Winter 2020 Spanje en Portugal

19 maart 2020 - Maassluis, Nederland

Maandag 20 januari,

Gisteren kregen we een mailtje van Transavia dat we om 12.00 uur in plaats van 7.15 uur zouden vliegen, dus heeft Helma ons voordat ze naar haar wek ging om 9.00 uur op het vliegveld in Rotterdam afgezet. In de loop van de ochtend kregen we meldingen dat de vlucht weer vertraagd was en de voucher die we gehad hebben voor het restaurant opgewaardeerd was, het vliegtuig stond klaar maar omdat er brand geweest is, samen met het slechte weer was het vliegveld in Alicante gesloten. Om 18.00 uur werden we opgeroepen om in de bus te gaan en zijn we naar de bagage band gebracht om de koffers op te halen, daar kregen we de mededeling dat we naar het Best Western hotel konden lopen of naar huis gaan, wij hebben voor het eerste gekozen, kregen daar een diner aangeboden en een prima kamer. Morgen weer een nieuwe dag.

DSC_1827 DSC_1828

Dinsdag 21 januari,

Vannacht hebben we een mail gekregen dat we om 7.40 uur naar Murcia zouden vliegen. Om 5.30 uur zaten we aan een goed ontbijt, daarna zijn we naar de vertrekhal gelopen, weer vertraging en uiteindelijk stegen we om 9.15 uur op. Het was mooi om boven de wolken te vliegen en we waren om 11.30 uur in Murcia, daar was niets meer geregeld door Tranavia, we zijn met een bus naar het busstation in Murcia gegaan we moesten drie kwartier wachten op een bus naar het vliegveld van Alicante waar we om 14.30 uur waren, daar hebben we de parking gebeld om ons op te halen en toen ging alles heel snel om 15.00 uur reden we weg, boodschappen gedaan, water getankt en daarna zijn we blijven staan op de parkeerplaats van het winkelcentrum in Gran Alicant.

DSC_1829 DSC_1830  DSC_1832~2

Woensdag 22 januari,

Het was prettig wakker worden met de zon op het raam van de camper, voor de lunch rustig aan gedaan, nog wat boodschappen gedaan en daarna zijn we een paar kilometer verder aan de andere kant van de berg naar het strand van Carabassie gereden waar Ede en Ineke ook staan. Het was leuk om ze na anderhalf jaar weer te zien en we hadden genoeg bij te praten buiten in de zon, gelukkig was er voldoende wijn in voorraad.

DSC_1831~3

Donderdag 23 januari,

Na de koffie zijn we met Ede en Ineke over Santa Pola waar je in de straten goed kunt zien hoe veel water er in de straten gestaan heeft naar La Marina gefietst. In La Marina hebben we op het strand waar we voorheen vaak stonden gekeken en in de stad wat gegeten, later nog een paar boodschappen gedaan bij de Aldi en toen we terug bij de camper waren stond er weer ruim 40 km bij op de teller, niet slecht voor de eerste dag.

DSC_1831~4 20200123_130312

Vrijdag 24 januari,

De dag begon met bewolking, we hebben wat klusjes in en om de camper gedaan, geprobeerd foto's te maken van de parachute springers waarvan er soms wel 6 in de lucht hangen die hier achter de camper van de berg afspringen maar het was te lastig om een redelijke foto te maken. Aan het eind van de middag konden we weer buiten in de zon zitten.

20200124_163357 DSC_1832

Zaterdag 25 januari,

Het was fris op de fiets toen we vanmorgen naar de markt in Santa Pola gingen. In Santa Pola is op zaterdag een grote markt, al komen er wel veel open plekken tussen de kramen, hier zijn allerlei spullen, groente en fruit te koop. Eerst hebben we een heerlijke kop koffie gedronken samen met Ede en Ineke kostte 1 Euro per kop dus dat viel wel mee, toen wat rondgelopen op de markt, een gegrilde kip gekocht die we later in de camper opgegeten hebben en verder een boek zitten lezen.

DSC_1833

Zondag 26 januari,

Vandaag hadden we voor het eerst de hele dag volop zon, dus hebben we lekker buiten gezeten en verder eigenlijk niets gedaan.

DSC_1834

Maandag 27 januari,

Weer een nieuwe zonnige dag, een stukje verder, uitgezwaaid door Ede en Ineke die we over een paar dagen wel weer zullen zien zijn we naar de gaspomp in Santa pola gereden, daarna water getankt, vuil water geloosd en het toilet geleegd op de camperplaats in Santa Pola, vervolgens zijn we naar San Fulgencio bij La Marina gereden voor boodschappen. Na de boodschappen zagen we een Sushi restaurant, het was lunch tijd dus zijn we daar maar eens gaan kijken en hebben heerlijk Sushi gegeten. Na het eten zijn we naar Torrevieja gereden waar we weer een plekje met een mooi uitzicht hebben.

DSC_1835~2 20200127_133035

Dinsdag 28 januari,

Aan de overkant van de weg hebben we een terras ontdekt waar je heerlijke koffie kunt drinken voor 1 Euro, daar kan je het zelf niet voor zetten. Na de koffie zijn we de stad ingegaan en hebben een kapper opgezocht omdat ik nodig een knipbeurt moest hebben. We moeten even wachten, dus nog even de stad ingegaan en toen de stoel in, het was weer een super goede kapper en voor 10 Euro kan ik er weer een poosje tegen. Na de kapper zijn we over de drukke boulevard met volle terrassen naar de camper gegaan en konden we nog buiten in de zon zitten. Aan het eind van de middag hebben we bij Ede en Ineke die er inmiddels ook waren een wijntje gedronken.

DSC_1835~3 20200128_124755

Woensdag 29 januari,

Vandaag met zijn vieren koffie gedronken op het terras aan de overkant van de weg, daarna hebben wij een rondje over Punto Prima gefietst, daar staan een aantal nieuwe flatgebouwen, verder is er niet veel te beleven. Later in de middag kwamen we Ede en Ineke tegen op de boulevard en hebben we nog een biertje gedronken op een terras in de zon. Het kan slechter.

20200129_171526 20200129_152339 DSC_1836~2

Donderdag 30 januari,

Vanmorgen zijn we al vroeg op de fiets gestapt om bij Nico en Nel op bezoek te gaan. Nico en Nel hebben een huis gehuurd in San Fulgencio bij La marina, een prachtig huis met een mooi zonnig terras, een zwembad en alles er op en er aan. Toen we er waren was er weer genoeg om bij te praten, we zijn met zijn vieren uit eten geweest in een tapas restaurant en aan het eind van de middag zijn we weer terug gefietst. Het was een gezellige dag.

IMG-20200130-WA0006 DSC_1841 IMG-20200130-WA0002 IMG-20200130-WA0003~4
Vrijdag 31 januari,

Het beloofde weer een prachtige dag te worden, dus gingen we met z'n vieren naar de markt. in de stad reden we rechts langs een file stilstaande auto's waarvan er bij een plotseling iemand de rechter deur open deed zodat Ede er vol tegen aan reed, hij smakte tegen de grond en was flink duizelig, de bestuurder belde de politie en die wilde een ambulance laten komen. Na verloop van tijd knapte Ede weer een beetje op dus een ambulance was niet nodig, de politie was heel behulpzaam en de bestuurder vond het ook heel erg. Toen de gegevens opgenomen waren en het weer een beetje ging zijn we naar een terras gelopen voor een kop koffie waarna Ede en Ineke weer naar de camper gegaan zijn en wij naar de markt. In Torrevieja is er een hele grote regionale weekmarkt en volgen internet zijn er meer als duizend kramen met meestal groente, fruit en kleding, wij hebben er weer gegrilde kip gekocht en het ook voor Ede en Ineke meegenomen. Verder hebben we in de zon gezeten en tegen de avond een glas wijn met Ede en Ineke bij onze camper gedronken.

20200131_111257 20200131_121157
Zaterdag 1 februari,

Weer een nieuwe dag, Ede heeft goed geslapen en is er een stuk beter aan. Eerst hebben we koffie gedronken op het terras aan de overkant van de weg en daarna met z'n vieren op de fiets om het zout meer gereden, het was een mooie fietstocht al was het pad hier en daar slecht maar dat zal wel door de vele regen van een paar weken geleden komen. Eenmaal weer in Torrevieja hebben we nog een paar boodschappen gedaan, een biertje gedronken op een terras aan de boulevard en weer was er bijna een dag om.

DSC_1847~2 DSC_1846~2

Zondag 2 februari,

We hebben na de koffie een rondje door de stad gefietst, maar er is behalve de horeca zaken niets open. Verder hebben we buiten in de zon gezeten, in de loop van de middag kreeg onze Zweedse achter buurman die er ook al de hele week staat met zijn camper, nou ja camper, visite van andere Zweden, als je verder niks te doen hebt beleeft je toch weer wat als die vracht wagens voor je neus aan het parkeren zijn.

DSC_1844~2 DSC_1850~2

Maandag 3 februari,

Vandaag gaan we weer wat kilometers maken, we hebben er tot nu toe totaal ongeveer 50 gereden dus dat schiet niet op. Eerst zijn we naar San Pedro del Penitar gereden, hier hebben we de camper gewassen en dat was geen overbodige luxe met al dat stof van 2 maanden buiten staan in Spanje, daarna zijn we naar de parkeerplaats bij de Salinas, dat is een natuur gebied bij de zoutmeren gegaan, daar is een kraan waar je water kunt pakken. Op de parkeerplaats hebben we de randjes, de hoekjes en de ramen schoongemaakt, gelijk de tank vol gedaan met water en toen alles spic en span was zijn we over de snelweg naar Mazarron gereden, hier waren Ede en Ineke inmiddels ook en hebben we de rest van de dag in het zonnetje gezeten.

20200203_121058 20200203_123143 DSC_1844 20200203_123212

Dinsdag 4 februari,

Op de fiets naar Bolnuevo wat altijd weer een mooie rit is, later nog een paar boodschappen gedaan en wat klusjes aan de camper en verder in de zon en omdat het toch behoorlijk warm is in de schaduw gezeten. Het is misschien in Nederland moeilijk voor te stellen maar we zitten hier nu gewoon tot s'avonds kwart over zes aan ons t-shirt en in de korte broek buiten, maar het kan over een paar dagen wel weer anders zijn.

DSC_1848 20200204_185813 20200204_185711
Woensdag 5 februari,

Het was al snel gebeurd met het mooie weer, vanmorgen hadden we een miezerige regen, dus zijn we maar weer vertrokken uit Mazarron. het eerste op onthoud dat we hadden was een lijkwagen, de kransen hangen er hier aan de buitenkant aan, de foto is niet zo best maar dat komt door de regen. Eerst zijn we naar het strand van San Juan de Los Terreras gereden, maar omdat het geen lekker weer was om buiten te zijn en we toch naar het zuiden willen zijn we na de lunch over de snelweg A7 doorgereden naar Guardias Viejas bij Almerimar waar we al was het niet in de korte broek nog buiten konden zitten.

20200207_174244 20200207_173932

Donderdag 6 februari,

Er stond vandaag een stevige wind, dus was het goed weer voor het windsurfen, wij zijn tegen de wind in op de fiets naar Almerimar gegaan. Almerimar is een havenplaats die vol ligt met jachten en zeilboten, er lopen wel wat mensen rond, maar er is niet veel te beleven, we hebben met z'n vieren de havens rond gefietst en op een overdekt terras tapas gegeten. Terug bij de camper konden we op ons eigen terras uit de wind in de zon buiten zitten.

20200207_173844 20200207_173624 20200206_115542

Vrijdag 7 februari,

Vanmorgen zijn we vlak langs de kust over de N340 door dorpen en over slinger wegen naar Playa Granada bij Motril gereden. Ede en Ineke waren er al omdat zij de snelweg genomen hebben, buiten koffie gedronken en na de lunch op de fiets naar Salobrena, daar zijn we over de boulevard gefietst en een stukje door het achterland. Later op de dag kwam er bewolking en was het niet aangenaam meer om buiten te zitten.

DSC_1853~2

Zaterdag 8 februari,

Na de koffie zijn we op de fiets naar het winkelcentrum in Motril gegaan, daar hebben we in de diverse winkels geshopt en terug bij de camper buiten in de zon gezeten. Morgen Portugal.

Zondag 9 februari,

Afscheid genomen van Ede en Ineke, we moesten wel een traantje wegpinken maar je moet er doorheen, vervolgens de tank volgegooid met diesel van 1,14 Euro krenten die we zijn en daarna langs Malaga en Sevilla naar Castro Marim net over de grens in Portugal het was een voorspoedige rit van 430 km en 5,5 uur over prachtige snelwegen. Daar aangekomen stonden de paarden al op ons te wachten, toch nemen wij liever de fiets, dus hebben we de fiets gepakt om een rondje over Monte Gordo te fietsen, daar hebben we nog op een terrasje gezeten waar je alleen maar Nederlands hoort praten, dus we zijn op de storm na weer thuis.

20200209_091220 20200209_092246 20200209_142032  20200209_151619

Maandag 10 februari,

Weer een nieuwe dag, vanmorgen zijn we over een nieuw fietspad wat zo glad is als een biljartlaken langs de prachtige natuur naar Vila Real gereden, daar hebben we de veerboot naar Ayamonte in Spanje genomen, hier hebben we een rondje door de gezellige stad gelopen en daarna hebben we een flinke fietstocht over fietspaden die er veel zijn langs havens en appartementsgebouwen in de omgeving gefietst. Terug in Vila Real hebben we nog een terrasje gepakt voor we naar de camper gingen. Het kan slechter.

20200210_105829 20200210_180049 DSC_1865~2 DSC_1866~2

Dinsdag 11 februari,

Vanmorgen hebben we eerst de camper aan de binnenkant gepoetst en gestoft, daarna koffie in het restaurant bij de supermarkt aan de overkant van het plein gedronken, voor 55 Eurocent is dat nog te betalen. Na de koffie de fietsen weer uit de garage gehaald om door het natuurgebied en de zoutmeren waar je flamingo's kunt spotten maar het pad erg slecht wordt weer naar het mooie fietspad gefietst om daarna naar Vila Real te gaan. In Vila Real zijn we naar de overdekte markt geweest, maar de meeste kramen waren dicht, daarna nog wat door de stad gelopen en toen naar Monte Gordo om bij O'Tapas te gaan eten wat weer zoals vanouds voortreffelijk smaakte.

DSC_1875~4 DSC_1876 DSC_1879

Woensdag 12 februari,

Na eerst vuil water te hebben geloosd, het toilet geleegd en schoon water te hebben getankt, hebben we tot slot natuurlijk nog  een kop koffie bij de supermarkt gedronken, daarna zijn we weer een stukje verder gereden. Bij Tavira in het natuur gebied bij het hotel hebben we de camper neergezet en zijn daarna op de fiets naar Tavira gegaan, wat rond gelopen, daar zagen we dat ze het plastic sparen in een vis ook een idee, verder hebben we nog een paar boodschappen gedaan en in en bij de camper een boek gelezen waarbij de mussen ons gezelschap hielden.

DSC_1886~2 DSC_1885 DSC_1882~2 DSC_1884~2

Donderdag 13 februari,

Vandaag zijn we naar Fuseta gefietst, altijd weer een prachtige rit over Luz, en door het Rio Formosa, wel 40 kilometer heen en weer vanaf waar we staan. In Fuseta hebben we bij de haven heerlijke Sardienes gegeten, terug in Tavira ontdekten we dat Siem en Franka achter het bungalowpark van Luz staan na wat heen en weer gebel afgesproken dat we elkaar morgen zullen zien. In Tavira zaten we op een terras koffie te drinken en zien we Siem en Franka in de stad fietsen, dus hebben we gezellig op een ander terras samen een biertje gedronken en bij gepraat.

DSC_1889~2 DSC_1887 DSC_1890 DSC_1893

Vrijdag 14 februari,

Weer vertrokken vanaf de plaats bij het hotel en naar de parkeerplaats achter het bungalowpark gereden waar Siem en Franka staan en waar we uitgenodigd zijn voor de koffie en ?????, Jan en Jolanda kennissen van Siem en Franka die in een bungalow op het park zaten waren er ook en met een glas wijn erbij was het gezellig, Franka kreeg het idee om Indiaas te gaan eten in Tavira, dus met z'n allen op de fiets naar Tavira wat in de valentijn sfeer was. Het eten op een terras was voortreffelijk en toen we aan de koffie zaten bedachten we ons dat we de foto helemaal vergeten waren.

DSC_1894 IMG-20200214-WA0001 DSC_1897

Zaterdag 15 februari,

Op naar de markt, eerst hebben we met z'n vieren een kop koffie op een terras in de stad gedronken en daarna naar de markt, het is een markt zoals er veel zijn in Portugal, veel kleding, allerlei groenten en bloemen planten groot en klein en levende kippen en vogeltjes. Wij hebben op een terras op de markt piripiri kip gegeten met een salade en een fles wijn. Op zo'n trras zitten veel Portugezen en het is allemaal heel sober met plastic tafeltjes en stoeltjes, maar wel lekker en gezellig. Na de markt zijn we terug gegaan naar de camper om in de zon te zitten. Weer een topdag.

DSC_1899~2 DSC_1900 DSC_1902~2

Zondag 16 februari,

Vanmorgen hebben we buiten bij de camper gezeten, om na de lunch op de fiets naar Cabanas te gaan. In Cabanas was het druk op de terrassen en waren er een aantal mensen kokkels aan het steken in de droog gevallen rivier, dan zijn kaplaarzen geen overbodige luxe. Aan het eind van de middag hebben we het terras bij de camper geopend en nog een poosje in de zon gezeten.

DSC_1902~3 DSC_1904~2 DSC_1905~2

Maandag 17 februari,

Vandaag wat in de omgeving van Tavira rond gefietst en verder bij de camper gezeten.

DSC_1909~2 DSC_1910~2

Dinsdag 18 februari,

De parkeerplaats achter het bungalowpark waar we heel mooi stonden hebben we weer verlaten om weer een stukje richting Spanje naar Monte Gordo te gaan. In Monte Gordo hebben we de camper bij de flat gebouwen neergezet waar een heel rijtje campers met alleen gele kentekenplaten stonden, de plek is niet zo mooi maar wel op loopafstand van de stad, op een terras in de stad hebben we in het zonnetje koffie gedronken en toen we weer bij de camper kwamen waren Siem en Franka er ook. Met z'n vieren zijn we de stad ingelopen om bij ons favoriete restaurant O'Tapas te gaan eten en het smaakte weer voortreffelijk en daarna uitbuiken in de camper.

DSC_1909 DSC_1919~2 DSC_1916 DSC_1912 IMG-20200218-WA0005

Woensdag 19 februari,

Vandaag hebben we onze dag nuttig besteed, eerst Siem en Franka uitgezwaaid die een kennis op gingen zoeken, we weten niet wanneer we ze weer tegenkomen maar het zal wel niet zo lang duren. Wij zijn naar Olhao vertrokken, onderweg water getankt op het voor ons bekende plekje bij de Torre in de Ria Formosa en in Olhao bij de Intermarche gestopt, daar hebben we in het restaurant eerst koffie gedronken, daarna de camper aan de buitenkant gewassen, kosten 2 Euro, een was in de wasmachine en daarna in de droger gedaan kosten 8 Euro, dus het was weer een dure dag en intussen wat boodschappen gedaan, dat kan allemaal bij zo'n supermarkt. In de loop van de middag zijn we naar de andere kant van de stad gereden, waar een braakliggend terrein is waar je kan staan en we zijn niet de enigen, het is hier hartstikke druk.

20200219_172514 DSC_1920~2 DSC_1921

Donderdag 20 februari,

Weer een nieuwe zonnige dag op het camper dorp in Olhao, er staan hier wel 150 campers, we zijn vanmorgen verkast naar een mooi zonnig plekje,hebben een paar boodschappen gedaan  en verder genoten van de zon bij de camper. In de loop van de middag zijn we de stad ingelopen, hebben een terrasje gepakt en nog wat winkels gekeken. Weer een top dag.

DSC_1922~2 DSC_1924~2

Vrijdag 21 februari,

We proberen de camper altijd zo neer te zetten dat als we s'morgens de gordijnen open doen zo veel mogelijk de zon in de camper hebben, dus zaten we vanmorgen om 8.00 uur binnen in de zon te ontbijten. Na het ontbijt hebben we de fiets gepakt om naar Fuseta te gaan wat altijd weer een mooie tocht is van zo'n 30 kilometer heen en weer. Onderweg nog een koffie gescoord en in Fuseta was er voor de kinderen een carnavals optocht waar we een poosje naar hebben zitten kijken. Terug in Olhao hebben we bij de Take Away van de Intermarche een kebab gehaald en verder konden we uit de wind die best wel fris was naast de camper zitten.

20200222_173748 20200221_113209 20200222_173830

Zaterdag 22 februari,

Weer op de fiets, maar nu de andere kant uit naar Faro, dat is niet zover. In Faro zijn we in de oude binnen stad geweest waar we al een paar keer eerder waren, als je in Faro een beetje buiten de toeristische wandelroutes en terrassen loopt zijn er veel vervallen gebouwen, echt mooie gebouwen zijn er ook niet veel en de sinaasappelbomen staan midden in de stad, maar ze zullen wel niet te eten zijn, er zal wel niet zoveel brand zijn, de brandweerauto's staan al jaren op de zelfde plaats te verstoffen. We hebben een poosje op een bank bij de haven gezeten en zijn toen weer naar ons prive terras bij de camper gegaan.

DSC_1925~2 DSC_1930~2 DSC_1929 20200222_115619

Zondag 23 februari,

Vanmorgen zijn we naar de stad gelopen waar het gezellig druk was, daar hebben we koffie gedronken met een koekje er bij, daarna nog wat rondgelopen en toen vonden we het tijd voor een wijntje op een terras. De lunch hebben we om kosten te besparen maar bij de camper genuttigd en later in de middag hebben we nog een poosje de fiets gepakt om nog een rondje te doen.

DSC_1932~2 DSC_1933

Maandag 24 februari,

De dag begon met behoorlijk wat kosten, 3 Euro voor een tank water bij het sani station en 20 Euro voor een tank gas. We zijn vertrokken uit Olhao om 25 kilometer verder bij Faro achter het vliegveld weer te stoppen, achter het vliegveld kan je goed staan, er staan dan ook behoorlijk wat campers, hier staan we vlak achter de start baan dus is het makkelijk vliegtuigen spotten. Na de lunch zijn we op de fiets over een dam en een brug naar het eiland van Faro gegaan, dat is erg toeristisch, hier zijn bruggen in de duinen van honderden meters lang waar vissershuisjes langs staan, er waren vissers iets aan het schoonmaken maar we konden er niet achter komen wat het was. Terug bij de camper was het weer buiten zitten, de zon gaat hier na zes uur pas onder.

DSC_1937~2 DSC_1935~2 DSC_1939 DSC_1941~2

Dinsdag 25 februari,

Een nieuwe dag en weer naar Faro, dit keer achterlangs het vliegveld meestal over onverharde paden die vanwege de droogte goed te fietsen zijn. Halverwege natuurlijk nog een koffie stop gedaan en het was weer prima koffie. In Faro zagen we een winkel van Comur, een Portugese conserven fabriek. In deze winkel staan de wanden aan een kant vol blikjes sardientjes en de andere wanden blikjes met andere soorten vis, heel bijzonder om te zien. In het shopping centrum van Faro heb je op de boven verdieping aan aantal leuke restaurantjes waar we wat gegeten hebben, verder hebben we nog geshopt maar we hebben niks nodig dus zijn we maar weer terug gefietst. De foto van de ondergaande zon is speciaal voor Ineke omdat ze dat zo mooi vindt.

DSC_1958 DSC_1959 DSC_1955~2 20200224_181821

Woensdag 26 februari,

Vanmorgen hebben we een boek gelezen en na de lunch zijn we op de fiets over een pad langs het water richting Vale de Lobo gereden, dat is achter de golfbanen langs. Het was een hele mooie fietstocht door de natuur, we hebben bij een strand paviljoen koffie gedronken en zijn daarna tussen de golfbanen door en langs dure huizen weer terug gegaan. Het was weer een mooie dag.

DSC_1961~2 DSC_1970~2 DSC_1965~2

Donderdag 27 februari,

Vandaag zijn we naar Loule gereden, daar hebben we boodschappen gedaan bij de Lidl en daarna bij de stad geparkeerd, waarna we de stad ingelopen zijn waar een prachtige oude markthal is waar naast groente, fruit en vis ook kruiden, noten, vijgen en blikjes met zoetwaren, brood en handdoeken verkocht worden. We hebben ook het kasteel bezocht wat gratis is voor bejaarden dus dat was weer een meevaller, nog wat door de gezellige binnenstad gewandeld, wat gegeten op een terras en een poosje bij de camper gezeten waar het te warm was om in de zon te zitten.

20200227_120054 DSC_1972 20200227_121608 DSC_1978 20200228_185729

Vrijdag 28 februari,

Het is wasdag, vanmorgen zijn we terug gereden naar Olhao. daar hebben we een paar keer een wasmachine gevuld wat hard nodig was en natuurlijk in de droger gedaan wat toch wel een aantal uren van de dag in beslag nam. Siem en Franka waren ook naar Olhao gekomen dus hebben we aan het eind van de middag een wijntje gedronken op het terras naast de camper. Na het avond eten heeft oma nog een kaart geschreven naar Kody en weer was er een dag om.

DSC_1983 DSC_1984

Zaterdag 29 februari,

De zon liet het vandaag een beetje afweten, s'middags vielen er zelfs een paar druppels regen en dat was wel even schakelen. vanmorgen zijn we naar de markt geweest, daar hebben we op een terras koffie gedronken waar nog een meiden groep een optreden gaf. Op de markt hebben we een zak sinaasappels gekocht en s'middags hebben we in een restaurant met z'n vieren gegeten, daarna in de camper een boek gelezen omdat het geen weer was om buiten te zitten.

DSC_1986 DSC_1988  DSC_1989 DSC_1990

Zondag 1 maart,

Na het ontbijt zijn we met z'n vieren op de fiets naar Moncarapacho gegaan, dat is ongeveer 20 kilometer heen en weer vanaf Olhao, het is wat heuvelachtig maar goed om te fietsen en een mooie rit meestal over stille wegen. In Moncarapacho is iedere eerste zondag van de maand een hele grote markt waar werkelijk van alles te koop is, hier hebben we rondgelopen en zagen we dat de piri piri kippenzaak waar we eerder in Tavira gegeten hebben er ook was, dus hebben we heerlijk piri piri kip gegeten met een fles wijn erbij. Later hebben we in de camper nog een wijntje gedronken. Morgen gaan Siem en Franka wat noordelijker en wij blijven in de Algarve, dus zullen we elkaar voorlopig niet meer zien, het waren gezellige dagen met z'n vieren. De zon liet het vandaag zo nu en dan afweten en het was geen weer voor de korte broek, maar verder lekker om buiten te zijn en wat te doen.

20200301_113016 20200301_113649 IMG-20200301-WA0000 20200301_113354

Maandag 2 maart,

Weer verder, vanmorgen hebben we eerst geshopt bij de Declathon in Faro, daar waren Siem en Franka ook, we hebben samen nog koffie gedronken in het winkelcentrum en daarna zijn we ieder een kant uit gegaan, wij zijn naar Praya dos Tomatos tussen Afbufeira en Quarteira gereden, hier staan we al een aantal jaren een paar dagen, het is een mooie rustige plaats en verder is er niets maar we kunnen overal naar toe fietsen, er staan allerlei campers ook hele grote omdat er ruimte zat is. De dag hebben we verder door gebracht met buiten in het zonnetje zitten.

DSC_1994 DSC_1995~2

Dinsdag 3 maart,

Vanmorgen zijn we op de fiets naar Albufeira gegaan, daar hebben we een rondje gelopen, we waren er al vaker dus er was niets nieuws te ontdekken, wel werd er veel verbouwd en opgeknapt aan de terrassen en je ziet er ook veel Engelsen, dat is te zien aan de witte benen in de korte broeken. Terug bij de camper hebben we een boek gelezen, een stukje gewandeld en het uitzicht vanuit de camper is ook niet verkeerd. Het was een wisselend bewolkte dag en er stond een stevige wind, dus moeten we wel een vest aan.

DSC_2001 DSC_1995

Woensdag 4 maart,

Het was markt in Quarteira dus zijn we daar naar toe gegaan, we wisten dat Jaap en Arma daar op de camperplaats stonden, daar hebben we eerst gekeken maar ze waren er niet, wel zagen we een camper die tegen een betonnen paaltje geparkeerd stond, dat zal wel niet de bedoeling geweest zijn. Op de markt kwamen we jaap en Arma al snel tegen, we hebben eerst samen koffie gedronken en bijgepraat, toen een rondje over de markt gelopen wat toch eigenlijk in iedere plaats hetzelfde is. Na de markt hebben we nog een glas wijn gedronken met Jaap en Arma. Het was weer een gezellige dag.

DSC_2005~2 DSC_2007

Donderdag 5 maart,

Vanmorgen was het somber weer op Praya dos Tomates er viel zelfs een spatje regen. Van tomaten is er niets meer te zien, er hebben vroegen wat plastic kassen gestaan, nu lopen er schapen, het restaurant is ook dicht maar dat is vrij nieuw dus het zal binnenkort wel weer open gaan. Het weer knapte al snel op dus hebben we de fietstassen volgepropt met wasgoed en hebben in Quarteira een was gedraaid, terwijl de was stond te draaien hebben we in de stad koffie gedronken en wat rond gelopen, na 1,5 uur was alles weer schoon en droog en terug bij de camper hebben we heel de middag heerlijk buiten in de zon gezeten.

DSC_1997~2 DSC_2000~2 20200303_103417

Vrijdag 6 maart,

Vandaag zijn we naar de camperplaats in Parchal vlak bij Ferragudo gegaan, dat is weer heel anders om te staan, hier is het opstellen in een lange rij. Jaap en Arma staan er ook met hond Willem, toen wij er aan kwamen gingen ze net fietsen. Na de lunch zijn we op de fiets naar Ferragudo gegaan en daarna langs de golf banen door naar Lagoa en weer terug. Aan het eind van de middag hadden we gebak wat Jaap en Arma via To Good To Go, dat is een website waar je allerlei eten kunt reserveren om het aan het eind van de dag op te halen bij een bakker in Ferragudo gehaald hadden op het terras voor de camper met koffie en daarna wijn. het was weer een prachtige dag.

DSC_2017 20200308_172526  DSC_2015~2 DSC_2016~3

Zaterdag 7 maart,

Op de fiets naar Alvor, over de boulevard van Portimao waar het op zaterdagmorgen al behoorlijk druk was. Onderweg hebben we nog een terrasje gepakt en terug bij de camper in de zon gezeten, aan het eind van de middag hebben we een wijntje gedronken met Jaap en Arma, verder hebben we niet veel beleefd.

DSC_2019 20200307_122320 DSC_2024

Zondag 8 maart,

Vanmorgen zij we naar Armacao de Pera gereden, het plan was om hier met z'n vieren vis te gaan eten. Jaap en Arma hebben hier al eerder vis gegeten met Nico en Nel, dus na een stukje over het strand te hebben gelopen waar de vissers de vis uit de netten aan het halen waren en een gezellig terras bezoek  waar Nederlanders zaten die hier al jaren komen en van alles wisten en natuurlijk een paar glazen wijn die hier niet half maar helemaal vol zijn geproefd te hebben zijn we naar het restaurant gegaan, maar tot onze verbazing was de vis op, dat hebben wij weer, maar we zijn naar een ander restaurant gegaan wat ook super goed was. Daarna uitbuiken, geen wijn meer dat hadden we al genoeg op.

DSC_2036 DSC_2032 DSC_2036 DSC_2043

Maandag 9 maart,

Na ongeveer 18 jaar trouwe dienst hebben we afscheid genomen van de Ikea parasol die we gebruiken om als het nodig is uit de wind te kunnen zitten, hij was nog niet kapot maar nu hebben we er een met zijkantjes dus nog beter. Jaap en Arma hebben de rode versie maar wij hebben voor blauw gekozen. De plaats waar we nu staan is eigenlijk een parkeerplaats en op dan mag je officieel in Portugal niet buiten naast de camper zitten en daar word hier op gelet, je word er meteen op aangesproken, de restaurants zijn op maandag ook meestal dicht en er staat een frisse wind dus zijn we 15 kilometer uit de kust naar Silves gereden. In Silves is het weer goed, de wijn is vlakbij in de Continente en ook goed en het eten wordt goed.

DSC_2059 DSC_2062 DSC_2057

Dinsdag 10 maart,

Op de plek waar we nu staan hebben we vorig jaar ook gestaan, het uitzicht is prachtig, het kost wel wat 24 Euro voor 5 nachten maar dan heb je ook wat. Om de warmte voor te zijn zaten we al op tijd op de fiets om bij het Baraghem waar we in het verleden stonden te gaan kijken, wat altijd weer een mooie fietstocht is. Tijdens de rit zagen een bord waar Jaap zijn wijn te koop was. De lunch was vandaag Sushi wat we omdat Jaap en Arma ook liefhebbers zijn met z'n vieren en Willem onder de tafel gegeten hebben, we waren het er allemaal over eens dat het super lekker was en dat voor 9,50 Euro p.p, later zijn we op een ander terras koffie gaan drinken. Terug bij de camper wilde Jaap toch zijn wijn wel proeven, maar nadat hij een afspraak gemaakt had voor een proeverij kwamen we er achter dat een rondleiding 18 Euro kost, dat vonden we te duur krenten die we zijn gaan we voor dat geld liever Sushi eten dan hou je nog geld over. Dan maar geen Jaap wijn.

DSC_2051~2 DSC_2050~2 IMG-20200310-WA0004 DSC_2054  DSC_2047~2

Woensdag 11 maart,

Vanmorgen heeft Aria een paar boodschappen gedaan, hebben we een beetje schoon gemaakten daarna ben ik een rondje van 35 kilometer in de omgeving gaan fietsen. Na de lunch die nogal laat was hebben we een rondje door de stad gelopen koffie gedronken op een terras, nog even een paar broeken gescoord bij de Mo, dat is een outlet kleding zaak van een keten die bij de Continente in het pand zit en waar je voor een paar tientjes een hele garderobe aan kan schaffen. Aan het eind van de middag hebben we nog een glas wijn gedronken bij Jaap en Arma, dit keer Franse wijn.

DSC_2044~2 DSC_2065~2 DSC_2068~2

Donderdag 12 maart,

We hebben samen een rondje in de omgeving gemaakt, tussen de sinaasappel bomen door die volop in bloei staan en een heel sterke geur hebben, veel over gravel weggetjes met steile hellingen klimmen en dalen. Terug bij de camper hebben we een poosje buiten gezeten en daarna zijn we naar restaurant Casa Velha waar we vorige jaren al meer waren gegaan waar we weer heerlijk gegeten hebben.

DSC_2064~2 DSC_2063~2  DSC_2065 DSC_2066

Vrijdag 13 maart,

Vanmorgen wilde ik bij de Lidl drinkwater gaan halen, maar er was niets meer te koop, onderweg kwam ik Jaap tegen en vroeg wat hij ging doen, hij ging drinkwater halen bij de Lidl omdat het bij de Continente op was, dus hij hoefde niet verder. Gelukkig is er overal nog voldoende wijn te koop. Aria heeft een was gedraaid op de camperplaats, aan de waslijnen die hier zijn op gehangen en na een uurtje kon ze hem er weer afhalen omdat alles droog was. Het is hier 23 graden in de schaduw dus goed uit te houden. Als lunch hebben we met z'n vieren bij de Japanner weer Sushi gegeten en dat was weer heerlijk, daarna nog een wijntje gedronken bij Jaap en Arma naast de camper. Morgen gaan we ieder een kant uit.

DSC_2073~2 DSC_2077~2 DSC_2075 DSC_2074

Zaterdag 14 maart,

Jaap en Arma staan al vroeg voor de deur om te zeggen dat ze gaan vertrekken, dus die hebben we uitgezwaaid, een poosje later zijn wij ook gaan rijden, via Loule en Tavira wat best een mooie route is zijn we naar Monte Gordo gereden waar we bij het zogenaamde Edam en Eva gestopt zijn. Na de lunch hebben we de fiets gepakt en zijn naar Vila Real gegaan. Op de camperplaats in Vila Real en ook op de camping in Monte Gordo kan je blijven staan als je er staat maar er mogen geen nieuwe gasten meer op er hangen briefjes op de slagbomen dat het gesloten is, er gaan dan ook heel veel mensen die kunnen weg. Wij hebben nog een terrasje gepakt in Monte Gordo waar de vogeltjes boven je hoofd zitten te fluiten en de vuurtoren in Vila Real staat er ook nog dus geen paniek.

DSC_2078~2 DSC_2079~2 20200314_181649 DSC_2082

Zondag 15 maart,

Vanmorgen hebben we eerst een paar boodschappen gedaan en later op een terras koffie gedronken met Buck en Yvonne, dat zijn vrienden uit Maassluis die hier een appartement huren, na de koffie zijn we met z'n vieren uit eten geweest bij het restaurant van O'Tapas, wat normaal afgeladen vol zit op zondag middag maar waar nu twee tafels bezet waren, er liepen wel zeven kelners in de zaak dus de bediening was net als het eten goed.

20200315_141858

Maandag 16 maart,

Vandaag weer een rondje over Vila Real gefietst, voor de supermarkten staan lange rijen met mensen te wachten om naar binnen te kunnen omdat er maar een paar mensen tegelijk binnen mogen zijn. We hebben nog een koffie terrasje gepakt waar je niet anders hoort als dat de mensen naar huis willen. Er stond vandaag een stevige wind dus was het niet zo lekker om buiten te zitten dus hebben we een stukje gewandeld en een boek gelezen en aan het eind van de middag kwamen Buck en Yvonne nog langs om een wijntje te drinken in de camper. In de loop van de avond kwam het bericht binnen dat de Spaanse regering besloten had de grenzen om 12.00 maandag op dinsdag nacht te sluiten tot 30 maart en daarna is het nog niet bekend dus hebben we toen besloten om te gaan vertrekken, zo zijn we om 22.00 uur de naar een parkeerplaats bij een weg restaurant net over de grens te over nachten.

Dinsdag 17 maart,

Eerst hebben we de camper reis klaar gemaakt voor de reis, overtollig water lozen en alles goed vast zetten. Om 8.30 uur zijn we weg gereden om over Sevilla en de A66 wat over 600 kilometer een erg slechte weg is vol scheuren en gaten met alleen wat vrachtverkeer naar Burgos te rijden waar we om 18.30 uur en 850 kilometer verder waren.

20200319_192443

Woensdag 18 maart,

Gisterenavond kwamen we er via de app van buitenlandse zeken achter dat we om door Frankrijk te mogen rijden een speciaal formulier nodig hebben, dat was om 12.00 uur ingegaan. Dat formulier is te downloaden maar moet geprint worden om in te kunnen vullen, omdat we geen printer in de camper hebben zijn we na een onrustige nacht om 5.30 uur gaan rijden, toen we 2.5 uur later bij de grens waren vroeg de politie of we naar huis gingen en toen we dat bevestigden konden we doorrijden, wat we over de tolweg gedaan hebben en zo zijn we tot Sablis wat 50 kilometer onder Orleans ligt gereden, hier waren we om 17.30 uur en weer 850 kilometer erbij op de teller.

DSC_2084

Donderdag 19 maart,

Het laatste stuk, onderweg boodschappen gedaan en door Parijs waar we makkelijk door konden rijden en verder over de tolweg naar huis waar we om 17.30 uur en 670 kilometer verder na een voorspoedige reis waren.

Tot slot, Het was weer een mooie reis, het heen en weer vliegen is ons uitstekend bevallen en zeker voor herhaling vatbaar, we hebben veel mooi weer gehad en gezellige tijd gehad met verschillende mensen.

1. Bart Vervoort:
    23 januari 2020
    Eindelijk op bestemming en nu genieten 😎
  2. Marja:
    23 januari 2020
    Leuk jullie weer te volgen, maak er een fijne reis van.
  3. Fred en Yvonne de Krom:
    23 januari 2020
    De camper weer gevonden, veel plezier
  4. Franka Roeters:
    24 januari 2020
    Fijn dat jullie weer on tour zijn, en fijn dat er genoeg wijn is Johan, en dan ook nog met gezellige mensen 🍷, dat houden jullie wel even vol
  5. Thijs en Trude.:
    24 januari 2020
    Wel even pech, maar nu weer volop genieten. Ben benieuwd naar al jullie verhalen. Groetjes Thijs en Trude.
  6. Berta Smilda:
    25 januari 2020
    Dat is weer genieten, koffie voor een eurootje!!! Wij gaan jullie weer volgen, maak er een mooie reis van. Alleen het weer moet wat beter worden. 🌞🌝
  7. Bas & Helma:
    2 februari 2020
    Jullie zijn alweer lekker aan het genieten, fijn! Dikke kus van ons
  8. Franka Roeters:
    10 februari 2020
    Welkom in Portugal 🇵🇹
  9. Wil Kooter:
    26 februari 2020
    Jullie zijn weer heerlijk aan het genieten, nog heel veel plezier.
    Groetjes Wil Kooter
  10. Ede en Ineke Staal.:
    27 februari 2020
    Dank je wel Johan ! Ik blijf het idd altijd mooi vinden.
  11. Franka Roeters:
    20 maart 2020
    Fijn dat jullie weer thuis zijn
  12. Wil Kooter:
    20 maart 2020
    Oost west thuis best. Fijn dat jullie weer thuis zijn
  13. Marja:
    22 maart 2020
    Was weer leuk om te volgen.