Engeland en Ierland 2024

9 juli 2024 - Maassluis, Nederland

Dinsdag 28 mei,

Weer een nieuwe reis, vanmorgen de laatste dingen in gepakt en om 12.00 uur zijn we naar Hoek van Holland gaan rijden, dat is voor ons maar een kwartiertje dus waren we al snel bij de Stena Britannica en konden meteen aan boord. Omdat we pas om 14,15 uur vertrokken zaten we al anderhalf uur op de boot voordat we gingen varen, dus is het beter om later te gaan en omdat we er bijna als eerste op gingen waren we er ook als aller laatste weer af en konden we aansluiten in de rij voor de douane, de grens over naar Albanie gaat sneller. Eenmaal in Harwich zijn we naar de Morrison supermarkt gereden om daar op de parkeerplaats te overnachten.

1000005117 1000005120 1000005121 1000005135

Woensdag 29 mei,

Vanmorgen zijn we eerst gaan ontbijten bij Morrison en daarna over Colchester en Luton over A wegen dat zijn hier geen snelwegen met heel veel files en druk verkeer, de wegen in Engeland zijn ook slecht naar Oxford gereden, daar zijn we buiten Oxford op een parkeerplaats gestopt.

1000005155 1000005160 1000005161

Donderdag 30 mei,

Op de fiets naar Oxford, hier waren we 30 jaar geleden met de kinderen ook, veel studenten die ook demonstreren en mooie oude gebouwen, we zijn er een uurtje geweest, maar het was met 14 graden en een stevige wind koud, de lucht begon ook te betrekken dus zijn we weer terug gegaan omdat we geen zin hadden om een bui op onze kop te krijgen. De regen viel mee en wij zijn over Glouchester naar Brecon gereden, wat in het Brecon Beacons natuur park in Wales ligt.

1000005176 1000005180 1000005186 1000005187

Vrijdag 31 mei,

We stonden gisteren net op de parkeerplaats toen er een vriendelijke parkeerwachter naar ons toe kwam om te vragen wat onze plannen waren, parkeren kost hier 5 pond voor 2 uur en na van 18.00 uur tot 8.00 uur de volgende morgen is het gratis, maar je mag maar 1 nacht per week blijven staan. Omdat het 15.30 uur was heeft hij ons gematst met een goedkoop kaartje van 2.50 pond. Omdat we ons geld liever ergen anders dan aan parkeren uitgeven zijn we vanmorgen naar een golfresort net buiten de stad gereden en hebben daar de camper neergezet om een prachtige maar wel pittige fietstocht van 31 km door de heuvels te gaan fietsen. We zijn ook nog in de markthal in Brecon geweest en hebben een poosje op een bank bij de bootverhuur gezeten, altijd weer leuk. Terug bij de camper zijn we nog een uurtje gaan rijden en zijn bij een pub gestopt, hebben daar een biertje gedronken op het terras en zijn er blijven staan om te overnachten.

1000005203 1000005208 1000005211 1000005210 1000005217 1000005215 1000005219

Zaterdag 1 juni,

Het laatste stuk door Engeland, weer verder over mooie slingerende wegen die hier veel beter zijn, in Haverfordwest hebben we boodschappen gedaan bij de Lidl en daarna zijn we naar Fishguard gereden waar een grote parkeerplaats is om op de boot naar Ierland te kunnen wachten.

1000005238 1000005233 1000005236 1000005258

Zondag 2 juni,

Vanmorgen hebben we nog wat langs de waterkant gewandeld, het is prachtig weer dus is het geen straf om hier te zijn, met Belgen gesproken die ook met de camper naar Ierland gaan en om 12,30 uur hebben we ingecheckt waarna we om 14.00 uur vertrokken, de boot ging een kwartier te vroeg weg, hij stond niet vol met auto's maar en stonden 4 grote touringcars aan boord zodat er geen stoel meer vrij was. Er was een groep jonge mannen bij die zeer luidruchtig met veel drank aanwezig waren wat niet prettig was. Toen we van de boot af waren wat allemaal makkelijk ging hebben we nog een half uurtje gereden en zijn bij The Millhouse Bar & Restaurant pub gestopt, hebben daar heerlijk gegeten en zijn er blijven staan om te overnachten. 

1000005257 1000005256 1000005259 1000005265 IMG_20240602_135006 1000005273

Maandag 3 juni,

Het is vandaag Bank Holiday in Ierland, dat is een nationale feestdag dan wordt er niet gewerkt en is alles behalve de pubs dicht. We staan naast de oudste windmolen van Ierland, er komen steeds mensen kijken en foto's maken. Wij hebben de fiets gepakt en zijn Kilmore Quay gefietst, daar is een leuke haven waar veel toeristen komen, we hebben er een poosje op een bank gezeten en zijn daarna weer terug gefietst. In de loop van de middag zijn we met de camper over smalle en zeer smalle wegen naar Hook Head gereden en omdat de mensen een vrije dag hebben was het er heel druk. In Hook Head staat de oudste nog werkende vuurtoren van de wereld, daar moet je geweest zijn. Bij de vuurtoren kan je met de camper niet blijven staan, dus toen we alles gezien hadden zijn we over dezelfde smalle weg weer teug gereden om op een prachtige parkeerplaats in Arthurstown te overnachten. 

1000005282 1000005281 1000005285 1000005290 1000005291 1000005295 1000005292  1000005298  1000005296

Dinsdag 4 juni,

Regen, vannacht tikte de regen op het dak, maar we hebben een paar mooie dagen gehad dus niet klagen. We zijn naar Waterford gereden, dat is een grotere stad, om daar de Waterford Greenway te gaan fietsen. Om 11.00 uur werd het droog dus weer op de fiets om langs een spoorlijntje de route te gaan fietsen, het treintje kwamen we tegen, maar verder stelde het niet veel voor, al werd er best wel veel gefietst. Onze kleinzoon Kody zou zeggen het is saai. Na 15 km hadden we het wel gezien en zijn we weer terug gegaan, om verder naar Dungarvan te rijden waar we weer op een schitterende plek aan het water staan het zonnetje is er weer dus weer een prima dag. 

1000005308 1000005310

Woensdag 5 juni,

Vanmorgen hebben we de fiets gepakt en hebben weer een heel mooi rondje in de omgeving gefietst. Weer terug bij de camper zijn we naar Youghal gereden, dat moet een heel mooi stadje zijn, maar we konden geen plekje om te parkeren vinden dus zijn we maar doorgereden naar Midleton, daar is een grote distillery die we bezocht hebben, er stonden heel veel bussen, een rondleiding van een half uur kostte € 35 daar is wel een bodempje whiskey bij maar wij hebben het er niet voor over. We hebben wat bij de distillery rondgekeken en zijn daarna naar een haventje bij Cork gereden waar we net als vanmorgen weer een mooi uitzicht hadden.

1000005320 1000005325 1000005326 1000005327 1000005329 1000005331

Donderdag 6 juni,

Gisterenavond was het uitzicht nog mooier dus maar weer een foto. Vandaag zijn we op de fiets met een veerboot naar de overkant gegaan om een bezoek aan Cobh te brengen. Cobh was de laatste stop van de Titanic voor de reis naar Amerika alles staat daar in het teken van de Titanic, we hebben in de tentoonstelling gekeken, een foto van de kerk genomen en daarna met een ommetje weer terug. Na de lunch zijn we op de fiets richting Cork gegaan, weer mooi om te fietsen. Cork in een grote stad en toen we in de buurt waren hadden we geen zin om de stad in te gaan dus zijn we met een andere route waarbij we langs een drooggevallen haventje kwamen en een man ons vertelden dat als het vloed is hij weel vol water staat weer terug gegaan. Eenmaal terug bij de camper zijn we nog een stukje de Wild Atlantic Way opgereden en op een parkeerplaats langs het water gestopt.

1000005337 1000005344 1000005347 1000005346 1000005350 1000005351

Vrijdag 7 juni,

De Wild Atlantic Way is een een route van 2500 kilometer meestal langs de westkust van Ierland, de route is bewegwijzerd en je kan hem fietsen en met de auto rijden. Het is de grootste toeristische attractie van Ierland en ze zijn er dan ook trots op, als je hier bent moet je hem gereden hebben, het is vaak zo smal dat de wielen van de camper niet tussen de strepen van de weg passen maar daar moet je even aan wennen. Vandaag zijn we verder langs de route gegaan langs veel haventjes en met mooie uitzichten. In Timoleageu zijn we nog gestopt bij een ruine van een hele grote kerk waar tussen de muren een kerkhof is om daarna door te gaan naar Baltimore, daar zijn we bij de haven gestopt. Nog even een pint gepakt bij de pub en er is weer een dag om.

1000005353 1000005370 1000005369 1000005366 1000005365 1000005373 IMG_20240607_155012 IMG_20240607_154802

Zaterdag 8 juni,

Weer verder met onze reis, eerst moesten we terug naar Skibbereen waar we gisteren ook door gereden zijn, daar is een Lidl dus hebben we de voorraden weer aangevuld, toen zijn we naar Bantry gereden, hebben daar de camper geparkeerd om een rondje door de stad te lopen wat niet zo bijzonder was. Daarna zijn we het schiereiland Beara opgereden, een schiereiland heet hier altijd ring en zijn in Castletownbere op een camperplaats gestopt voor de nacht. Castletownbere is een kleine gezellige plaats met een flinke vissershaven, hier nog een rondje gelopen een terrasje gepakt, het was een mooie dag met veel zon dus we klagen niet.

10000053841000005388 1000005391 1000005393 1000005392 1000005396 

Zondag 9 juni,

Het is hier zo'n 17 graden en de zon is er vaak maar je moet toch een jas aan, de Ieren lopen wel in korte broek en korte mouwen. Weer verder het eiland op, maar de wegen werden nu wel heel smal, er liggen vaak van die metalen reflectors aan weerskanten van de weg in het asfalt, daar moet je overheen omdat het er tussen niet past en dat geeft een enorme herrie, vandaag veel mooie uitzichten en een prachtige natuur en zo kwamen we met een gangetje van zo'n 30 km per uur in de buurt van Killarney terecht weer we op een parkeerplaats gestopt zijn.

1000005390 1000005389 1000005424 1000005415 1000005420 1000005490

Maandag 10 juni,

Killarney is het toeristische centrum van de Wild Atlantic Way, er is hier van alles te doen en er zijn veel B&B en hotels en touringcars, het is dan ook een prachtige stad. Wij zijn vandaag door het Killarney nationaal natuurpark gefietst, over veel gravel wegen, daarna kwamen we op de route naar The Gap of Dunloe, deze is 280 meter hoog dus was het flink klimmen maar de natuur en de uitzichten zijn schitterend, onderweg kom je veel rijtuigjes en wandelaars tegen waarvan je sommige ziet kijken met een gezicht van wat doen die bejaarden hier op de fiets. Eenmaal over de berg en weer in de bewoonde wereld hebben we wat gegeten en daarna zijn we nog door Killarney gelopen. Terug bij de camper stond er 50 km op de teller en heb ik nog een uurtje buiten gezeten. Het was een top dag.  

1000005441 1000005439  1000005447 1000005450 

1000005446 1000005438 1000005437

Dinsdag 11 juni,

Vanmorgen ontdekten we een flinke beschadiging aan de achterkant van de camper, de dader heeft zich niet gemeld dus dat was even slikken. Maar we zijn weer verder gereden, vandaag en morgen rijden we de ring of Kerry dat is een toeristische route waarbij je het advies krijgt om hem met wat grotere voertuigen tegen de wijzers van de klok in te rijden omdat de bussen dat ook doen en anders kom je ze de hele dag tegen. De route is prachtig en op de mooiste plaatsen vergeet je gewoon om foto's te nemen van de mooie vergezichten de Skellig route is ook op de ring maar die is zo steil en de bochten zijn zo scherp dat je met het zweet tussen je bilnaad zit en daar mogen dan ook geen bussen komen. Aan het eind van de Skellig route heb je de Skellig chocolade factory, een chocolade fabriekje waar je alle chocolade gratis kunt proeven en ze zijn dan ook niet krenterig, dus hebben wij daar uiteraard een bezoek gebracht. We zijn doorgereden tot een golfbaan bij Waterville waar je kunt overnachten met de camper.

IMG_20240612_092626 1000005470 IMG_20240611_154634 1000005486 1000005472

1000005478 1000005474Woensdag 12 juni,

Waterville is een leuke stad, maar zo zijn er zoveel. Toen we verder reden kwamen we in Sneem, daar hebben we wat rondgelopen, koffie op een terras gedronken en toen weer verder over Kenmare naar Killarney waar we op de plaats waar we een paar dagen geleden stonden de camper geparkeerd hebben om vervolgens de fiets te pakken en naar de stad te fietsen waar we nog wat rondgelopen hebben.

1000005491 1000005499 1000005494 1000005497 1000005501 

1000005495

Donderdag 13 juni,

Vannacht heeft het flink geregend en het is de hele dag blijven miezeren met een harde wind. Vandaag hebben we een flinke stap gezet, zijn zo'n 150 kilometer verder gereden en dat is hier een flinke afstand. In Tarbert hebben we de veerboot gepakt, die had 20 minuten werk om aan de overkant te komen, je word er keurig geholpen het personeel geeft goed aanwijzingen hoe je erop moet rijden zodat de achter bumper niet de grond raakt en zo zijn we naar de kliffen van Moher gereden. Vanaf de camper zijn we op de fiets naar de kliffen gegaan maar het begon weer te regenen, dus hebben we een paar foto's gemaakt en zijn toen weer terug gegaan, in de camper hebben we nog een Portugees wijntje dus het kan slechter.  

1000005515 1000005516 1000005517 1000005518 1000005519 

Vrijdag 14 juni,

Afgelopen nacht hadden we veel storm en regen, we hebben slecht geslapen maar gaan weer on tour. Over schilderachtig mooie wegen zijn we een stukje van de kust af naar Corrofin in het natuurpark de Burren gereden. De Burren is een gebied van 1800 hectare met voornamelijk heuvelachtig kalksteen, daar hebben we toen het droog werd een fietstocht van 30 km gemaakt bizar om er door te fietsen eerst wat bossen en daarna tussen de stenen door er zijn ook ondergrondse grotten en er stroomt water onderdoor maar daar zie je niks van later zijn we naar de polnabrone Dolmen gegaan waar een hunebed staat wat ongeveer 3500 jaar voor Cr. neer gezet is en waar het water grote gleuven in de steen uitgesleten heeft, we hebben hier op de parkeerplaats overnacht.

1000005535 1000005538 1000005540 

Zaterdag 15 juni,

Vanmorgen zijn we naar Kinvarra gereden, daar staat het Dunguaire Castle wat veel toeristen trekt, er kwam ook nog een groep van Actie reizen met Nederlandse camper en caravans, wij vonden het kasteel niet zo veel voorstellen en hebben daar op de parkeerplaats de fiets gepakt om een rondje van 25 km in de omgeving te fietsen, weer terug bij de camper zijn we een stukje verder naar Oranmore gereden waar we op een rustige parkeerplaats bij het station overnacht hebben.

1000005564 1000005568 1000005570

Zondag 16 juni,

Weer verder, door Galway wat een grotere stad is en toen over een mooie glooiende weg 85 km door naar Clifden. In Clifden hebben we de camper op een parkeerplaats neergezet en hebben een rondje door de stad gelopen. Koffie met in een koffie zaak gedronken en daarna voetbal in de camper gekeken. Toen de voetbal afgelopen was zijn we Gleggan wat een heel klein vissersplaatje is gereden, daar hebben we nog een Fish en Chips gescoord.  

1000005580 1000005587 1000005588 1000005583

Maandag 17 juni,

Vanmorgen de fiets gepakt om verder naar de punt van het schiereiland te gaan, er stond een stevige frisse wind, weer een mooie tocht en onderweg zie je hier voor het eerst dat er turf gestoken wordt, dit gebruiken ze om huizen te verwarmen, op de punt hadden we een mooi uitzicht op het strand van waar je als het eb is over het droog gevallen stuk naar Omey Island kan je ziet er veel wandelaars en auto's naar de overkant gaan. Wij hadden er geen zin in en zijn verder gegaan met onze route. Terug bij de camper zijn weer een stuk verder gegaan, onderweg kom je langs de Aasleagh Falls wat een waterval in het veengebied is die je gezien moet hebben en waar veel toeristen komen er zwemt ook zalm maar wij hebben ze niet gezien. weer verder over een weg waar de schapen langs de weg liggen en er op lopen, ze zullen het wel gewend zijn en worden er niet zenuwachtig van, 20 km voor Westport zijn we bij een een pier gestopt.

1000005609 1000005608 1000005611 1000005613 10000056201000005626

Dinsdag 18 juni,

Op naar Westport, hier boodschappen gedaan en daarna de stad ingelopen. Westport is een mooie toeristische gezellige stad, er stonden nog een paar marktkramen, we hebben er wat rond gelopen koffie in een koffie zaak gedronken en zijn daarna over een mooie glooiende bochtige  weg wat we al normaal vinden naar Achill Island gereden waar net over de brug die het eiland met de het vaste land verbind een camperplaats is waar we naar toe gegaan zijn. 

1000005646 1000005649 1000005647 1000005623 1000005621

Woensdag 19 juni,

Vandaag zijn we verder Achill Island op gefietst, onderweg wordt weer veel turf gestoken en weer veel bloemen we zijn tot Keel gefietst waar een prachtig zandstrand is, hier hebben we een poosje op een bank gezeten om daarna weer meestal langs dezelfde weg weer terug te fietsen. Weer 35 km op de teller. 

1000005671 1000005666 10000056721000005667

1000005674

Donderdag 20 juni,

Weer verder, het was een druilerige dag, dus hebben we een stap van 220km gemaakt naar Donegal waar we in de loop van de middag aankwamen, de route is weer mooi om te rijden. Toen we in Donegal waren was het droog, dus zijn we de gezellige stad met een kasteel en veel mooie gevels ingelopen, we stonden bij een haven vanwaar een rondvaart boot vertrekt daar is tot s'avonds laat wat te zien.

1000005695 1000005689 1000005691 1000005688 1000005693

Vrijdag 21 juni,

Vanmorgen zijn we naar Londonderry gereden, dat is 80km verder en ligt net over de grens in Noord Ierland, je merkt er weinig van dat je de grens over steekt alleen staat op de verkeersborden nu alles aangegeven in miles en moet je betalen in ponden. Het regende toen we vertrokken en we dachten dat het als we in Derry zouden zijn wel droog zou worden, maar dat viel tegen het heeft de hele dag geregend. Omdat we Londonderry wilden bezoeken zijn we blijven staan en heeft Aria een boek zitten lezen en ben ik nog een stuk gaan wandelen, maar daar word je ook niet vrolijk van in de regen. We hebben wel de camper een keer moeten verzetten om televisie te hebben maar dat is ook weer gelukt dus we konden voetbal kijken.

1000005717 1000005724 

Zaterdag 22 juni,

Het is weer droog dus de fietsen naar buiten en over de vredesbrug de stad in. Eerst hebben we nog een kleine 30km in de zeer heuvelachtige omgeving gefietst, daarna nog een kerk bezocht en toen een hapje gegeten in de pub, biertje erbij en de dag kan niet meer stuk. Bij de tourist info hebben we een plattegrond van de stad gehaald en toen zijn we de op de fiets over de muur die om de binnenstad ligt gefietst. Vanaf de muur zagen we de muur schilderingen maar daar zijn we toch dichterbij gaan kijken omdat het zeer indrukwekkend is en dan te bedenken dat het allemaal nog niet eens zolang geleden is gebeurd. Nog wat foto's gemaakt en toen weer terug naar de camper. 

1000005744 1000005739 1000005734 1000005718 1000005760 1000005754 1000005753

1000005756

Zondag 23 juni,

Vandaag zijn we de Causeway Coast route op gereden, dat is een auto route van zo'n 170km lang in Noord Ierland tussen Derry en Dublin die meestal vlak langs de kust loopt. Al snel kwamen we in een verkeerscontrole het was gewoon chaos, die auto's draaiden massaal midden op de weg om en gingen tegen het verkeer in terug, waarom weten we niet, wij konden na enige vertraging gewoon doorrijden. De route is prachtig en we zijn na 50km in Portsteward gestopt, daar hebben we de fiets gepakt en zijn over de route doorgefietst naar Portrush wat zo'n 15km verder is, ook weer zo'n mooi plaatsje en omdat het zondag is overal gezellig druk. Het ws een mooie dag met prachtig weer.

1000005801 1000005802 1000005807 1000005744 1000005813 1000005808 1000005809 1000005812

Maandag 24 juni,

Weer een stukje verder en zo kwamen we in Bushmills terecht, daar vandaan zijn we op de fiets naar The Dark Hedges gefietst, dat is een prachtige beukenlaan met bomen van 200 jaar oud waar opnamen van de serie Game of Thrones geweest zijn en wat nu een toeristische attractie is waar veel bussen met mensen komen het is dan ook schilderachtig mooi om te zien. In de middag hadden we een rondleiding geboekt bij de Bushmills distillery waar je niet mag fotograferen, deze Whiskey distilleerderij is al meer dan 400 jaar oud en daar vinden ze Ierse whiskey beter als Schotse omdat ze in Schotland het graan drogen met turf en roken is de Ierse zoeter en zo leer je nog eens wat. 

1000005821 1000005826 1000005827 1000005829 10000058281000005831 1000005835 1000005837

Dinsdag 25 juni,

Weer op de fiets en nu naar The Giant Causeway, Bushmills, dat is een attractie aan de kust met een heel bijzonder gesteente waar je naar toe kunt lopen of met een busje. Na dat we daar rond gekeken hebben zijn we doorgefietst naar de Carrick-a-Rede Rope Bridge vanwaar je over een loopbrug naar een klein eiland kunt lopen, dat moet ook heel bijzonder zijn maar wij vonden het de 20€ die je moet betalen niet waard. Terug bij de camper zijn we nog een klein stukje gaan rijden en gestopt op een parkeerplaats aan het strand bij Ballycastle. 

10000058521000005857100000585810000058601000005862100000587010000058741000005876 

Woensdag 26 juni,

Na een mooie zonsondergang gisterenavond en een rustige nacht zijn we weer op pad gegaan. Na ongeveer 20 kilometer kwamen we in het mooie dorpje Cashendun terecht, daar zijn grotten waar opnames voor de serie The Games of Thrones gemaakt zijn, daar zijn we naar toe gegaan en hebben er  rondgelopen, prachtig om tussen dat gesteente te lopen. Na het bezoek aan de grotten weer verder over de schilderachtige A2, een feestje om te rijden. We zijn Whitehead gereden en hebben daar op een parkeerplaats bij een golfbaan de camper neergezet voor de nacht.

1000005881 1000005892 1000005910 1000005902 1000005903 1000005909

1000005912 

Donderdag 27 juni,

Vandaag naar Belfast, daar hebben we in het Hazelbank park de camper neergezet en zijn toen op de fiets met zo nu en dan een spatje regen naar de Titanic Experience gegaan, dat is een tentoonstelling in een prachtig gebouw die helemaal gaat over de bouw tot de ondergang van de Titanic met compleet met nagebouwde hutten en passagiers lijsten en heel veel foto's, waarvan veel zwart wit tijdens de bouw van het schip gemaakt, voor de mensen die eraan moesten werken was het geen pretje. We konden in het gebouw met een gondel mee waarbij er van alles te zien was. Het was 8km fietsen vanaf de camper en toen we terug gingen regende het, maar na zo'n dag was dat niet zo erg.

 1000005930 1000005931100000593410000059321000005945 1000005946

Vrijdag 28 juni, 

Weer naar Belfast en nu naar de stad, dat is niet zover van waar we gisteren waren, nog een paar buien afgewacht en toen weer op de fiets. Eerst zijn we naar de St. George's markthal gegaan, dat is een zeer gevarieerde markthal met veel kraampjes etenswaren en verder van alles, alleen niet zoveel kleding zoals we in Spanje gewend zijn. Na de markthal zijn we verder de stad ingegaan en zo kwamen we langs de Belfast City Hall, een imposant gebouw goed voor de foto, weer verder naar de Wall of Freedom, de scheiding tussen de protestante en de katholieke wijk daar zijn weer veel muurschilderingen teveel om alles op de foto te zetten, maar wel weer indrukwekkend om te bedenken wat daar allemaal gebeurd is. Belfast is een stad met veel grote mooie gebouwen en beslist een bezoek waard, het is er erg druk en wij vinden het centrum niet prettig om te fietsen omdat je meest over de busbaan moet en daar rijden taxi's en uiteraard de bussen ook. Vandaag zijn er wel een paar flinke regen buien gevallen, maar wij zijn droog overgekomen. Morgen verder. 

1000005958 1000005960 1000005961 1000005966 1000005970 1000005969 1000005977 1000005976 1000005973

Zaterdag 29 juni,

​​​​Het park waar we staan is tussen elfuur s'avonds en zes uur s'morgens afgesloten dus het is lekker rustig. Wij gaan weer een stukje verder, langs de Ierse zee naar Ballyhalbert, weer mooi om te rijden. Ballyhalbert is het meest oostelijke plekje op het vaste land van Ierland en heeft een mooi haventje met een trailer helling waar het in de loopvan de dag behoorlijk druk werd met bootjes en waterscooters, toen het tij weer op kwam ook zwemmers en kinderen in het water van de haven. We hebben de fiets gepakt en ëen rondje van 35km in de omgeving gefietst.

1000005989 1000005990 1000005991 1000005993

Zondag 30 juni,

Vandaag was het met 17 graden en zo nu en dan een spatje regen geen lekker weer om buiten te zijn, dus zijn de fietsen in de garage gebleven en hebben we een beetje kilometers gemaakt omdat we dat toch een keer moeten doen. Na 20 km stonden we bij de veerboot in Portoferry, daarna door over Newcastle wat een leuke gezellige stad is maar we konden er niet parkeren dus kwamen we een stukje verder in Annalong terecht, wat een leuk dorp is dat, we hebben een rondje langs de haven gelopen, aan de Engelse vlaggen tezien zijn ze blij dan ze Engels zijn. Weer door, de republiek Ierland in en verder langs de Ierse zee naar Annagassan, weer zo'n pareltje. Bij eb staat alles droog en komt het water weer op dan liggen de scheepje weer te dobberen, mooi om te zien. Na 150km is het genoeg, morgen verder.

1000006003 1000006010 1000006013 1000006021 1000006014

1000006020 1000006022 1000006023 1000006025

Maandag 1 juli,

Gisteren avond stond de haven weer vol met water en de bootjes lagen weer te dobberen, wij zijn vanmorgen al vroeg vertrokken en naar Dublin gereden, daar hebben we in het Phoenix park de camper geparkeerd en zijn toen 5km op de fiets naar de stad gegaan, het was een koude druilerige dag.  Aria had wat highlights uitgezocht die we moesten zien, omdat de stad zo groot is dat je niet alles kunt zien,  eerst zijn we naar deCrist Church Cathedral gegaan, daar was niet veel te zien omdat hij helemaal in de steigers staat, daarna de Saint Patrick Cathedral, hier is veel te zien over de geschiedenis van Ierland met oude grafzerken en mooie glas in lood ramen teveel om op te noemen. Daarna zijn we naar het Dublin castle gegaan waar niet veel aan vonden, toen naar de Ha penny Bridge,  een broodje gegeten in de stad en op de terugweg naar de Guinnes Brewery, daar staan lange rijen voor de ingang en je moet als je naar binnen wilt van te voren boeken. Terug bij de camper begon het al snel te regenen en zijn we door de stad met heel veel stoplichten naar Clencullen wat net onder Dublin ligt gereden, hier is Johnny Fox Pub, dat is een van de oudste en hoogst gelegen pub op 300 meter hoogte van Ierland. Daar hebben we heerlijk gegeten en overnacht.

1000006023 1000006037 1000006045 1000006048 1000006051 1000006052 1000006054 1000006055 1000006057 1000006058 1000006060

Dinsdag 2 juli,

Weer verder, over veel smalle binnendoor weggetjes, maar dat zijn we  van lieverlee wel gewend en een stukje snelweg zijn we naar Arklow wat weer aan de kust ligt gereden, daar hebben we bij de haven de camper geparkeerd, ik ben een eind gaan wandelen, Aria heeft een boek zitten lezen, er was wielrennen en voetbal op de televisie en weer een dag om.

1000006072 1000006073 1000006075

Woensdag 3 juli,

De laatste dag Ierland, eerst zijn we over de snelweg naar Wexford gereden, daar hebben we getankt en wat boodschappen gedaan, toen zijn we doorgereden naar het Millhouse restaurant waar onze eerste stop in Ierland was, hier hebben we de fiets gepakt en zijn met een ommetje naar Rosslare Harbour gefietst en weer terug. Aan het eind van de middag hebben we in het Restaurant gegeten en toen zijn we naar de haven gereden waar de Stena Nordica op ons lag te wachten.

10000060841000006085 1000006091 1000006093

Donderdag 4 juli,

Het was gisterenavond hartstikke druk bij het inchecken, er lagen drie schepen die alle drie aan het laden waren en alles moest langs twee loketten, voor ons stond een Engels busje wat ze terug stuurden en dat duurde een eeuwigheid voordat het allemaal geregeld was. We zijn met enige vertraging vertrokken en waren om twaalf uur aan de overkant, daar is een parkeerplaats waar je kan staan dus makkelijk allemaal. Vanmorgen stond er een harde wind en zijn we naar Pembroke gereden, daar is een heel groot kasteel  altijd goed voor een foto, we hebben wat door het plaatsje gelopen en zijn in de loop van de middag verder gegaan, we zijn wat aan het dwalen gegaan, hebben onderweg nog een kasteel gespot en omdat er in Wales bijna overal borden staan met no overnight parking of ze vragen 35 pond voor een nacht parkeren kwamen we weer bij de Cresselly Arms  pub terecht waar we op de heen reis ook waren. 

 1000006105 1000006103 1000006102 1000006106

vrijdag 5 juli,

Vanmorgen hebben we het rustig aangedaan en zijn over de snelweg M4 met onderweg een flinke file naar het Caerleon Amphitheatre in Newport gereden, omdat het volgens het weerbericht zou gaan regenen hebben we snel de fiets gepakt om een flink rondje in de omgeving te fietsen, in Newport nog een paar foto's van mozaïek in tunnel wanden gemaakt, de laatste kilometers naar de camper begon het te regenen, dus de planning was goed, als het morgenochtend droog is gaan we kijken  of het theater interessant is.

 1000006116 1000006118 1000006119

Zaterdag 6 juli,

We staan hier eigenlijk in Carleon, dat is een museum dorpje wat tegen Newport aan ligt. Gisteren avond was er een festival in het Amphitheatre, we weten niet hoe en wat maar het publiek had onze haar kleur en het regende hard, zodat iedereen snel weer weg was. Vanmorgen was het droog dus hebben we een rondje door het dorp gelopen voor de foto's, je ziet iin Engeland en Ierland regelmatig dat ze in die oude telefoon cellen een Aed apparaat geïnstalleerd hebben, toch weer slim. Na de koffie zijn we weer gaan rijden, over de M4 richting Londen, bij Bristol over een grote brug, het plan was om in Swindon te stoppen omdat je daar mooi kan fietsen maar het weer was zo slecht dat we maar door gereden zijn, onderweg zagen we nog een tanktransport, misschien wel voor Oekraïne, dan hebben ze nog een stukje te gaan, zo kwamen we met heel veel files op de rondweg bij Londen, we dachten dat het op zaterdag wel mee zou vallen, dus niet in Cheltenham waar we bij een sportcomplex overnacht hebben.

1000006143 1000006142 1000006139 1000006131 1000006136 1000006138 1000006145 1000006146 1000006149

1000006151

Zondag 7 juli,

Het werd al vroeg druk met sporters en om niet op een overvolle parkeerplaats te staan zijn we op tij gaan rijden voor de laatste 50km naar Harwich. In Harwich hebben we de camper weer op de parkeerplaats bij de Morrison supermarkt neergezet, daarna hebben we de fiets gepakt en hebben een rondje van 35km in de omgeving gefietst, we kwamen weer aan de waterkant uit, langs de museum vuurtoren en toen door het oude dorp waar niet veel te beleven was,  toen begon het te regenen maar we waren vlak bij de camper dus daar hadden we geen last van. In de middag harde regenbuien, toen hebben we de tour zitten kijken en na het avondeten zijn we naar de haven gereden weer we tegenover de checkin een plekje met een mooi uizicht hadden op alles wat met de nacht boot meeging.

1000006168 1000006170 1000006173 1000006171  1000006175 1000006178

Maandag 8 juli,

Omdat er autoraces waren in Engeland was er gisterenavond al veel verkeer met van die gepimpte auto's die ze achter de auto op camper op een aanhanger hadden en er stonden er ook die vanmorgen meegingen, die waren tot één uur aan het bierdrinkers op de parkeerplaats en waren behoorlijk luidruchtig, dus hebben we niet zo goed geslapen en we moesten al vroeg weer uit bed om in de rij tegaan staan voor de boot, maar het was mooi weer, de mooiste dag van deze reis en alles was super geregeld, de boot vertrok om negen uur zodat we om vijf uur van boord reden en toen nog 10km naar huis, dat was te overzien.

1000006187 IMG_20240708_090218 IMG_20240708_092059 IMG_20240708_092231

Tot slot,

Het was een mooie reis, Ierland is een prachtig land en er zijn mooie dingen tezien, de mensen zijn vriendelijk en wij vonden vooral Noord Ierland met de Coastal route mooi, je kunt er uitstekend wandelen en met de elektrische fiets kan je goed fietsen. Wij hebben voor overnachtingen gebruik gemaakt van park4night en zo nu en dan campercontact, voor fietsen hebben we een app van komoot met werelddekking. In totaal hebben we 3500km met de camper gereden en 600km gefietst. Weer bedankt voor alle reacties, dat is altijd weer leuk. Groetjes, Johan en Aria

Foto’s

9 Reacties

  1. Anneke Platje:
    30 mei 2024
    Heel veel plezier en goeie reis.
  2. Esther:
    31 mei 2024
    Een hele fijne en goede reis!
  3. Annemiek:
    31 mei 2024
    Leuk om jullie weer te gaan volgen! Ga er van genieten, goede reis!!
  4. Bart Vervoort:
    31 mei 2024
    Geniet ervan en een “save trip”.
  5. Yvonne de krom:
    31 mei 2024
    Fijne vakantie, geniet ervan, we gaan jullie weer volgen
  6. Yvonne Buys:
    31 mei 2024
    Ha Aria en Johan, We wensen jullie een goede vakantie toe!
    Groetjes van Buck en Yvonne
  7. Trude Willemstijn:
    1 juni 2024
    Leuk om weer jullie verslag te lezen. Geniet van de reis en groetjes van Thijs en Trude.
  8. Dorien Vellekoop:
    8 juni 2024
    Hi hi hi dat zou je kleinzoon inderdaad zeggen 😂
  9. Jan voorwinden:
    12 juni 2024
    Leuk hoor