk als je het een en ander over bijvoorbeeld de buslijnen wilt weten.

Vrijdag 9 oktober

IMG_2127    Als je in een stad overnacht heb je altijd last van verkeerslawaai, maar dat

weet je. Met de bus gingen we naar het centrum, er was een studenten

demonstratie dus de bus liep helemaal vast in het verkeer er was geen

doorkomen meer aan. We zijn maar uitgestapt en naar het Piazza Del

IMG_2146    Parlamento gelopen, dat viel nog flink tegen omdat het een heel eind was

maar het was de moeite waard. later zijn we naar de Cattedrale Maria Santissima

Assunta geweest, wat ook zeer indrukwekkend is en toen weer met de bus terug

naar de camper. In de loop van de middag zijn we naar Castellamare del Golfo

IMG_2147                  gereden en hebben aan het strand de stoelen buiten gezet. Palermo heeft een

aantal mooie dingen, maar verder is het een vieze smerige stad met veel

overvolle containers waar de hele dag automobilisten vechten om een meter

vooruit te komen.

Zaterdag 10 oktober

IMG_2150    Na een nacht van storm, onweer en regen, wat we vol op de camper hadden

zijn we via Segesta en Trapani (we zijn vanwege het slechte weer niet uit de

camper geweest) naar Marsala gereden, na Trapani werd het droog en toen

hadden we een prachtige route langs de zoutpannen. In Marsala heeft Aria

IMG_2152    de camper uitgesopt en ik moest de band nog plakken. Daarna zijn we nog

een eind terug langs de kust gefietst, maar het bleef stormen.

Zondag 11 oktober

IMG_2154    Vanmorgen om 6.00 uur hoorden we een hoop lawaai, door het raampje gegluurd,

ze waren in een parkeervak voor ons een groente markt aan het op bouwen. Om

8.00 uur toen we de gordijntjes opendeden was het er al flink druk. Het is een

leuk gezicht om te zien hoeveel moeite de Italianen doen om vlak bij de markt hun

IMG_2159    auto neer te zetten alles krioelt door elkaar en loopt vast, terwijl in het vak 10 meter

verder plaats genoeg is. We zijn eerst naar de markt geweest en daarna de stad

ingelopen voor een koffie en een paar flessen Marsala wijn, dat is een specialiteit

van de streek. Ook nog een paar uur langs de kust gefietst en s'middags water

IMG_2164    gevuld en vuil water geloosd. Daarna zijn we naar Selinunte gereden en daar

nog in het kleine maar met een paar terrassen gezellige haventje gelopen.

Vandaag was er nog wel behoorlijk wat wind, maar verder droog en zonnig met

zo'n 25 graden. S'Avonds nog met Dorien, Kenny en Kody geskyped.

Maandag 12 oktober

IMG_2165    Na het ontbijt eerst naar de haven van Selinunte gelopen, daar was de visafslag

dat is nog primitief en leuk om te zien. Selinunte is bekend om opgravingen van

de tempels. we zijn er niet geweest omdat we er geen zin in hadden. We zijn naar

de haven van Sciacca gereden, daar hebben we op een terras koffie gedronken

nog wat rondgelopen boodschappen gedaan en bij Secca Grande naar de kust gereden. Daar hebben we wat

kleding gewassen en lekker buiten in de zon gezeten.

Dinsdag 13 oktober

IMG_2173    Vanmorgen naar Agrigento naar de vallei del Templie geweest, daar staan

restanten van Griekse tempels in een groot gebied, dus dat is een flinke

wandeling. Daarna naar Marina di Palma gereden en op een terras gegeten.

De kaarten op tafel gelegd en gekeken wat nu te gaan doen. We zijn naar

IMG_20151013_122115               Piazza Armerina gegaan waar we op de parkeerplaats van een restaurant

overnacht hebben om morgen de mozaïeken van Villa Casale te gaan

bezichtigen.

Woensdag 14 oktober

IMG_20151014_101458    Na een rustige nacht zijn we naar Villa Casale gelopen en daar zijn hele mooie

vloer mozaïeken te zien uit de Romeinse tijd. Na Villa Casale zijn we via een

prachtige roete met mooie vergezichten naar Caltagirone gereden, dit is een

ceramiek stad. Het barst in Caltagirone van de ceramiek winkeltjes en verder

IMG_2203                  is er ook veel ceramiek in de stad te zien. Daar rond gelopen, wat gegeten

en toen weer lang allerlei binnendoor weggetjes, bij een waterplaats water

wat uit de bergen komt getankt en naar Scoglitti aan de kust gereden.

Vandaar naar Camarina om te overnachten. ( Het staat in de folders dat

de mozaïeken van Villa Casale moeilijk te fotograferen zijn van wege de

IMG_20151014_142746              licht inval).

Het is wel raar als je s'avonds televisie zit te kijken met alle ramen en deuren

open voor de frisse lucht en op het nieuws ziet dat het thuis sneeuwt.

Donderdag 15 oktober

IMG_2209    Wakker worden en geen zon in de dakluiken naar binnen zien schijnen dat is

vreemd. Vandaag geen zon, bewolking, af en toe een spatje regen en veel wind.

rustig aangedaan onderweg boodschappen gedaan en gestopt bij Marina di Modica.

Nog een uurtje de fiets gepakt, maar het ging harder regenen dus zijn we terug

gegaan en hebben een boek gelezen en het blog bijgewerkt. De temperatuur was met zo'n 22 graden wel goed.

Vrijdag 16 oktober

IMG_2212    De zon was er weer, het was een warme dag. Naar Portopalo di C Passero en toen

naar Marzamemi gereden, dit is op de zuidelijkste punt van Sicilie. Marzamemi is

een prachtig havenstadje met veel gezellige terrassen, daar hebben we de fiets

gepakt en een mooie tocht gemaakt. Later aan de haven bij de camper gezeten

IMG_2226    om van de bedrijvigheid te genieten. Bij de haven overnacht, het was weer een

prachtige dag.

Zaterdag 17 oktober

IMG_2228    Vandaag weer een stukje verder. In Avola bij de Lidl de voorraden weer aangevuld

en toen via Siracusa naar bruccoli gereden, een leuk plaatsje met een prachtig

haventje op een mooie plek. Daar hebben we in en uit de zon van het uitzicht

zitten genieten. Een heerlijke dag.

Zondag 18 oktober

IMG_2272    Naar de Etna. Vandaag onze laatste dag op Sicilië, om 8.30 uur gaan rijden

dat is een onmogelijk vroege tijd voor een camperaar. We zijn via Nicolos

via een smalle meestal goede weg naar de zuidkant van de Etna gereden,

dat was al een prachtige rit. Daar hebben we op de parkeerplaats dat is

IMG_2277    2000 meter hoog geparkeerd. Aria zag het niet zitten om naar de top te gaan

omdat ze de laatste tijd al te veel hoogte verschillen en trappen op en af

gelopen heeft. Vanaf de parkeerplaats kan je met een cabine lift en later

met 4 wiel aangedreven bussen tot 3000 meter hoogte. Dus heb ik een

IMG_2284    ticket gekocht. Een prachtige ervaring met de bus recht omhoog over

hobbelende paden en boven met een gids rond een paar rokende kraters

gelopen. De winterjassen moesten uit de kast omdat het op de top stervens

koud was. Later hebben we samen op loop afstand nog een paar kraters

bezocht. Het was een mooie belevenis in een bizar landschap met schitterend zonnig weer.

Maandag 19 oktober

IMG_2292    Na een koude nacht, de kachel moest aan hadden we een prachtig uitzicht

over Catania vanaf de Etna. Toen we het ontbijt op hadden hebben we ons

van de berg af laten zakken en zijn we naar de veerboot in Messina gereden.

De veerboot konden we zo oprijden en hij ging meteen weg. Weer aan de

overkant zijn we 15 km verder naar Scilla gegaan, een leuk plaatsje in een baai met een haventje. Daar

hebben we aan het eind van de boulevard aan het strand geparkeerd, in zee gezwommen en buiten

gezeten.

Dinsdag 20 oktober

IMG_2298    Vanuit Scilla langs de SS18 naar Pizzo gereden, net voorbij Pizzo bij het

strand geparkeerd. Na het eten de fietsen gepakt en naar de stad gefietst,

daar hebben we op een terras een ijsje gegeten en gezellig met andere

Nederlanders zitten praten. Later bij de camper gezeten en aan het eind van

de middag naar Marina di Paola gereden om te overnachten.

Woensdag 21 oktober

IMG_2303    Verder via de SS18 gereden, het was een mooie afwisselende route. Rond het

middaguur waren we in Paestum, daar is een boer die waterbuffels heeft en van

de melk mozzarella kaas maakt en een camperplaats heeft. Daar hebben we de

camper tussen de olijfbomen gezet, bij de waterbuffels gekeken en toen zijn we

naar de Griekse tempels die daar op een terrein met opgravingen zijn geweest. We wilden nog gaan fietsen

maar het was koud, met wind en het begon te regenen. We denken dat het in Italie nu toch ook herfst wordt,

dus gaan we rustig aan richting huis.

Donderdag 22 oktober

IMG_2318    Gisterenavond hebben we nog een paar stukken Mozzarrella de Buffalo bij de

boer gekocht, dat moet een delicatesse zijn. Vannacht hebben we veel regen

en wind gehad, vanmorgen zijn we richting Pompei vertrokken maar toen we

daar in de buurt waren was het weer zo slecht dat we maar doorgereden zijn.

We zijn net voorbij Napels weer naar de kust gegaan en tot Lido de Ostia, ter hoogte van Rome gekomen

om daar op een parkeerplaats te overnachten. Aan het eind van de middag kwam de zon weer.

Vrijdag 23 oktober

IMG_2321    Weer een stuk verder naar boven. Via Civitavecchia en Livorno, daar de tolweg

genomen en langs La Spezia naar Chiaravolle delta Colomba net voorbij Parma

om daar op de camperplaats bij een kasteel en een kerk te overnachten.

Vandaag wel zon maar veel wind, in de camper was het aangenaam maar buiten

niet. Later in de middag werd het beter.

Zaterdag 24 oktober

IMG_2330    De reis wordt weer vervolgt, de tolweg op via Milaan, Como en de Gotharttunnel naar Bazel.

Frankrijk in en via Mulhouse naar Thann, een leuk frans stadje en daar hebben we op de

camperplaats geparkeerd. Als je uit Italie Zwitserland binnenkomt valt het op hoe netjes

alles er is. In Zwitserland zie je geen propje papier langs de weg liggen, de wegen zijn

goed en wij vinden het altijd mooi rijden door de bergen over de snelweg. Het was een zonnige dag maar je moet wel

een trui of een vest aan.

Zondag 25 oktober

IMG_2335    De zon scheen, de fietsen gepakt en een paar uur door het dal gefietst, het was

genieten van de schitterende herfst kleuren en de leuke Franse dorpen. Later verder

gereden over de N66 de N57, Nancy, Metz naar Longwy en daar op de camperplaats

bij een sportcomplex overnacht.

Maandag 26 oktober

IMG_2319                   Eerst nog wat boodschappen gedaan, diesel getankt en naar Kenny en Dorien in

Rijsbergen gereden, waar we half in de middag waren. Het was een hartelijk welkom,

We hebben met Kody geknuffeld en wat was hij gegroeid. Daar zijn we voor het huis

blijven slapen.

Dinsdag 27 oktober

We kregen ontbijt van Dorien en na nog een knuffel zijn we naar huis gegaan. Vanavond zijn we voor het eten

uitgenodigd bij Tom en Helma en de meiden en tussen door een hoop spullen uit de camper ruimen.

IMG_20151020_135714               Het was weer een mooie reis en er staat 8000 km bij op de teller. We hebben

bewust geen culturele dingen beschreven omdat dit voor geïnteresseerden overal

op internet en in de boeken terug te vinden is.

Italie is een fijn land om doorheen te reizen het heeft landschappelijk en cultureel

veel te bieden en de mensen zijn erg vriendelijk. Het verkeer is een ramp, de wegen

zijn met uitzondering van de tolwegen erbarmelijk slecht en het is er vuil. Veel zwerfvuil en overvolle stinkende

containers.

1. Ede Staal:
    10 september 2015
    Leuk jullie te kunnen volgen op deze manier. Maak er een leuke reis van.
  2. Marja:
    11 september 2015
    Perfect op gezet je bog, leuk om te volgen
    veel plezier met het vervolg van jullie reis
  3. Anneke:
    16 september 2015
    Zal volgen en af en toe reageren! Op jullie Whatsapp enkele cp plaatsen en bezienswaardigheden gemeld! Tomba's met fresco's zeer de moeite waard in Tarquinia
  4. Bart:
    16 september 2015
    We hebben net met veel interesse jullie blog gelezen. Jullie maken wel alle weerstypen mee regen en dan weer zon. Hier gaat alles z'n gangetje het weer is hier verschrikkelijk veel regen en wind, natte boel. Geniet van jullie reis en wij blinven jullie volgen, groetjes aan Aria. Yvon en Bart.
  5. Fred en Yvonne de Krom:
    17 september 2015
    Hoi Aria en Johan, ziet er leuk en mooi uit ,leuk om jullie zo te volgen, maak er een mooie reis van groet Fred en Yvonne
  6. Corry:
    17 september 2015
    Hallo Johan en Aria,
    Wat leuk jullie verslag te lezen...blijf ik belangstellend op de hoogte. Inderdaad hebben we elkaar op sportief gebied heel lang niet gezien, maar ook ik ben daar schuldig aan...vakanties hier en daar...1 okt. vertrek ik weer naar Z.Spanje maar dit wordt voorlopig de laatste. M'n iPad gaat mee dus jullie verslagen blijf ik lezen! Veel vakantie plezier! Hartelijke groet voor jullie beiden, Corry
  7. Franka Roeters:
    19 september 2015
    Hallo Johan en aria,

Leuk te weten dat jullie te volgen zijn, zullen het zeker lezen.
    Een hele fijne reis

Lieve Gr Siem en franka
  8. Simon en Minke Sas:
    3 oktober 2015
    Herkenbare route..... Veel reisplezier.
  9. Fred en Yvonne de Krom:
    4 oktober 2015
    Hoi aria en Johan
    Mooie reis ,wij zitten nu op Kreta, gaan jullie nog naar Sicilie ?
    Groet Fred enYvonne
  10. Bart:
    4 oktober 2015
    We blijven met veel interesse jullie reis volgen en wat jullie meemaken. Ook jullie hebben te maken met wisselend weer regen en zon maar jullie genieten wel als de mogelijkheid er is. Hier wisselend weer de afgelopen dagen goed najaarsweer. Bedankt voor je reactie we gaan er mee asn de slag. Veel veilige kilometers vanuit Maassluis Gr aan Aria
  11. Corry:
    5 oktober 2015
    Hallo Johan en Aria, wat leuk jullie zo te volgen en kom ik ook bekende plaatsen tegen waar ik geweest ben. Ik zit nu in Torremolinos sinds 1 okt. Prachtig weer en al weer veel gezien, morgen naar Granada, het Alhambra (al vele malen gezien) maar ik ben met een vriendin die nog nooit hier is geweest, dus dan ga je gezellig weer mee en laat je zoveel mogelijk zien. Genieten jullie verder dan doe ik het ook. Hartelijke groet voor beiden, Corry
  12. Anneke:
    10 oktober 2015
    Het mooiste van Palermo gemist!! Monreale en het capucijnerklooster met allaal mummies . Je kunt bewaakt staan en hoort geen verkeer en vlakbij de bushalte. Het maar een tip, maar misschien hebben jullie er wat aan
  13. Anneke:
    10 oktober 2015
    Sorry, heb me verlezen , wel Monreale gezien dus!! Prachtig he? Gaan jullie via de Capo , prachtige stranden en zee daar
  14. Corry:
    18 oktober 2015
    Hallo Johan an Aria, zo te volgen bemerk ik dat jullie niet veel dagen op een plaats staan, maar alle indrukken zijn onuitwisbaar! Geweldig leuk het te volgen. Inmiddels ben ik alweer een week thuis (10-10) en moest ontzettend wennen aan de kou. Van 30/31 gr. naar max 10 gr. is een hele overgang. Ook afgelopen dinsdag bij het lopen was het st....koud! Vanmorgen gestart met de zondagochtend loop, nou wat dat betreft; kom maar weer richting Maassluis dan kan ik ook weer eens stevig doorstappen! Nee hoor, grapje...geniet nog maar. Ik wens jullie nog een fijne tijd en als jullie huiswaarts keren, goede terug reis! Hartelijke groet, Corry
  15. Minke:
    19 oktober 2015
    Wat leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen! wens jullie nog veel plezier!
  16. Anneke:
    20 oktober 2015
    Geweldig hè , daar boven op de Etna! Met die rokende kraters, je bent in een totaal andere wereld.
  17. Fred en Yvonne de Krom:
    21 oktober 2015
    Hoi Aria en Johan, mooie reis verhalen geniet nog, en een veilige reis naar huis .
    Groet Fred en Yvonne
  18. Minke:
    27 oktober 2015
    Welkom thuis!
  19. Corry:
    27 oktober 2015
    Welkom thuis Johan en Aria, erg genoten van jullie reisverslag. Hartelijke groet en tot ziens, Corry